Gå til innhold

Starthjelp til god lyd fra en mac

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har rimelig lite kunnskap om høyttalersystemer. Så jeg tilkaller dere for litt hjelp.

Jeg har i det siste tenkt litt på å kjøpe meg litt skikkelig lyd. Riktig nok skal lyden komme fra en MacBook og må derfor passe dens utganger/innganger. Jeg leste gode ord om Audio Pro Wigo 130 og så egentlig for noe i den størrelsen og prisklassen (gjerne billigere). Mac har ikke mange eksterne lydkort som er kompatible, så det hadde vært optimalt å bruke den kombinerte optiske/digitale utgangen.

Men det jeg lurer på er (1) hva jeg trenger for å få to av disse (el.) høyttalerne til å passe med en mac? (2) Hvor går grensen for hva det er verdt å bruke på et anlegg til en mac, om man ser på lydkortet? Det har vel noe å si. Og til slutt, et mulig dumt spørsmål (3) hvordan selges disse høyttalerne? En og en eller i par?

Ellers tar jeg imot tips, erfaringer og råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(1) Du trenger noe som omformer det digitale signalet til analogt(d/a-konverter, dac) og noe som forsterker signalet til høyttalerene(forsterker). Du kan kjøpe dette som to( eller flere) separate bokser eller alt integrert i en boks.

(2) Det må nesten du selv svare på. Det finnes folk med anlegg til flere hundretusen som kjører digitalt ut fra Mac.

(3) I Norge selges stort sett alt av hjemmehøyttalere parvis.

Til slutt vil jeg også komme med en liten høyttaleranbefaling, nemlig PSB Alpha B1. Den har fått mye god omtale i fagpressen, og til en pris på 2 lapper, burde den absolutt vært med i testen til Lyd og Bilde.

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...