Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

hva er anbefalte temps på CPU?

Anbefalte innlegg

som det står i tittelen lurer jeg på hvor mye som er ansvarlig å ha som max temps under load på CPU-en

jeg har en Intel E8400 som jeg har klokka opp til 4Ghz, jeg har kjørt OCCT og sett at temperaturen har steget opp til så mye som 77 grader under 100% load. er det forsvarlig?? hva burde jeg ha som en max grense??

en ting til, jeg har ikke pc-en stående på 24/7, bruker den bare når jeg spiller, det blir som regel noen timer daglig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

77 grader var vell litt mye? har selv 30 grader, men har en kompis som har 50 grader og pc'en hans slo seg av fordi den ble for varm.

Du bør eventuellt få deg en større vifte eller prøve vann kjøling.

alltid når du klokker må du ta hensyn til temeperatur og kjøpe større vifte etc...

Har IKKE så my peiling på data, men såpass mye vet jeg hvertfall :)

Lenke til kommentar
77 grader var vell litt mye? har selv 30 grader, men har en kompis som har 50 grader og pc'en hans slo seg av fordi den ble for varm.

Hvis pc'en slo seg av når den hadde 50grader så er det ikke tempen som gjorde det, da er det noe helt annet. Grensen ligger nok på mellom 90 og 110 grader avhengig av hvilken prossesor man har.

77grader under 100%load er ikke så gale, man vil aldri oppnå 100% under vanlig bruk. Men så lenge pc'en er stabil og ikke kræsjer så trenger du ikke å bekymre deg.

Lenke til kommentar

Hvis pc'en slo seg av når den hadde 50grader så er det ikke tempen som gjorde det, da er det noe helt annet. Grensen ligger nok på mellom 90 og 110 grader avhengig av hvilken prossesor man har.

77grader under 100%load er ikke så gale, man vil aldri oppnå 100% under vanlig bruk. Men så lenge pc'en er stabil og ikke kræsjer så trenger du ikke å bekymre deg.

Han leverte jo inn daten der det ble installert en større vifte for å få mer kjøling, nå funker pc'en som bare det. Var en IKT ansatt som sa han måtte få ned varmen, og at det var grunnen til at pc'en slo seg av.

og 77 grader er høyt spesiellt over lengre tid.

Lenke til kommentar
77 grader er greit hvis det er Linpack du bruker, om du får 77 ved OCCT så har du et problem.

Hva er Vcore?

vcore har jeg på 1.28, og NB på 1.24. stilte litt opp på vcore etter siste kræsj, tenkte det var for lav vcore som gjorde at programmer og selve pc-en kræsja.og nå ligger tempsa på max 72 grader.

tidligere så frøs enten pc-en (alt stoppet, var bilde, men verken mus eller knapper funka) dette under linpack test ned OCCT, nå har jeg i etterkant justert litt her og der, har ikke kjørt noen test enda, annet enn en halv times spilling med GTA4, og da gikk det greit. (pc-en klikket også tidligere når jeg spilte GTA, enten sluttet spillet å svare, ellers så kom det blåskjerm, noen som vet grunnen??, kan det være at jeg hadde for lav vcore???

Lenke til kommentar

en liten ting, tidligere når jeg spilte GTA 4 på 4Ghz så klikket det, plutselig begynte gatelysene å forsvinne og grafiske detaljer ble borte, rett etter kom det enten blåaskjerm, eller GTA sluttet å svare?? kommer det av a?

:hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
en liten ting, tidligere når jeg spilte GTA 4 på 4Ghz så klikket det, plutselig begynte gatelysene å forsvinne og grafiske detaljer ble borte, rett etter kom det enten blåaskjerm, eller GTA sluttet å svare?? kommer det av a?

:hmm:

Hmm. Grafiske saker som faller helt bort eller endrer farge har med 95% sikkerhet med skjermkortet ditt å gjøre.

Hvordan ligger du an med drivere, temp på GPU, mem og shadere på kortet?

Fikk funky grafikk selv når jeg overklokket skjermkortet mitt litt mer en det likte en gang, grå vegger ble orange eller rosa. ting forsvant som skulle være der osv osv.

Har aldri opplevd at cpu har på noen måte køddet til grafikk. så ta en titt på skjerkortet ditt. enten driver problem eller at noe blir litt vel varmt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...