Gå til innhold

Betalingskort for kollektiv trafikk


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har sett mange steder i verden, også i Norge at man har fått betalingskort som man bare holder kortet nærme en mottaker.

 

Hvordan fungerer egentlig dette? Er det RFID som brukes ? Og er informasjonen om beløp som er igjen på selve kortet eller er det på en sentral ?

 

For man kan vel ikke skrive informasjon til disse RFID brikkene? Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Contactless smart card"

 

"A second type is the contactless smart card, in which the chip communicates with the card reader through RFID induction technology (at data rates of 106 to 848 kbit/s). These cards require only close proximity to an antenna to complete transaction. They are often used when transactions must be processed quickly or hands-free, such as on mass transit systems, where smart cards can be used without even removing them from a wallet.

 

The standard for contactless smart card communications is ISO/IEC 14443. It defines two types of contactless cards ("A" and "B"), allows for communications at distances up to 10 cm. There had been proposals for ISO/IEC 14443 types C, D, E and F that have been rejected by the International Organization for Standardization. An alternative standard for contactless smart cards is ISO 15693, which allows communications at distances up to 50 cm.

 

Examples of widely used contactless smart cards are Hong Kong's Octopus card, South Korea's T-money (Bus, Subway, Taxi), London's Oyster card, Japan Rail's Suica Card and Mumbai Bus transportation service BEST uses smart cards for bus pass, which predate the ISO/IEC 14443 standard. All of them are primarily designed for public transportation payment and other electronic purse applications."

 

 

Wiki - SmartCard.

 

"Proximity card (or Prox Card) is a generic name for contactless integrated circuit devices used for security access or payment systems. It can refer to the older 125 kHz devices or the newer 13.56 MHz contactless RFID cards, most commonly known as contactless smartcards.

 

Modern proximity cards are covered by the ISO/IEC 14443 (Proximity Card) standard. There is also a related ISO 15693 (Vicinity Card) standard. Proximity cards, also known as prox cards have a range of 0-3 inches in most instances, allowing the user to leave the card in one's wallet, or purse. The price of the cards is also low, usually US$2-$5, allowing them to be used in applications such as identification cards, keycards, payment cards and public transit fare cards.

 

Proximity cards use an LC circuit. An IC, capacitor, and coil are connected in parallel. The card reader presents a field that excites the coil and charges the capacitor, which in turn energizes and powers the IC. The IC then transmits the card number via the coil to the card reader. The card readers communicate in Wiegand protocol that consists of a data 0 and a data 1 circuit. The earliest cards were 26 bit. As demand has increased bit size has increased to continue to provide unique numbers. Often, the first several bits can be made identical; these are called facility or site code. The idea is that company Alice has a facility code of xn and a card set of 0001 through 1000 and company Bob has a facility code of yn and a card set also of 0001 through 1000."

 

Wiki - Proximity card

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar

Informasjonen ligger i kortene, og ikke på en sentral. Flerbrukskortene bruker ofte en standard som heter Mifare DESFire, disse kortene har en kapasitet på opp til 8 kB. Enkeltbilletter kan f.eks bruke en standard som heter Mifare Ultralight, dette er billigere kort laget av papir, som "ødelegges" etter validering.

Lenke til kommentar

Takk, det ga egentlig litt mer mening enn informasjon blir lagret på selve kortet. Men tenkte at det ville bli ganske usikkert siden informasjon ligger på kortet. Tenker at folk med riktig utstyr kan kopiere kortene.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om det er så mange busselskaper her i Norge som har slikt system ennå. Hittel vet jeg kun om Kolumbus i Rogaland. Oslo har prøvd å innføre et slikt system men det er en skandale (flere år siden det skulle ha kommet, ennå inne i testfasen).

Lenke til kommentar

alt er på en sentral, alt brikken har er en ID. IDen sjekkes opp mot serveren også vet den om du har penger der osv, kan hende noen kort har mer info, men det er ikke stort ihvertfall.

vi bruker adgangskort på jobben av proximity typen, bruker det også på printere slik at man kan printe ut på alle printere med kortlesere.

Lenke til kommentar

Ang. "alt på kortene" vs. "alt på sentralen" - jeg vil tro dette varierer. Adganskort er greit nok, i en bygning kan man kjøre ledninger überalles, men busser etc. er litt værre. Du kan ikke ha at folk ikke kommer seg på bussen fordi den akkurat da hadde dårlig mobildekning eller noe slikt.

 

Jeg vil tro at det er en kombinasjon - info i kortet + logger som samles inn sentralt for å finne snyltere, og svartelister som distribueres.

 

Noe som forøvrig gjør ting fryktelig sporbart..

 

Har noen forstått hvorfor man skal stemple både av og på i Oslo når/om Flexus kommer?

Lenke til kommentar

Jeg trodde først alt alt var på "kortet", men så ble jeg usikker da jeg ikke fant en måte man kan skrive til kortet på. Dermed kom alt på en sentral, men denne prosessen går jo veldig fort. Så jeg tror nok at det må ligge en del informasjon på kortet som kan validere en reise. Det er jo overgang på disse billettene så den andre maskinen på den andre bussen bør vite det relativt sjapp om et viss kort nettopp har vært brukt eller ikke.

 

Er som sagt usikker, så om noen vet er det bare å slenge seg på tråden :)

Lenke til kommentar
I Tromsø har man da brukt sånne kort ganske lenge? I Sverige virker det også som det er relativt vanlig.

Vi har vel hatt det i hvert fall ett år her i Tromsø. Fungerer som oftest fint, var veldig mye styr i starten, noe som Cominor (tidligere Tromsbuss) må ta ansvar for pga dårlig informasjon.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar
Jeg trodde først alt alt var på "kortet", men så ble jeg usikker da jeg ikke fant en måte man kan skrive til kortet på. Dermed kom alt på en sentral, men denne prosessen går jo veldig fort. Så jeg tror nok at det må ligge en del informasjon på kortet som kan validere en reise. Det er jo overgang på disse billettene så den andre maskinen på den andre bussen bør vite det relativt sjapp om et viss kort nettopp har vært brukt eller ikke.

 

Er som sagt usikker, så om noen vet er det bare å slenge seg på tråden :)

Jeg arbeider med blant annet håndterminaler og RFID-løsninger til daglig. Det som brukes i f.eks Flexus er en standard som heter Mifare DESFire. Kortene har en lagringskapasitet på inntil 8 kB og kan skrives til med egnet utstyr, f.eks fastmonterte validatorer eller spesial-PDAer med innebygd RFID-antenne. Informasjonen lagres kryptert i Flexus-kortene og kan ikke avleses uten de riktige nøklene.

 

 

Man kan lese mer om Mifare på f.eks Wikipedia.

Lenke til kommentar
Jeg arbeider med blant annet håndterminaler og RFID-løsninger til daglig. Det som brukes i f.eks Flexus er en standard som heter Mifare DESFire. Kortene har en lagringskapasitet på inntil 8 kB og kan skrives til med egnet utstyr, f.eks fastmonterte validatorer eller spesial-PDAer med innebygd RFID-antenne. Informasjonen lagres kryptert i Flexus-kortene og kan ikke avleses uten de riktige nøklene.

 

 

Man kan lese mer om Mifare på f.eks Wikipedia.

 

Så det er selve "kortet" som vet hvor og når den har blitt brukt. Lurer på om visse fastmonterte validatorene lagrer informasjon, slik at selskapene til enhver tid vet hvor kortene har blitt brukt til hvilken tid.

Lenke til kommentar
Det var da en stor artikkel i aftenposten om lagring av info fra Fleksus på lørdag. Noen som kan scanne og poste, evt. har lenke?

Er nok ikke lov å scanne og poste på dette forumet, kan huske noen gjorde det før og da ble bildene slettet av en mod.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...