Frode99 Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 I dag fikk jeg varsel om avskilting og purregebyr på årsavgiften.. Bilen kjøpte jeg i starten av mars, brukt. På tollvesenet sine sider står det "Årsavgift faktureres for alle avgiftspliktige kjøretøy registrert i motorvognregisteret pr. 1. januar. Registrert eier av kjøretøyet ved årsskiftet er ansvarlig for at avgiften blir betalt det gjeldende året." Jeg fikk aldri noen regning om årsavgift å antok selvsagt at han hadde betalt avgiften. Dette er jo hans ansvar ikke sant? Lenke til kommentar
tsxpower Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 nå er det jo din bil. og da må vell du bare betale den. regner jeg med. Lenke til kommentar
eab Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Dette er jo hans ansvar ikke sant? Det er, som du sier, ikke sant Ved eierskifte er ny(-e) eier(-e) solidarisk ansvarlig(-e) med tidligere eier(-e) for avgiften. Tollvesenet er ikke bundet av avtaler som måtte være inngått mellom selger og kjøper knyttet til fordeling av avgiftskravet. http://toll.no/templates_TAD/Article.aspx?...nguage=NO#sos01 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Kravet rettes mot første eier i avgiftsåret Jeg tror dette kun kan tolkes som at tidligere eier står ansvarlig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Kjøpte også bruktbil i mars. Snakket med TAD, og fikk krav med frist 20. mai, uten påslag for for sen betaling (i forhold til opprinnelig krav). Hvorvidt denne betales av selger bør fremgå av kontrakt/avtale, men dersom jeg kjøpte bil før forfall (20. mars), ville jeg ikke regnet med at selger hadde betalt denne. Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Trodde den som var eier registrert som eier 1.jan. skulle bli fakturert jeg med nye lovene fra i år. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Den blir fakturert ja, men det er jo ikke hans problem lenger at bilen han ikke eier ikke har betalt årsavgift. Normalt er det vel å ta med dette i salgskontrakten. Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Går ikke krav og purringer til han som eide bilen da? Selvom bilen er ute av verden for han som solgte bilen etter 1.Jan. må han vel betale års.avg. for å slippe purringer og videre krav? Eller kan han bare drite i det og staten begynner å fakturere den som eier bilen isteden? Virker som en klønete ordning siden hvis en ikke betaler får ikke nye eier kjørt bilen lenger og risikerer å bli avskiltet. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Dere er begge "solidarisk ansvarlig" for å betale. Du må ordne opp med tidligere eier. Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Går ikke krav og purringer til han som eide bilen da?Selvom bilen er ute av verden for han som solgte bilen etter 1.Jan. må han vel betale års.avg. for å slippe purringer og videre krav? Jo skal da det, og derfor er det risikabelt å stole på at evt ny kjøper skal betale årsavgiften når man selger en bil hvor årsavgiften ikke er betalt. Hvis da kjøper driter i den, får selger fort masse ekstra styr. Da er det bedre for selger å ta 2700-3000 ekstra for bilen og så betale årsavgiften selv. Edit: i dette tilfelle bør trådstarter ta kontakt med forrige eier og få diskutert med vedkommende. Endret 11. mai 2009 av Cardinal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå