Gå til innhold

[Løst] Lang reparasjonstid - delevent - rettigheter?


Anbefalte innlegg

Leverte inn en laptop, Packard Bell, hos Elkjøp, da skjermen stoppet å virke. Hadde egentlig tenkt å ta dette som reklamasjon, men det viste seg at den fortsatt var dekket av en forsikring. Denne ble levert inn i slutten av februar, usikker på dato, men loggen hos hjemmesiden til Elkjøp viser at den ble sendt til verksted den 26. februar.

 

Jeg lot det gå en stund før jeg sjekket den opp, da jeg ikke har hatt behov for den, men har ennå ikke fått den igjen. Har purret flere ganger og bare møtt velvilje hos Elkjøp, da det er Packard Bell som tydeligvis er problemet. De har visst blitt oppkjøpt og har problemer med å levere deler. De har altså funnet problemet, men venter på deler.

 

Hvor lang tid er rimelig å forvente de bruker? Hvilke muligheter har jeg? Har lest litt om avhjelp, men forstod det slik at å sende den på reperasjon er et sånt tiltak?

 

Takker for alle svar.

Endret av martinus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ventet urimelig lenge nå, så du burde kunne kreve kjøpet hevet eller et annet produkt.

Ingen fasit på hva som er for lang tid eller ei, men du har jo ventet i nesten 2 1/2 måned!

 

Ta det opp med serviceansvarlig/dataansvarlig i butikken på mandag så finner de nok en løsning som du kan leve med.

Endret av datating
Lenke til kommentar

Normalt for en bærbar PC etter det jeg har samlet av informasjon gjennom Forbrukerrådet og praksis hos FTU er at man må godta 4-6 uker. Varierer litt etter hva man får beskjed om og om du får låneprodukt.

 

Etter 2 1/2 måned bør du gå til butikken og si at du ønsker å heve kjøpet der og da. Du trenger ikke vente på eventuelle krediteringssøknader Elkjøp vil ta mot Packard Bell eller verkstedet. Din sak er med butikken, og det er likegyldig for deg hva de eventuelt får dekket av produsenten.

Lenke til kommentar

Takk for kjappe og gode svar!

 

Så det spiller ingen rolle hva som forårsaker problemet som gjør at delene lar vente på seg? Et oppkjøp er ikke dagligdags.

 

Men skal stikke å høre med dem på mandag. Oppdaterer med hvordan det går :)

Lenke til kommentar
Hadde egentlig tenkt å ta dette som reklamasjon, men det viste seg at den fortsatt var dekket av en forsikring.

 

Hvis du tok det på forsikring så er det ikke reglene om rimelig tid i forbrukerkjøpsloven som gjelder.

 

Det kan jo være greit å avklare først om det er en forsikringssak eller reklamasjonssak som den har blitt levert inn på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Det vesentlige her er jo faktisk hvorvidt dette er en forsikringssak eller en reklamasjon. Dersom laptopen ble tatt inn hos Elkjøp som en forsikringssak, vil jo det si at produktet har blitt utsatt av en ytre påvirkning, og ikke har en mangel. Ved reklamasjoner har ikke Elkjøps trygghetsavtale noe med saken å gjøre i det hele tatt. Du vil da følgelig ikke ha noe grunnlag for heving i henhold til forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Jeg hadde tenkt å kjøre det som reklamasjon, men det viste seg at pcn var fortsatt dekket av en forskring. (Det er ikke min pc). Den er derfor behandlet som forsikringssak. Men defektene er jo uansett av en sånn art at de ville vært dekket av en reklamasjon.

 

Men hvordan stiller det seg da? Når det er en forikringssak?

Lenke til kommentar

Om det er tatt som en forsikringssak vil det si at du har godtatt at produktet ikke har en mangel etter Forbrukerkjøpsloven. Siden det ikke har en mangel, vil heller ikke selger eller produsent bry seg så mye om hvilke rettigheter du kunne hatt mot dem.

 

Sjekk hva som er avtalen på betalbare servicer hos verkstedet. Sier de noe om servicetid, eller har de tatt forbehold om delevent etc.?

Lenke til kommentar
Hvorfor blir servicen behandlet som en forsikringssak, når du selv mener at det er en mangel som skal dekkes av reklamasjonsretten? Forsikringsselskapet skal ikke betale for noe produsent/selger er ansvarlig for.

Og er vel heller ingen forsikringer som dekker det som garantien eller reklamasjonsretten innebærer heller!?

Lenke til kommentar
Hvorfor blir servicen behandlet som en forsikringssak, når du selv mener at det er en mangel som skal dekkes av reklamasjonsretten? Forsikringsselskapet skal ikke betale for noe produsent/selger er ansvarlig for.

Og er vel heller ingen forsikringer som dekker det som garantien eller reklamasjonsretten innebærer heller!?

Elkjøps trygghetsforsikring, i likhet med alle andre forsikringer jeg kjenner til, dekker ikke fabrikasjonsfeil.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Grunnen til at den blir behandlet som forsikringssak, tror jeg, er at han som tok imot PCen mente det var større sjanse for at den ble fikset da. Det kan ha noe med at jeg klaget på et helt dødt batteri også, og at han mente det ville være lurere å prøve den som forsikringssak, enn som en reklamasjonssak.

 

Men den er som sagt ikke påført noen skader, så det er fabrikasjonsfeil det er snakk om.

 

Skal fare å prate med dem så fort jeg får tid. Mye eksamener og slikt nå. Takker forøvrig for alle svar! :)

Lenke til kommentar

Dessuten vil forsikringselskapet reagere kraftig dersom du forsøker å belaste dem med en kostnad de ikke skal dekke. Dersom det døde batteriet er over to år, så dekkes det av verken forsikring, garanti eller reklamasjonsretten. Dersom batteriet er under to år, og du har brukt det slik bruksanvisningen sier du skal så får du nytt på reklamasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Jeg synes det virker som om dette er behandlet som en reklamasjonssak etter du leverte den hos Elkjøp.

 

For det første, dersom dette var en forsikringssak, måtte du ha meldt inn skade til HappyCare. Har du gjort dette?

 

For det andre, siden dette er noe trygghetsavtalen ikke dekker, ville ikke saken ha blitt godkjent. Saken må bli godkjent av HappyCare før PC'en blir sendt inn til InfoCare for utbedring, og siden din laptop nå faktisk befinner seg på verksted, er det lite trolig at dette er noe annet enn en vanlig reklamasjonssak.

 

Tror nok heller den du snakket med på Elkjøp når du leverte PC'en ikke var helt inneforstått med hvordan dette fungerer. :)

 

For å svare konkret på problemstillingen i første post: Dersom dette faktisk er en reklamasjonssak (noe alt tyder på at det faktisk er), så vil du ha krav på heving av kjøp, da avhjelp ikke har skjedd innen rimelig tid.

Lenke til kommentar

En skulle nesten tro Elkjøp hadde lest tråden min! I dag fikk jeg nemmelig melding om at jeg hadde fått godkjent teknisk retur på PCen, grunnet lang delevent.

 

Jeg møtte opp i butikken og fikk velge en ny PC til samme pris som den gamle, 7500,- samt at den fikk videreført det som var igjen på forsikringen, 3 måneder :) Og ja, det hadde blitt behandlet som reklamasjon/garanti.

 

Rekner med vi kan anse denne som løst!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...