CheeseSucker Skrevet 9. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 9. mai 2009 Jeg har frem til i dag trodd at denne fargen skrives orange, men etter et søk i en ordbok får jeg kun oransje og ingen orange. Noen som vet om det noensinne har vært lov å skrive orange, når det eventuelt ikke ble lov å skrive orange lenger, eller om ordboken rett og slett er feil? Lenke til kommentar
steinkul Skrevet 9. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 9. mai 2009 Jeg har frem til i dag trodd at denne fargen skrives orange, men etter et søk i en ordbok får jeg kun oransje og ingen orange. Noen som vet om det noensinne har vært lov å skrive orange, når det eventuelt ikke ble lov å skrive orange lenger, eller om ordboken rett og slett er feil? Oransje er en den rødgule fargen som inngår i den «varme» delen av spekteret. Orange er appelsin på engelsk og i tillegg også navn på åtte fylker i USA. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 9. mai 2009 Orange er ikke et norsk ord. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 10. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2009 Orange er oppført i riksmålsordlisten. Lenke til kommentar
Noteknekk Skrevet 10. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2009 Tror jeg kan huske å ha skrevet orange før selv, men nå skriver jeg i hvert fall oransje. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 10. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2009 Orange er oppført i riksmålsordlisten. Vel, dette er bare nok en tragedie i en lang rekke fra Språkrådet. Gamlesjefen min hadde noen gode historier om debatter han hadde hatt med de gutta der... Lenke til kommentar
Glutexo Skrevet 10. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2009 Orange er oppført i riksmålsordlisten. Vel, dette er bare nok en tragedie i en lang rekke fra Språkrådet. Gamlesjefen min hadde noen gode historier om debatter han hadde hatt med de gutta der... Dette er ikke en tragedie fra språkrådet. Det er riksmålsforbundet som står for de fleste av tragediene. De har langt på vei utrydda det norske språket. I dette tilfellet har Språkrådet prøvd å gjøre ordet mer norskt. Det er ingen tragedie. Hvis riksmålsordlista sier orange har det nok vært tillat en gang i tida. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 10. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 10. mai 2009 Du har rett, det står ikke på bokmålsordlista på sprakrad.no Men jeg får lov til å hate språkrådet likevel, ikke sant? Lenke til kommentar
Curiousss Skrevet 16. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 16. mai 2009 Jeg har alltid skrevet Oransje, helt til kjemilæreren min skrev "orangefarge" på tavlen...da ble jeg forvirret og usikker om jeg faktisk har skrevet feil alle disse årene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå