Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anbefalte innlegg

Hei, mitt første overklokkingsforsøk noensinne.

Specs:

CPU type QuadCore Intel Core 2 Quad Q9300, 3150 MHz (7.5 x 420)

Hovedkort Asus P5Q

Busstype Dual DDR2 SDRAM 8Gb

Minnet mitt er litt klokket, ellers går det ikke an å kjøre med 8 Gb. tRFC er på 105, SDRAM Voltage er på 2V og frekvensen er på 830 MHz ca.

Det eneste jeg har gjort med CPUen er å skru opp FSB til 420-430. Når jeg prøvde 430 ville ikke Windows starte. Når jeg tok 420 starter Windows, men når jeg kjører stresstest på CPUen (OCCT) så er temperaturen fin (ca 60 C), men skrur jeg FSB opp, vil det ikke starte. Prøver jeg å skru opp CPU Voltage et eneste hakk får jeg overclock failed.

Noe annet som er veldig merkverdig er at selv om CPUen egentlig skal være på 3,16GHz, så viser OCCT at den bare kjører på 2,5GHz. Hvorfor skjer dette? :/

Nå nettopp opplevde jeg nettopp å få "Error on core 3" på OCCT også.

Noen som kan hjelpe?

Endret av Hawtz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Google din feilmelding, det er ALLTID kjappere enn å vente på att noken skal seie det til deg ;) bare å lære seg som klokker :p

Ein klokker først CPU så minne får å finne ut kass hastighet alt skal vere på.

Prøv deg fram med v-core (cpu volt) er du blank der, les da en guide, volt er frarlig så lenge ein IKKJE veit kva ein driver med.

Håper dette hjelper deg ;)

Lenke til kommentar

sjekk om du klokker cpu og mem samtidig ;) siden du ikkje sa noke om det. rart du får OC failed, får det av og til på mitt p5Q Deluxe, men hopper bare inn i bios, lagrer innstillinger, så starter på nytt :p

Har du halt state endable? (finnes under cpu config, ikkje under klokke panelet) det kan gjere att den setter ned multiplisator til laveste når du ikkje bruker cpu kraft, men occt skal jo hive den opp til max uansett... rart.

test å sette v-core (cpu volt) til ca 1,3

Dette er KUN midlertidig ;) får å sjekke om du klarer å starte opp og ha det stabilt.. vist dette er stabilt så kan du prøve å klokke litt og litt til 5-10fsb i gangen. til det blir ustabilt å sette tilbake til det stabile.

Eller du kan senke volten på cpu til den laveste som er stabil, da mindre volt senker temp ;)

Lykke til :p

Lenke til kommentar

Hei hei, takk for svar. Ja, jeg kjører 8Gb ram, så jeg har noen "custom" innstillinger på akkurat det.

SDRAM Voltage er på 2V, tRFC er på 105 clocks, og frekvensen er på ca 830MHz. Hvis jeg ikke har disse innstillingene fryser PCen ofte.

Lenke til kommentar
I følge diverse ramforum og Asus sine forum, så er det flertallet som har problemer med å kjøre 8Gbit minne på standardinnstillinger. Skal teste rådene dine når jeg kommer hjem i kveld :)

aah, vel, prøv å senke ram mhz, ca 800mhz går bra, så slipper du endre på noken av de innstillingene ;)

Ellers så prøv med v-coren, og dei tinga der ^^, burde funke i teorien.. hovedkortet burde takle såpass ;)

Lenke til kommentar

Halt-greiene var på. Uten at jeg gjorde noe, så funket det å sette CPU volt på 1,3V. Merkelig at det ikke går ann hvis jeg setter verdier som bare er pittelitt over standard :p

Endret av Hawtz
Lenke til kommentar

den halt state tror eg er best å disable når ein klokker ;) ellers så pass på varmen, max anbefalte volt fra intel er 1,3625v-core, så under det, så er det bare å hive på med FSB vist det var meg, så lenge tempen er ok ;)

Vist du ikkje vil klokke mere, så senker du volten til det som er laveste stabile volt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...