Gjest medlem-98070 Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Skal kjøpe min andre bil på mitt navn som ikke skal kjøres noe særlig. Billigste jeg finner av forsikringer er gjensidige med maks kjørelengde på 5000 km. Dette kommer opp i nesten 6000 kr i året (med 30% bonus), som jeg synes er for dyrt, da bilen knapt skal kjøres. Hva er den billigste måten å forsikre bilen på? Er jo nesten så jeg ikke trenger forsikring, men forstår det slik at det er påbudt. Noen som kan fortelle litt om risiko ved å kjøre uten forsikring? (Annet enn økonomiske konsekvenser ved f.eks kollisjon med annen bil, er fullstendig klar over dette) Jeg kjørte en måneds tid uten forsikring på en eldre bil pga latskap, fikk aldri noe problem for det. Så er bare nysgjerrig... prøver bare å finne den billigste måten å løse problemet på, noen som har tips? Lenke til kommentar
brrah Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Kjører du på et menneske kan du ende opp som gjeldsslave resten av livet om du ikke har forsikring. Skaff deg ansvarsforsikring uten noen form for kasko. Burde ikke koste mer enn 3-4000,-. Endret 9. mai 2009 av brrah Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Kjører du på et menneske kan du ende opp som gjeldsslave resten av livet om du ikke har forsikring. Skaff deg ansvarsforsikring uten noen form for kasko. Burde ikke koste mer enn 3-4000,-. Det skal vel noe til for at det skjer da bilen stort sett skal stå parkert, og kun kjøre korte avstander ved forsiktig bruk en gang iblant, men ser poenget. 3-4000 var vel det jeg renget med også, men gjensidige sin kalkulator sier opp mot 6000. Jeg er under 25, så må betale ungdomstilegg da... Finnes det ingen alternativer for å forsikre med mye lavere kjørelengde, som kun har det aller viktigste? Lenke til kommentar
1915 Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 hvordan bil er det snakk om og modell ? jeg har en vw golf 1986 og betaler 3000 i året i forsikring. men er ikke verdt å ha noe dyrere siden bilen er så gammel Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Har ikke kjøpt bilen ennå, men skal bli en kassebil, sannsynligvis gammel. Tenkte VW Caravelle, noe rundt '90. Tok VW Caravelle 1,6 TD '89 som eksempel på gjensidige kalkulatoren... det er jo ingen "ungdomssbil" akkurat... Lenke til kommentar
Waco Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Husk at forsikring er påbudt! Det er ditt ansvar og som andre skriver lenger oppe kan du bli gjeldsslave ut livet, er det verdt å utfordre skjebnen her ? Bilen vil også bli avskiltings begjæret om du ikke har forsikring på bilen, du vil da heller ikke motta nye oblater osv.. Tipper du må ut med 5-6000kr for å forsikre kjøretøyet med 30%, om dette er altfor mye for deg kan du vel like godt kjøre med prøveskilter de få gangene du skal ut med bilen? Da slipper du årsavgift og forsikring som la oss si : forsikring : 5000 i året, årsavgift 3000 i året = ca 8000kr i året. Mener å huske at prøveskilter koster 285kr pr døgn. 8000:285= 28dager i året med prøveskilter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Som sagt, det er påbudt med ansvars forsikring, så dette må du ha uansett. Kasko derimot er frivillig, og om bilen ikke er så dyr heller så ville jeg kun hatt ansvar. Du får selvsagt ingenting igjen for bilen om det smeller i så tilfelle.. Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Mener å huske at prøveskilter koster 285kr pr døgn. 8000:285= 28dager i året med prøveskilter. So not worth it... Skal forsikre den, men noen som vet om noe billigere enn gjensidige, gjerne med mindre kjørelengde? Lenke til kommentar
Waco Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Du kan altids ta en kjapp telefon til storebrand, terra, if osv... Også verdt et forsøk å mase om høyere bonus også, husk at det fleste selskaper har samlebonuser også, foreksempel 3forsikringer gir deg x antall % rabatt. Da har du jo 2biler og foreksempel en billig personforsikring eller reiseforsikring. Forhør deg om priser så finner du fort ut om dette lønner seg. Edit: priser kan også prutes på =) Har selv i dag 7forsikringer og har selv klart å prute mye på mine. Endret 10. mai 2009 av Login Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Ja, det var lurt Men av erfaring...ingen overgår gjensidige sånn generelt. If er ikke engang verdt å spørre! Betaler ca 6000kr i året for "førstebilen", og if skulle ha 18 000. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 IF vil ikke ha ungdommer som kunder, derfor de høye prisene. Jeg sparte noen tusen på å velge Sparebank 1 fremfor Gjensidige. Ikke var Gjensidige villige til å forhandle på prisen heller selv om jeg allerede var kunde der, dermed mistet de meg som kunde.. Lenke til kommentar
Waco Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Hvor godt Gjensiside ligger an varierer, Terra er i mitt tilfelle billigest i alle retninger. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Kjøp deg en bil som er eldre enn 30 år (fra 1979 eller tidligere). Varebil? VW Caravelle eller Toyota HiAce er de opplagte valgene. I og med at din bil nummer to vil bli lite brukt er en veteranforsikring det du skal ha. En veteranforsikring (full kasko og kjørelengde på 5000 km) koster ca 600 kroner per år (jepp, under tusenlappen), og årsavgiften på veteranbiler er på under 400 kr per år. Å importere en veteranbil (hvis du ikke finner en grei veteran i Norge) er også billig, engangsavgiften (importavgiften) på veteranbiler er under fire tusen kroner. Pluss moms av importverdien. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 SeaLion: Er det ikke slik at om man importerer veteranbil, kan den kun kjøres x antall kilometer i året? Ikke at det spiller noen rolle i forhold til hva trådstarter ønsker, men greit å få vite det uansett. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 SeaLion: Er det ikke slik at om man importerer veteranbil, kan den kun kjøres x antall kilometer i året? Veteranforsikringen gir en maks årlig kjørelengde, det finnes ikke veteranforsikringer for lengre kjørelengder. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Det jeg tenkte på var at det var forskjell på import-veteran og biler som har vært registrert i Norge for så å ha blitt veteran etter 30 år. De som har vært i Norge "hele livet" kan kjøres f.eks 8000km i året, samtidig som de som er importert som veteran ikke kan kjøres med enn 500km i året. Merk: Dette er jeg altså ikke sikker på, så det er derfor jeg spør. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 500 km er i hvert fall feil. Så vidt jeg vet er begrensingen på 5000 km kun relatert til veteranforsikringen. Hvis man skaffer vanlig forsikring for veteranbilen, altså ikke veteranforsikring, så kan veteranbilen benyttes som hovedbil, og da er det forsikringsavtalen som bestemmer årlig kjørelengde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå