erlendhagen Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Hei, er det nokon som har erfaring med slike objektiv? I forhold til brennvidde er det kjempebillig. Prisen tilgir en del fortegning og slikt. Med 1.4x eller 2x forlenger på cropkamera er det kanskje fint til å fotografere månen for eksempel? http://www.bhphotovideo.com/c/product/6188...IRROR_LENS.html Endret 9. mai 2009 av erlendhagen Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Det kalles speiltele. Søk etter det på forumet her så finner du flere tråder om det Edit: Lysstyrken er F/8, så med converter blir det rimelig vanskelig å fokusere. Endret 9. mai 2009 av sn0dig Lenke til kommentar
arela Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Jeg har en gammel Nikon 500mm speiltele som jeg faktisk liker godt, selv om jeg må hive minst halvparten av bildene. Det er vanskelig å få rett fokus og bra lukkertid. På godværsdager hender det at jeg setter på 1,4 konverter, uten at det byr på spesielle problemer. Hvordan denne Bower er, vet jeg ikke Her D300 500mm + Sigma 1,4 Teleplus PRO - f/8 (+ ett trinn) Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Man får det man betaler for, og det er vel noe de fleste vet i dag. Ikke bruk litt på noe du ikke blir å bruke. Kjøp heller noe skikkelig når du har råd. Kanskje finner du også noe rimeligere med manuell fokus ebay. Speiltele gir horribel bokeh, så ille at det ikke er artig å se på en gang. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Tja, hvis man er veldig god kan man sikkert snu den boken til noe positivt. Er ikke hver dag man får donutbakgrunn Men til TS: ville ikke kjøpt den der uten videre. Du bør vite veldig godt hva du driver med for å skaffe et så merkelig objektiv. Lenke til kommentar
arela Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Stort sett er det du som bestemmer om det skal være donuts eller ikke. edit - det kreves litt trening med disse. For det første er de så lette at det er vanskelig å dempe vibrasjoner fra utløser/speil (du får ikke mothold som på tyngre optikk) Det er faktisk nesten like vanskelig ved bruk av stativ også. Endret 9. mai 2009 av arela Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Stort sett er det du som bestemmer om det skal være donuts eller ikke. Da lar du objektivet bestemme hva du skal ta bilde av? Det er vel en grunn til at speiltele ikke er så mye brukt.. Lenke til kommentar
arela Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Liten fantasi Ingardj! Nei jeg bestemmer hvordan jeg skal ta mine bilder i forhold til lys og motiv, og med litt erfaring så gir resultatet seg selv. Det er mange grunner til at speiltele ikke er vanlig. De som er avhengig av å ta bilder i dette brennviddeområdet, trenger hurtigere og mer presise objektiv. Optisk er de heller ikke på høyde med de dyrere variantene. Eller så liker folk i dag zoom. Er det ikke soooom, så er det gruff. Endret 9. mai 2009 av arela Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 det kreves litt trening med disse. For det første er de så lette at det er vanskelig å dempe vibrasjoner fra utløser/speil (du får ikke mothold som på tyngre optikk)Det er faktisk nesten like vanskelig ved bruk av stativ også. Jeg har tatt noen bilder med speiltele og det er ganske vanskelig med et lett stativ, da fungerer det ofte bedre håndtholdt med stativet som støtte eller med en pose ris som underlag. Speiltele generelt er krevende og ikke noe for de som bare vil knipse bilder, men når alt klaffer kan man få godt brukbare bilder. Forskjellen mellom 300 mm og 500 mm er såpass liten at det ikke er verdt det hvis man ikke er spesielt interessert. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Speiltele gir horribel bokeh, så ille at det ikke er artig å se på en gang. Det er vel noe av grunnen for at f/8 er største (eneste?) blenderåpning. Har egentlig speiltele variabel blenderåpning? Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Eg ser det er nokon som snakkar om 300 og 500mm. Det objektivet eghar linka til er 800mm f8. Der er ingen alternativ uten å gå opp i mange-titusen-kroners klassen. Når denne kan forlengast til 1600 f16 høyrest det litt interressant ut. Spesielt når greiene kostar så lite. Om det går an å ta klare bilder i fokus på slik brennvidde, til slik prislapp høyrest det nesten ut som noko eg må prøve... Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Har egentlig speiltele variabel blenderåpning? Nix. Har med konstruksjonen å gjøre. Lenke til kommentar
arela Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Har egentlig speiltele variabel blenderåpning? Nei, men iallefall på Nikon sine, så kan du mørklegge litt med ND4 filter. Nikon sin første 500mm var f/5. Den får du ikke tak i til en hyggelig pris idag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå