Ny i gamet Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Har nettopp kjøpt ny cd-brenner fra Sony, kjøpt ny IDE-kabel med to "plugger" og satt det inn i maskinen. Det eneste problemet er at den nye brenneren ikke fungerer! Har på følelsen at det har noe med "Master" og "Slave" å gjøre, men er ikke helt sikker på hvordan dette fungerer, så håper noen kan forklare hva jeg må gjøre for å finne cd-brenneren Lenke til kommentar
ChalStye Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 rsett brenneren på master og eventuelt cddvd rommen på slave Lenke til kommentar
Legion Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 som det garantert står på HK-manualen så må du på én kabel ha satt en enhet til master og en til slave. dersom du kortslutter CS(cable select) så skal dette gå automatisk(som regel). enkelte produsenter foretrekker at CD/DVD brennere skal være satt til master, men jeg har selv ikke opplevd noen krise om dette Lenke til kommentar
VinterUlv Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Jeg antar at du har din nye cd-brenner på IDE-kontrollerport 1, mens din(e) harddisk(er) står på kontrollerport 0, fordi du sier at du har kjøpt deg en datakabel med 2 plugger i. Det jeg tror, er at du må inn i BIOS og be den om å autodetecte på alle porter, slik at den finner brennern din. Men uansett... Master/slave settes ved hjelp av pin-jumpers, det vil si små plastdingser som du setter over visse pinner på baksiden av harddiskene. Alle harddisker som produseres i dag har en instruksjonsmanual og ett klistremerke på harddisken som forteller deg hvor denne plastdingsen skal stå for å få disken til å oppføre seg som single/master/slave. La den disken du har den primære (c: ) partisjon på være master (altså der Operativsystemet ditt ligger). Som sagt, tviler jeg på at dette i ditt tilfelle har noe med master/slave å gjøre. Og har du bare en harddisk, så kan du like greit sette brennern din på den andre IDE-porten siden du har kjøpt deg kabel, så slipper du å holde på med de knøttsmå plastdingsene. :wink: Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 mater og slave kort fortalt hvordan utføres På hovedkortet (hk) kan du putte to kabler som kalles ide kabler, på hver av disse kablene er det som oftest to ledige kontakter etter den tredje er satt nedi hovedkortet. Hvis en kontakt er i bruk skal disken være master Hvis begge kontakter er i bruk skal den ene være master og den andre slave (hvis ikke de vil samarbeide bytt på jumper så den ene blir master og andre slave i stedet for motsatt) Anbefales ikke å sette harddisk (hd) og cdrom på samme kabel Lenke til kommentar
Ny i gamet Skrevet 2. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2003 Finnes vel ingen jumpere på cd-brenneren, eller er det bare jeg som har misforstått hele poenget med master og slave... Byttet på kablene, slik at brenneren fikk den som før sto i cd-rom'en, og omvendt, men det førte kun til at ingen av dem kom opp. Venter fremdeles på en løsning, og gjerne en nærmere forklaring av hva som må gjøres i BIOS. Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Bilder http://resnet.ucsd.edu/pictures_cd.html Her er bilde av en hard disk men det er samme sak med brenner/CD. Du må se etter jumper på baksiden. http://www.xlr8yourmac.com/G3-ZONE/yosemit...IDE/index3.html Detaljert forklaring (engelsk) med bilder. http://biorobots.cwru.edu/server/howto/bui...omp/mountdrive/ Lenke til kommentar
Ny i gamet Skrevet 2. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2003 Tror endelig jeg skjønte hva dere mente. Vi skrur av og prøver en gang til! Lenke til kommentar
VinterUlv Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Finnes vel ingen jumpere på cd-brenneren, eller er det bare jeg som har misforstått hele poenget med master og slave...Byttet på kablene, slik at brenneren fikk den som før sto i cd-rom'en, og omvendt, men det førte kun til at ingen av dem kom opp. Venter fremdeles på en løsning, og gjerne en nærmere forklaring av hva som må gjøres i BIOS. Ok.. Så du har brenner + cd-rom på den ene IDE-kontrolleren :smile: Først må du se bak på både cd-rom'en og brenneren, finn de små plastdingsene (vist på bildet i svaret ovenfor). Finn tegningene på både cd-rom og brenner, og sett plastdingsene lik det som står på hver sin illustrasjon. (1 til master, 1 til slave). Steg 2: Sjekk at både brenner og cd-rom har strøm. :wink: Husket du å koble til strømkablene? Finner maskina di alle enheter nå? Hvis ikke, gå til steg 3: Steg 3: Gå inn i BIOS. Steg 4: Velg "HDA Management" mulig det ser annerledes ut til deg, men let etter et valg for "autodetection" i alternativene. Poenget er at BIOS'en din muligens er satt til å kun finne HDA0 og HDA2 (dvs, harddisken din og cd-rom'en), eller at de er satt manuelt. Velg at BIOS skal "autodetecte" alle hd'er. Dette finner du i en tabell listet opp HDA0 til HDA 3 (eller HDA1 til HDA4), når du blar i valgene der, velg den som sier AUTO. Lagre, restart, og forhåpentligvis finner maskina alt. :wink: Lenke til kommentar
Ny i gamet Skrevet 2. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2003 Vet at jeg nå høres veldig uintelligent ut, men hvordan går man egentlig inn i BIOS? Lenke til kommentar
VinterUlv Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Vet at jeg nå høres veldig uintelligent ut, men hvordan går man egentlig inn i BIOS? Trykk delete tasten med en gang maskina starter opp (når den teller Ram'en). Forøvrig så står det samtidig på skjermen "Press delete to enter BIOS setup." :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå