Gå til innhold

Den store D&D-samletråden [P&P]

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt gjennom en del sider her på Diskusjon.no, og har funnet en del småtråder om D&D, hvem som spiller hvor og hva, osv. Men jeg føler forumet trenger en diger samletråd for folk som meg, som nettopp har begynt å spille og trenger råd fra gamle travere, eller for andre som liker å diskutere alt og ingenting rundt D&D :) Håper folk vil delta i denne tråden, og at den har noe for seg. Kom gjerne med innspill på ting jeg bør sette opp i starttråden.

---

Nyttige lenker

http://www.d20srd.org/ - Den ultimate samletråden av de fleste grunnleggende D&D-regler.

---

Grunnen til at jeg startet tråden er at jeg har noen spørsmål om spellcasting i 3.5-versjonen. Når jeg er en vanlig melee'er, må jeg vanligvis rulle AR mot AC for å se om jeg treffer. Hva må jeg gjøre når jeg er spellcaster og bruker ranged spells? Eller hva med ranged touch spells?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det mange, mange år siden jeg spilte D&D. Det må være 14-15 år siden faktisk.

Jeg spilte AD&D second edition, og GMet i mange år.

Jeg har tonnevis av gamle selvskrevne moduler liggende hos foreldrene mine. Jeg tenker på å begynne å spille igjen innimellom, men jeg får aldri ut fingern, så det skjer vel aldri.

For min del er det alfa omega å finne den rette gruppa med folk å spille med, og jeg har ikke møtt noen som min gamle gruppe.

Jeg GMet stort sett Dragonlance (second age), Dark Sun og Ravenloft. Det var "mine verdner" om du vil. Min beste kampanje tok spillerne igjennom alle tre, og turen endte selvfølgelig i Ravenloft. En av spillerne tørnet gæærn av all faenskapen i Ravenloft og dukket opp igjen som NPC i andre kampanjer, og ble til slutt gruppas mektigste nemesis. De tok han forresten aldri, men var nære på et par ganger. Den røde tråden i kampanjene ble etterhvert å komme seg hjem til Dragonlance, men uansett hvor nær det virket så klarte de det aldri.

Ah, jeg savner den story arcen... Mimre...

Edit: Jeg var nok det mange vil kalle en sadistisk og ond GM. Selv synes jeg at jeg var realistisk :p

Endret av YellowCake
Lenke til kommentar

Høres epic ut :p Vi (jeg og min gruppe) er en 6-8 stykker som spiller en sjøllaga kampanje satt til Ironwood. Vi er hetl ferske, så det blir ikke mye rollespill... men jeg og noen andre prøver å inkorporere mer og mer :) Det gjelder bare å overbive de litt "sjenerte" i gruppa, som er mer interessert i powerlevling :p

Men du har ikke svar på spellcastingspm. mitt i første post?

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke det. Fordi jeg aldri har spilt med 3.5 regler, dessverre. Og for å være helt ærlig husker jeg ikke hvordan det var i AD&D second edition heller. Mulig det var slik at man traff uansett, men offeret måtte kaste et saving throw for å se om de motsto alt, halvparten eller ingenting av skaden (?).

Endret av YellowCake
Lenke til kommentar

Tror ranged touch er d20 + dex mod, men ikke helt sikker.

Det står i players handbook. Jeg har den ikke i nærheten nå, men vil anta at det står under kap 10: Magic.

Si fra hvis du ikke finner det ut, så skal jeg sjekke.

Ellers så treffer ranged spells uansett, så lenge du klarer concentration check og har line of sight. Det er mulig å ta halv skade med dex save, og null skade med feat, men husker ikke hvilken.

Hva er D&D ?

Dungeons and dragons er et rollespill.

Det er en DM/GM som styrer spillet, og 2+ spillere.

Du trenger et par sett med terninger og ett ruteark å spille på(ikke sånn som er i mattebøker).

Lenke til kommentar

Mange takk for svar :) Det var oppklarende!

---

Iskall: D&D er et rpg spilt i som et brettspill. Det er den letteste forklaringen. Manuelt NWN, om du har spilt det.

Du har en karakter som i pc-rollespill, med stats, equipment, personlighet osv. Du og dine medspillere spiller disse karakterene. Dere spiller mot Game Masteren, som er "datamaskinen" i spillet, eller spillmotoren om du vil. Han har laget en historie som dere skal ledes i gjennom, og han er motstanderen som prøver å hindre dere/vinne mot dere.

"Spillet" i D&D er å reagere på historien Game Masteren lager, og spille ut denne historien ved å gjøre kort og godt hva du enn vil at karakteren din skal gjøre.

Føle dette er jævlig dårlig forklart. Den beste sammenlikningen er å si at det Neverwinter Nights eller Oblivion spilt på samme måte som man spiller en blanding av mimelek og brettspill. Selv om det høres utrolig tafatt ut :p

Endret av Beges
Lenke til kommentar

NWN er basert på 3.0 reglene av D&D.

Å sammenligne med oblivion er litt tynt synes jeg, siden det er bygget opp på en helt annen måte. Det eneste som er felles er egentlig at det er rpg. Å forklare hva DnD er er ikke så lett egentlig :/

Beges: Selv om det kanskje er litt "metagame" bør dere sørge for å ha et balansert party før dere begynner skikkelig. Cleric er essensielt!!

Lenke til kommentar

VI har tenkt litt på det! Vet ikke om det er såå balansert, men vi har en ranger, en druid, en barbarian, en rogue, en wizard og en fighter. Jeg har fått ansvaret for å være cleric :p Bruker crossbow og Fire/Earth domain. Når jeg tenker meg om burde jeg heller valgt Sun og Healing, men men.

Ang. domain spells: Kan jeg kun bruke domainspellen på det nåværende nivået jeg er, eller kan jeg bruke alle spells fra min spell level og ned?

Endret av Beges
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-aNZFa3

Et lite spørsmål: Fins det korte kampanjer som er beregnet for 2 spillere? Og helst på norsk, jeg er DM og engelsk utalen min er ikke helt god. Men hvis dere finner på engelsk så er det ikke noe problem at jeg oversetter kapittel for kapittel, men spillnga blir litt forsinket da. Og helst en kampanje som man kan kjøpe og deretter laste ned, blir litt stress å vente noen uker for en liten bok å komme i posten, og da blir spillingen enda mer forsinket.

Lenke til kommentar
Vil to stk Kukri+4 stacke når jeg bruker de i dual wield?

Attack roll:

Main hand: Base attack bonus + Str + 4 (- eventuelle penalties, sikkert -4 siden di har light weapon)

Off hand: Base attack bonus + Str + 4 (- eventuelle penalties, sikkert -8 siden di har light weapon)

Damage roll:

Main hand: 1d4 + 4 + Str

Off hand: 1d4 + 4 + 1/2Str (rund ned hvis oddetall)

Circumstances ¤ Primary Hand ¤ Off Hand

Normal penalties ¤ -6 ¤ -10

Off-hand weapon is light ¤ -4 ¤ -8

Two-Weapon Fighting feat ¤ -4 ¤ -4

Off-hand weapon is light and

Two-Weapon Fighting feat ¤ -2 ¤ -2

Kilder:

http://www.d20srd.org/srd/combat/combatSta...m#offHandWeapon

http://www.d20srd.org/srd/combat/specialAt...oWeaponFighting

Endret av Beges
Lenke til kommentar
Vil to stk Kukri+4 stacke når jeg bruker de i dual wield?

Attack roll:

Main hand: Base attack bonus + Str + 4 (- eventuelle penalties, sikkert -4 siden di har light weapon)

Off hand: Base attack bonus + Str + 4 (- eventuelle penalties, sikkert -8 siden di har light weapon)

Damage roll:

Main hand: 1d4 + 4 + Str

Off hand: 1d4 + 4 + 1/2Str (rund ned hvis oddetall)

Circumstances ¤ Primary Hand ¤ Off Hand

Normal penalties ¤ -6 ¤ -10

Off-hand weapon is light ¤ -4 ¤ -8

Two-Weapon Fighting feat ¤ -4 ¤ -4

Off-hand weapon is light and

Two-Weapon Fighting feat ¤ -2 ¤ -2

Kilder:

http://www.d20srd.org/srd/combat/combatSta...m#offHandWeapon

http://www.d20srd.org/srd/combat/specialAt...oWeaponFighting

Fant ut av det etter å fulgt litt med på hendelsesloggen i spillet :)

Er Rogue 17/Invisible blade 5 :ph34r:

Selv om det er en pc-spill så er reglene herlig kompliserte, noe som gjør at jeg ikke går lei så fort :D

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Drar opp denne tråden igjen.

For endel år siden da jeg gikk på videregående spilte jeg litt D&D og par andre spill og det er vel en 5-6 år siden så jeg begynner å bli rimelig rusten på reglene.

Den tiden var jeg aldri DM, spilte kun playerrollen.

Det jeg egentlig lurer på er, hvor skal jeg begynne? Har en "ny" kompisgjeng som er interessert til å prøve det ut. Jeg som har spilt det før burde naturligvis ta på meg rollen som DM i starten. Så da må jeg nok gå til innkjøp av MM, Players handbook og DM-guiden.

Tingen er at jeg har så elendig hukommelse når det gjelder sånt, husker da jeg spilte før og måtte ALLTID bla i players manualen for jeg hele tiden glemte reglene for hvordan man satt opp en karakter. Resten av spillet gikk greit flytende pga en veldig god DM som hadde klistra alle regnele i hue...

Finnes det noen "lettvekt" utgave man kan spille i starten? Er jo utrolig mange regler å sette seg inn i bare for å starte en session!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...