Gå til innhold

Hvorfor snakker ikke Høyre om innvandring, motorvei og jernbane? (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Høyre krymper på meningsmålingene, jeg ville anta at lekkasjen går mot Fremskrittspartiet. Hovedgrunnen må være at partiet ikke klarer å yte en merkverdig opposisjon. Hvorfor? Høyres merkesaker er økonomi og skole. Førstnevnte har dagens koalisjonsregjering mestret på en god nok måte. Det høyre klarer å innvende mot krisehåndteringen er ikke troverdig. Hovedproblemet er at eksportmarkedet forsvinner. Det kan Arbeiderpartiet åpenbart ikke gjøre noe med. Ellers hever man ingen øyenbryn ved evt. å pusse støv av de gamle merkesakene; formueskatt og arveavgift. Skolepolitikk engasjerer ellers lite.

 

Hvilke saker er det Fremskrittspartiet vinner på? Det er innvandring, infrastruktur, forbudspolitikk og de rødgrønnes divergerende dumheter (statsrådsakene, Aker Solutions, Hijabsaken). Det er dette som engasjerer mennesker i dag. Det er her de store innvendingene mot dagens regjering ligger. Selv om dette ikke er saker som ligger Høyres hjerte nær, så er den politiske gevinsten involvert i å ta dem opp stor. Høyre har tillit der Fremskrittspartiet brister (erfaring, driftige personligheter, økonomisk modenhet, seriøs retorikk). Å ta ledelsen der det er lettest å kritisere de rødgrønne, og da på en mer moden måte enn FRP, må da være en enkel suksessoppskrift for Høyre? Så når selv Arbeiderpartiet prøver å ta tak i innvandringspolitikken, hvorfor er ikke Høyre på banen?

Endret av Do_the_Bender
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Størte grunnen til at Høyre ikke tar fatt i innvandringsaken, er at det er en del uenigheter innenfor Høyre. Noen mener til og med at vi skal ha fri innvandring, mens andre er for en veldig restriktiv politikk. Det betyr at Høyre ikke kan like lett komme å snakke om innvandring. Motorvei, og sannsynligvis jernbane har Høyre snakket om, og de er interesert i øke infrastrukturen de også.

 

Det jeg tror Høyre vil tjene på, er å si klart at de vil gå inn i regjering med FRP, og ta FRP på saker som f.eks. oljepengebruken, at FRP er for strenge på innvandringsaken og at man må se nyansene. De bør også vise at Høyre er et mer seriøst parti, og at de trenger å være av en viss størrelse for å samarbeide med FRP. I tilegg vise hvordan Høyre er interesert i å forbedre skolesystemet, og hvorfor de ønsker å redusere skattene.

Lenke til kommentar
En plan innebærer også et perspektiv på hvordan man skal gjennomføre planen. Her feiler FRP dramatisk.

 

Det kan da diskuteres. Har du noen kilde til ekspertutsagn om dette? FRP planer for gjennomføring av "Alternativ NTP 2009-2019" har store likhetstrekk med hvordan store (mye større enn noe som noengang har blitt bygget i Norge) veiprosjekter planlegges, finansieres, og utføres i andre europeiske land. Se på Sverige, som ikke har oljefond, men stor utenlandsgjeld, de har 10 ganger så mye motorvei kl. A som oss, størsteparten av resten av veinettet har mye høyere standard enn vårt, og samtidig har de et godt utbygget jernbanenett. Hvordan får de det til? Eller det rette spørsmålet er vel kanskje:

 

-Hvorfor får ikke Norge til det samme, som har OLJEFONDET?

 

Jeg tror det er pga. måten ting planlegges og finansieres i Norge, for det første tør jo ikke politikere innse fakta, at både vei- og jernbanenettet er utgammelt og overbelastet, som fører til køer og ulykker (koster samfunnet utrolige summer) på veinettet og elendig tilbud, store forsinkelser og høye utgifter til reparasjoner på jernbanenettet.

 

for det andre, når noe endelig har blitt planlagt og vedtatt, så må Statens Vegvesen/Jernbaneverket først se hvor mye penger de får tildelt dette statsbudsjettet (ikke langsiktige sikre beløp) som gjør det umulig å planlegge gjennomføring av prosjekter (f.eks. hvor lang tid det vil ta) og ineffektiv bruk av mannskap og materiell, som selvfølgelig koster store ekstrasummer i lønn til ansatte osv. Og når endelig prosjektet er ferdig, mange milliarder over budsjett og 2 år over tidsrammen, så finner man ut at nei, denne veien/jernbanestrekningen er jo egentlig ubrukelig, fordi politikerne mange år tilbake skulle spare inn noen millioner i planleggingen og bestemte at man skulle inngå kompromisser i byggingen. Og mange milliarder kroner har gått opp i røyk. Og slik fortsetter det.

 

Med en helhetlig og forutsigbar planlegging og finansiering som FRP legger opp til, tror jeg dette er mulig å gjennomføre.

 

Link: FRPs alternative transportplan (PDF)

Lenke til kommentar

Innlegget mitt sier egentlig alt. Bare fordi du ikke vet hvordan Frp skal gjennomføre noe, så betyr ikke det at ikke Frp vet det. Slik er det ofte med Frp-hatere. De driver med speiling, og deres egen mangel på kunnskap speiles over på Frp.

Lenke til kommentar
Uten en ren FRP-regjering som har flertall i stortinget vil veisatsingen bli en utopi.

De andre partiene satser kanskje på at flyvende biler snart kommer på markedet... For oss andre begynner den elendige infrastrukturen å bli et kraftig irritasjonsmoment.

Lenke til kommentar

Dette er litt off topic, men hørte engang at hvis Sverige skulle brukt den samme asfalten og gjort likt vedlikehold på sine veier som vi gjør her i Norge, men samtidig opprettholde deres krav for vei, så måtte de ha asfaltert annenhvert år!

 

Noen som har hørt det samme og kanskje har en kilde?

Lenke til kommentar

Svar på trådstarters spørsmål: Fordi Høyre og FrP på ingen måter har samme syn på innvandring. Høyres innvandringspolitikk minner mer om APs innvandringspolitikk.

 

Høyre er som du sier et parti med forståelse for økonomi, og de vet at man ikke kan stenge grensene samtidig som man har partifestet markedsøkonomi: Fri flyt av varer, tjenester, kapital og mennesker. Tar du vekk en av disse faktorene fungerer ikke markedsøkonomien. Som et seriøst og kunnskapsrikt parti vet Høyre dette.

 

I tillegg er det viktig å huske på at flertallet av den norske befolkningen ikke støtter FrPs politikk. Høyre burde da kanskje heller se mot venstre- og sentrumssiden hvor det tross alt er flest velgere totalt, i tillegg til at politikken ligger nærmere den seriøse linjen Høyre fører.

Lenke til kommentar
Høyre er som du sier et parti med forståelse for økonomi, og de vet at man ikke kan stenge grensene samtidig som man har partifestet markedsøkonomi: Fri flyt av varer, tjenester, kapital og mennesker. Tar du vekk en av disse faktorene fungerer ikke markedsøkonomien. Som et seriøst og kunnskapsrikt parti vet Høyre dette.

:lol:

 

Grensene er jo "stengt" den dag i dag. Det er jo "innvandringsstopp" er det ikke?

 

Fri flyt av mennesker er ikke nødvendig for markedsøkonomi i det hele tatt.

 

I tillegg er det viktig å huske på at flertallet av den norske befolkningen ikke støtter FrPs politikk. Høyre burde da kanskje heller se mot venstre- og sentrumssiden hvor det tross alt er flest velgere totalt, i tillegg til at politikken ligger nærmere den seriøse linjen Høyre fører.

Tullepartiene AP og Venstre er seriøse? :D

 

Nei nu altså...

 

Når det er sagt, så viser Høyre dessverre fascistiske tendenser. De støtter alt som gjør at storindustrien overkjører forbrukeren, f.eks. det opprinnelige forslaget til ny åndsverklov. Avskyelige greier.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Innlegget mitt sier egentlig alt. Bare fordi du ikke vet hvordan Frp skal gjennomføre noe, så betyr ikke det at ikke Frp vet det. Slik er det ofte med Frp-hatere. De driver med speiling, og deres egen mangel på kunnskap speiles over på Frp.

 

 

Frp klager bare på alle de andre partiene. De har ingen skikkelig erfaring fra regjeringer før. Du har vel aldri tenkt på at du kanskje tar feil?

Lenke til kommentar

Høyre mener mye om både samferdsel og innvandring, dessverre så har den nok ikke blitt satt like stort fokus på Høyres politikk.

 

 

Høyres politikk på områdene, samferdsel og innvandring!!

 

 

 

Samferdsel

 

  • Høyre vil igangsette 3-5 store veibyggingsprosjekter hvert år i samarbeid med private aktører fordi offentlig-privat samarbeid (OPS) gir halvert byggetid, ingen budsjettsprekker, sammenhengende utbygging av lange strekninger, høy kvalitet til lavere pris og 25 års drift og vedlikehold inkludert i kontrakten.
  • Høyre vil bruke 15 milliarder mer enn Regjeringen på nye riksveier for å redusere kø, kaos og ulykker.
  • Høyre vil opprette et vedlikeholdsfond for samferdsel på 50 milliarder kroner fordi sikkerheten og fremkommeligheten på veier og jernbane skal bedres merkbart.
  • Høyre vil at vi skal lære av andre land, og planlegge fremtidig samferdselsutbygging mer helhetlig, mer profesjonelt og med mindre byråkrati fordi vi ønsker at flere av pengene vi bruker skal gå til bygging og vedlikehold, og ikke til administrasjon.
  • Høyre vil avvikle togmonopolet og slippe private aktører til på jernbanen fordi konkurranseutsetting gir flere avganger, høyere regularitet og bedre kvalitet på togtilbudet.
  • Høyre vil bruke 3 milliarder kroner på bybaner/"superbusser" med separate traséer inn mot de største byene. Vi vil i tillegg øke belønningen til store byer som satser på kollektivtiltak til 1 milliard kroner årlig, fordi et godt kollektivtilbud vil gjøre bilkjøring mindre attraktivt.
  • Høyre vil endre bilavgiftene til én miljøbasert avgift, øke vrakpanten på gamle biler opp mot 20.000 kroner og innføre krav om at nye kollektivkjøretøy og offentlige kjøretøyer skal være klimanøytrale fordi vi tar miljøtrusselen på alvor.

 

Samferdselspolitikk er en av Høyres viktigste saker.

 

 

 

Innvandring og mangfold

 

Høyre mener

  • at Norge skal oppfylle sine internasjonale forpliktelser i forhold til flyktninger og asylsøkere
  • at Norges restriktive innvandrings- og flyktningepolitikk skal videreføres
  • at alle som har lovlig opphold i Norge skal behandles skikkelig - med de samme rettigheter og plikter som nordmenn
  • at en effektiv integrering i det norske samfunnet krever at både innvandrere og nordmenn stiller opp og viser vilje til tilpasning
  • at norske lover og regler må overholdes av alle, uansett bakgrunn
     
  • Føre en streng, men rettferdig, innvandringspolitikk.
  • Stille klare krav og gi mennesker muligheten til å lykkes.
  • Forsvare de unges rett til å velge.
     
    Høyres innvandringspolitiske prioritering, er:
    • Raskere saksbehandling.
    • Raskere retur etter avslag.
    • God oppfølging av psykisk syke.
    • Innstramming av muligheten til å trenere saker.
    • Folks tillit til integrerings og mangfoldspolitikken er avhengig av en streng, rettferdig og konsekvent gjennomført innvandringspolitikk
    • I regjering gjennomførte Høyre tiltak for å stanse tilstrømningen av asylsøkere uten beskyttelsesbehov. Fra 2003 til 2004 gikk antallet asylsøkere ned med 50%, og nedgangen fortsatte også etter det.
    • I integreringspolitikken vil Høyre stille krav og gi mennesker mulighet til å lykkes:
    • Å mestre språk er avgjørende for å integreres. Høyre vil utvide antallet norsktimer i introduksjonsprogrammet til 250, og ytterligere 250 hvis man ikke består en språktest.
    • Innføre obligatorisk oppmøte til 4-årskontroll og trekk i stønader ved manglende oppmøte.
    • Avvikle læreplaner med norsk som 2. språk - målet for norskferdigheter må være de samme for alle barn.
    • Bruke leksehjelp og sommerskole for spesielt å nå innvandrerbarn.
    • Omforme trygdeordninger slik at de i sterkere grad stimulerer til å komme i jobb.
    • Gjøre "ny sjanse"-ordningen til nasjonale tiltak med sikte på å flytte flere over fra passiv sosialhjelpsmottager til aktiv yrkesdeltager.
    • De senere årene har et økende antall kommet til Norge for å gjenforenes med familien eller for å stifte familie. I 2005 ble det registrert 13.048 familieinnvandrere, hvorav flest fra Thailand, Somalia og Polen. En stor del av dem giftet seg med etniske nordmenn.
    • Høyre vil motivere de som bor i Norge til arbeid, men det er ikke en offentlig oppgave å finansiere folks valg av ektefelle. Derfor ønsker vi strengere økonomiske krav for de som skal hente familien sin til landet.
    • Høyre vil forenkle kravene til arbeidsinnvandring.

 

Lenke til kommentar
Innlegget mitt sier egentlig alt. Bare fordi du ikke vet hvordan Frp skal gjennomføre noe, så betyr ikke det at ikke Frp vet det. Slik er det ofte med Frp-hatere. De driver med speiling, og deres egen mangel på kunnskap speiles over på Frp.

 

 

Frp klager bare på alle de andre partiene. De har ingen skikkelig erfaring fra regjeringer før. Du har vel aldri tenkt på at du kanskje tar feil?

 

Vel så vidt jeg har hørt så er det heller ingen andre partier som har klart å få igjennom så mye UTEN å være i regjering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...