bjome Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Har et lommekamera, Panasonic DMC-LX3, i tillegg til min D300. Problemet er følgende: Finner ingen Adobe Camera Raw- fil for CS3 Mac som inneholder Raw- versjonen til LX3. Noen som har et forslag? Blir noe kostbart å måtte være nødt til å anskaffe CS4 når CS3 fungerer utmerket. Lenke til kommentar
PaulWilson Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Jeg tror ikke du trenger å skaffe deg CS4. Jeg tror heller du kan prøve å oppdatere din CameraRaw. Jeg håper bare at du kan bruke den nyeste versjonen med CS3. Photoshop er nemlig veldig flinke til å "tvinge" deg til å kjøpe det nyeste de lager. Sjekk hvilken Camera Raw versjon du har og hvis den er eldre en versjon 5.3 så kan du prøve å installere den nyere versjonen her: Adobe Camera Raw Lenke til kommentar
se# Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Kamerastøtten i ACR er den samme for Mac og Windows og det finnes ikke LX3-støtte direkte for CS3. Adobe har derimot en gratis DNG-konverter som du kan konvertere LX3-bildene dine til DNG-format og CS3 kan åpne dette. Det blir et ekstra skritt, men er den billigste utveien for deg. Et annet alternativ er Adobe Lightroom somer et program for RAW-konvertering og bildeorganiserings. Dette har også LX3-støtte i siste versjon (samme kameraer som i CS4), og gir sammen med CS3 en utmerket "pakke" hvor du kan gjøre konverteringer og basisjusteringer i LR, og bruke CS3 for avasenrt editering. Grunnen til at jeg nvner LR er at det er mye billigere enn Photoshop, men ikke enn å oppgradere fra CS3 til CS4. Både CS4 og LR finnes i 30-dagers evalueringsversjoner så der har du en mulighet for å bli kjent med programmene før du eventuelt handler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå