Kirkeby Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Hei! Jeg har rimelig lite kunnskap om høyttalersystemer. Så jeg tilkaller dere for litt hjelp. Jeg har i det siste tenkt litt på å kjøpe meg litt skikkelig lyd. Riktig nok skal lyden komme fra en MacBook og må derfor passe dens utganger/innganger. Jeg leste gode ord om Audio Pro Wigo 130 og så egentlig for noe i den størrelsen og prisklassen (gjerne billigere). Mac har ikke mange eksterne lydkort som er kompatible, så det hadde vært optimalt å bruke den kombinerte optiske/digitale utgangen. Men det jeg lurer på er (1) hva jeg trenger for å få to av disse (el.) høyttalerne til å passe med en mac? (2) Hvor går grensen for hva det er verdt å bruke på et anlegg til en mac, om man ser på lydkortet? Det har vel noe å si. Og til slutt, et mulig dumt spørsmål (3) hvordan selges disse høyttalerne? En og en eller i par? Ellers tar jeg imot tips, erfaringer og råd. Lenke til kommentar
fhl Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (1) Du trenger noe som omformer det digitale signalet til analogt(d/a-konverter, dac) og noe som forsterker signalet til høyttalerene(forsterker). Du kan kjøpe dette som to( eller flere) separate bokser eller alt integrert i en boks. (2) Det må nesten du selv svare på. Det finnes folk med anlegg til flere hundretusen som kjører digitalt ut fra Mac. (3) I Norge selges stort sett alt av hjemmehøyttalere parvis. Til slutt vil jeg også komme med en liten høyttaleranbefaling, nemlig PSB Alpha B1. Den har fått mye god omtale i fagpressen, og til en pris på 2 lapper, burde den absolutt vært med i testen til Lyd og Bilde. Frode Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå