Gå til innhold

Rimelig supertele objektiv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en gammel Nikon 500mm speiltele som jeg faktisk liker godt, selv om jeg må hive minst halvparten av bildene.

Det er vanskelig å få rett fokus og bra lukkertid.

På godværsdager hender det at jeg setter på 1,4 konverter, uten at det byr på spesielle problemer.

Hvordan denne Bower er, vet jeg ikke

Her D300 500mm + Sigma 1,4 Teleplus PRO - f/8 (+ ett trinn)

post-31719-1241897170_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Man får det man betaler for, og det er vel noe de fleste vet i dag.

Ikke bruk litt på noe du ikke blir å bruke. Kjøp heller noe skikkelig når du har råd. Kanskje finner du også noe rimeligere med manuell fokus ebay.

Speiltele gir horribel bokeh, så ille at det ikke er artig å se på en gang.

Lenke til kommentar

Stort sett er det du som bestemmer om det skal være donuts eller ikke.

edit - det kreves litt trening med disse. For det første er de så lette at det er vanskelig å dempe vibrasjoner fra utløser/speil (du får ikke mothold som på tyngre optikk)

Det er faktisk nesten like vanskelig ved bruk av stativ også.

Endret av arela
Lenke til kommentar

Liten fantasi Ingardj!

Nei jeg bestemmer hvordan jeg skal ta mine bilder i forhold til lys og motiv, og med litt erfaring så gir resultatet seg selv.

Det er mange grunner til at speiltele ikke er vanlig.

De som er avhengig av å ta bilder i dette brennviddeområdet, trenger hurtigere og mer presise objektiv. Optisk er de heller ikke på høyde med de dyrere variantene.

Eller så liker folk i dag zoom. Er det ikke soooom, så er det gruff.

Endret av arela
Lenke til kommentar
det kreves litt trening med disse. For det første er de så lette at det er vanskelig å dempe vibrasjoner fra utløser/speil (du får ikke mothold som på tyngre optikk)

Det er faktisk nesten like vanskelig ved bruk av stativ også.

Jeg har tatt noen bilder med speiltele og det er ganske vanskelig med et lett stativ, da fungerer det ofte bedre håndtholdt med stativet som støtte eller med en pose ris som underlag.

Speiltele generelt er krevende og ikke noe for de som bare vil knipse bilder, men når alt klaffer kan man få godt brukbare bilder.

Forskjellen mellom 300 mm og 500 mm er såpass liten at det ikke er verdt det hvis man ikke er spesielt interessert.

Lenke til kommentar

Eg ser det er nokon som snakkar om 300 og 500mm. Det objektivet eghar linka til er 800mm f8. Der er ingen alternativ uten å gå opp i mange-titusen-kroners klassen. Når denne kan forlengast til 1600 f16 høyrest det litt interressant ut. Spesielt når greiene kostar så lite. Om det går an å ta klare bilder i fokus på slik brennvidde, til slik prislapp høyrest det nesten ut som noko eg må prøve...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...