nbmofo Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 jeg syntes ikke den var så skarp som jeg ønsket, og alt for kraftig CA (kromatisk abberasjon). Har ikke fått prøvd Nikon sin alt for mye, men de inntrykkene jeg har fått er at det er verdt de ekstra pengene. Skal ikke gi opp sigmaen enda, men er ikke langt unna. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 jeg syntes ikke den var så skarp som jeg ønsket, og alt for kraftig CA (kromatisk abberasjon). Har ikke fått prøvd Nikon sin alt for mye, men de inntrykkene jeg har fått er at det er verdt de ekstra pengene.Skal ikke gi opp sigmaen enda, men er ikke langt unna. Sigmaen tror jeg kan funke fint hvis en ikke er avhengig av den. Slik at en har annen optikk for de mer krevende anledningene, og kan bruke den som ekstra, til reiser og diverse. For Nikkoren gjelder mye av det samme, men den går etter min erfaring mye lengre i å dekke mange behov. Slik at behovet for utfyllende optikk definitivt er der, men det er langt mindre presserende. Og er nøden tilstrekkelig stor, kan den brukes til omtrent alt mulig. Lenke til kommentar
S-r-ex Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 Ting skal gjøres vanskelig....skulle jeg bare gått for Nikon's 16-85-objektiv slik som fattern? Når det gjelder store brennvidder tenkte jeg uansett på at det skulle være til å ta bilder av ting som var langt borte. Føler egentlig sterkt for denne: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=102135 , med en award fra eisa-et-eller-annet og alt. Om ikke jeg blir helt forøyd kan jeg alltids selge det på finn etc og finne meg et annet objektiv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) Ting skal gjøres vanskelig....skulle jeg bare gått for Nikon's 16-85-objektiv slik som fattern? Når det gjelder store brennvidder tenkte jeg uansett på at det skulle være til å ta bilder av ting som var langt borte. Føler egentlig sterkt for denne: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=102135 , med en award fra eisa-et-eller-annet og alt. Om ikke jeg blir helt forøyd kan jeg alltids selge det på finn etc og finne meg et annet objektiv. Den siste du linker til der, skal slett ikke være så ille. Selv om større brennvidde-omfang stort sett alltid går på bekostning av kvaliteten, så har den der fått veldig gode kritikker, spesielt så fremgår den som en likeverdig konkurrent til Nikons 18-200 på de fleste tester jeg har lest. Selv har jeg Nikon objektivet og er veldig fornøyd med det. Selv om kvaliteten nok ikke er helt på høyde med de dyrere objektivene, så synes jeg superzoom (eller hva det nå kalles) med stort brennvidde omfant er utrolig praktisk da jeg reiser mye rundtomkring og tar bilder av det meste Sigmaen ville jeg dog holdt meg unna. edit: ikke heng deg opp i "awards". Det meste har vel fått en eller annen award for ett eller annet snålt av ett eller annet snålt Endret 14. mai 2009 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Føler egentlig sterkt for denne: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=102135 , med en award fra eisa-et-eller-annet og alt. Om ikke jeg blir helt forøyd kan jeg alltids selge det på finn etc og finne meg et annet objektiv. - Du kommer nok ikke til å bli fornøyd, for det ser ikke ut til at du vil få autofokus med denne. "Dette objektivet vil ikke fungere med Autofokus på Nikon D40 eller D40x.". D5000, som D40(x) og D60, mangler fokusmotor i huset. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Ting skal gjøres vanskelig....skulle jeg bare gått for Nikon's 16-85-objektiv slik som fattern? *snipp* som sagt tidligere(?) 16-85 skal være et fantastisk stykke glass Lenke til kommentar
S-r-ex Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 Etter mye om og men går jeg vel bare for Nikon 16-85. Den duger til det meste og klarer nesten makro etter det jeg prøvde på en potteblomst her om dagen. Da blir det D5000 (7000kr) Nikon 16-85(5000kr) Manfrotto 190XB med 486RC2 kulehode(1600kr) Totalt: 13600 Kjøper vel da heller det Tamron-objektivet ved en senere anledning, men ser jo nå også at VG ga det en 5'er. Pytt sann, har nettop ladet kortet opp til ca 21.000, så... Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Skal du ha en Tamron-superzoom som autofokuserer på D5000 må du nok opp i 18-270 VC (men på såpass lange brennvidder og små blenderåpninger bør man gjerne ha bildestabilisering uansett, så jeg ser ikke på det som noe gigantisk problem). Når det er sagt, så vil jeg si at med mindre du faktisk vet hva du skal bruke og til hva, så er det egentlig best å starte med minst mulig. Kjøp huset med 18-55 VR eller (hvis du har lyst på litt mer optisk oomph) 16-85 VR, og vent med eventuelle andre innkjøp til du vet hva du skal bruke kamerautstyret til. Hvis kravene fra skolen ikke er mer enn at man skal ha "kamera, digitalt", så er det ikke sikkert at du får bruk for mer enn bare hus med en normalzoom. Det er fullt mulig at et litt avansert kompaktkamera vil gjøre jobben. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 og, ikke ta karakterene fra vg særlig alvorlig.. Lenke til kommentar
S-r-ex Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 Uansett, nå er bestillingen gjort, gikk for Nikon 16-85 som faktisk ble satt ned med 335kr i løpet av dagen, fra 5114 til 4779! Er ned med 6,55%, det! Så da er det bare løp og kjøp, folkens! Selv sparer 2,6% totalt..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå