Tobias. Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Heisann. Til høsten begynner jeg forhåpentligvis på høgskolen i Oslo, har valgt å leie et rom i et rekkehus siden fosterhjemmet ligger et lite stykke fra skolen. Fosterhjemmet er i Lørenskog og skolen ligger på bislett, ifølge gulesider er det 18.1 km. Fra huset jeg leier rom i er det 6.7 km. kan jeg motta bortbostiped fra lånekassa? har søkt, men finner ingen sider/poster som er relatert til spørsmålet mitt. Lenke til kommentar
KS Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Hei, Fra lanekassen.no --> Spørsmål og svar --> Stipend og lån til utdanning i Norge --> Stipend og lån ---> Borteboerstipend: Spørsmål: "Hva kreves for å få bostipend?" Svar: "Bostipend kan gis til elever i vanlig videregående opplæring som ikke bor sammen med foreldrene sine og fyller et av disse vilkårene: - Avstanden mellom foreldrehjemmet og skolen er 40 km eller mer. - Reisetiden mellom foreldrehjemmet og skolen er tre timer eller mer samlet per dag. Bostipend kan også vurderes dersom det er andre særlige forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skolen. Særlige forhold skal være dokumentert med bekreftelse fra for eksempel PP-tjeneste, sosialkontor, familierådgivningskontor eller psykolog." Høyskole er såvidt jeg vet ikke videregående opplæring. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Borteboerstipend gis kun til vgs. elever. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Så lenge du ikke bor "hjemme" så får du jo stipend+lån som alle andre studenter, der 40% blir omgjort til stipend om du klarer normal studieprogresjon. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Då eg studerte var det slik at bortebuande studentar fekk eit lite reisestipend som skulle dekke tre reiser mellom heim og studiestad, per semester. Men dette vart ikkje mange kronene dersom ein ikkje studerte i ein annan landsdel, så du får nok ikkje noko for 18 km. Lenke til kommentar
andir Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Jann - Ove har rett. Hvem kan få omgjøring? Du kan bare få omgjort lån til stipend hvis du har flyttet fra foreldrene dine. Bor du i det samme huset som foreldrene dine, får du stipend bare hvis huset er delt inn i flere enn fire forskjellige og klart avskilte enheter. Det er ikke nok at du bor i egen boenhet i foreldrenes hus eller betaler husleie hjemme. Hele støtten blir da utbetalt som lån og lånet blir ikke gjort om til stipend ved fullført utdanning. Flytter du fra eller til foreldrene dine i løpet av søknadsperioden, må du sende melding til Lånekassen hvor du oppgir flyttedato. Det er ikke tilstrekkelig å melde flytting på Dine sider. Flytter du for deg selv, ber vi deg sende inn kopi av leiekontrakten. Dette gjelder for høyere og annen utdanning. Kilde. Endret 10. mai 2009 av andir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå