Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen velger feil os ved oppstart

Anbefalte innlegg

Maskinen min fikk et problem som gjorde at den ikke ville boote lengre enn Windows-loading skjermen. Leste litt rund og fant ut at en formatering var enklest. Så jeg kjørte et program først for å wipe windows partisjonen, installerte widnows xp 64 bit. Alt fungerer utmerket, installerte drivere og service pack 2. Så skulle jeg restarte, da fikk jeg valg om å velge OS. Valget var mellom:

1. Windows xp 64 bit (elns)

2. Windows default.

Valgte jeg 2 så ville ikke pc'en starte og jeg fikk feilmeldingen: at en fil mangler eller at den er korrupt. Velger jeg 1 så starter den helt normalt.

Så leste jeg litt rundt og fant ut dette:

Har installert windows xp på nytt på min bærbare maskin. Formaterte harddisken, men under oppstaren får jeg spørsmål om hvilket operativsystem jeg skal velge.

Begge er Windows XP Home Edition. Den øverste fungerer, men den nedesrte får jeg en feilmelding på. Jeg lurer altså på hvordan jeg kan bli kvitt dette valget, sidne jeg egentlig bare har et operativsystem installert. Er jo også irriterende og alltid måtte velge dette.

Noen som kan hjelpe? Takknemlig for svar.

1) Gå på egenskaper på "Min Datamaskin"

2) Trykk på kolonnen "Avansert"

3) Trykk på innstillinger "under oppstart og gjennoppretting"

4) Og fjern haka hvor det står "Tiden gjennopprettningslista skal vises"

Obs: Vær sikker på at det har blitt valgt riktig OS før du restarter!

Lykke til

Når jeg gikk dit for å velge OS, så var det bare en valgmulighet, så jeg tenkte ikke noe over det og fjerna haka. Nå under bootingen så velger den alternativ 2. Og jeg får opp den feilmeldingen at det mangler en fil eller at den er korrupt. Så nå kommer jeg ikke inn i windows. Siden jeg helst ikke vil formatere på nytt nå med en gang, er det en måte at jeg kan forandre det slik at den velger å boote Alternativ 1?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

altså, det var _en_ xp 64 bit installasjon, den wipa jeg med et darick program som jeg fant på ultimate boot cd. Den fjerna windows installasjonen, og alt det er i orden.

Men problemet er at etter jeg fulgte tipset til Flexo, så valgte maskinen feil os. Spørsmålet er hvordan jeg kan bytte hvilket os maskinen velger. Den skal som sagt velge alt. 1 ikke 2... Hvordan ordner jeg dette?

Lenke til kommentar

Slik wipe er OK, men helt unødvendig.

Men du skulle ikke fått noen meny i det hele tatt, så alt er ikke i orden.

"Tiden gjennopprettningslista skal vises" tror jeg ikke har noe med dette å gjøre.

Men rett over er det et valg som heter "Time to display list of operating systems", denne velger hvor lenge menyen vises, eller ikke vise i det hele tatt. Så det må være den det er snakk om.

Det er boot.ini du trenger å endre.

Du kan boote Windows CD og prøve bootcfg /rebuild fra Recovery Console.

Du finner informasjon her: http://www.thpc.info/how/editbootini.html

Lenke til kommentar

Det var kun det som trengtes. :) Fulgte beskrivelsen, og så bootet maskinen som den skulle, syns også den starta litt kjappere.

#6 Use Bootcfg from XP/2K Recovery Console to Rebuild Boot.ini

1. Bootup with the Windows XP/2K/NT CD inserted (or with the floppy Setup disk set)

2. Select the Repair option (select R at the Welcome Screen in XP/2K)

3. Press 1 (presuming you have just one XP installation)

4. Press Enter for your Admininstration password (it's blank by default)

5. Now rebuild Boot.ini by typing in

bootcfg /rebuild

- select the Windows XP, 2K, NT in Add installation to boot list

- answer Windows XP Home (or similar) for Enter Load Identifier

- answer /fastdetect for Enter OS Load Options

Optionally, you can then type in

type c:\boot.ini

to view (but not edit) the contents of the new Boot.ini.

6. Type exit when finished. Remove the CD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...