S-r-ex Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Skal som tittelen sier ha meg et D5000 når jeg skal på folkehøgskole til høsten, men trenger nå litt hjelp med utstyr. Jeg vurderer å bare kjøpe hus og objektiv separat, eller er dette 15-55VR-kit'et helt kurant? Vurderer også dette zoom-objektivet. Minnekort blir bare et 16GB fra komplett. Vurderer også dette stativet, det vi har fra før er litt vel ustødig. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 er det en fotofolkhehøyskole? i tilfelle kan det være de har retningslinjer for hvilke kamera du trenger. har en følelse at det er 18-55 det skal stå i den annonsen. Dersom du vil litt opp i kvalitet er nikon 16-85 fin. Det stavivet du har fra før bør være rimelig billig dersom du forventer en stor forbeding opp til det du vurderer. Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Stativer er ikke akkurat forbruksvare, så jeg tror du vil spare deg mye irritasjon ved å investere i et skikkelig et. Med mindre du er veldig opptatt av at det skal være en lettvekter burde du kjøpe et stødigere (og dyrere). Vibrasjoner forplanter seg mye enklere i lette stativer, og kan gi mindre skarpe bilder. Du burde kjøpe et separat stativ/hode, og gå opp en tusenlapp i pris, minst. Når det gjelder minnekort er det anbefalt å heller dele det opp i et par mindre minnekort. Da har du et backupkort om det ene streiker/blir borte, pluss at du slipper å miste veldig mye bilder om ett først velger å ta kveld. 16gb fordelt på 2x8gb eller 4x4gb tror jeg de fleste heller vil anbefale deg å kjøpe. Se også om du virkelig trenger så mye. På 16gb har du over 2.000 bilder i raw, og hvis du venter helt til du har så mange uredigerte bilder, blir det vanskeligere å gidde og sette seg ned for å etterarbeide. Hvis du ikke redigerer bilder, men bare skyter i JPEG er det bortkasta å kjøpe så mye som 16gb kortminne. Kitobjektivet er greit nok til å starte med. Etter å ha brukt kameraet litt kan du jo se hva du savner. tele/vidvinkel/lysstyrke. Hva kommer du til å bruke det mest til da? innendørsbilder? action? dyr/fugler? landskap? portretter? Skal du drive med først- og sistnevnte kan du jo vurdere en blits også. Vet ikke om D5000 har commander mode for blits (D60 har ikke), men hvis den har, kan du bruke alt fra SB-600 og oppover trådløst med kameraet. Lenke til kommentar
S-r-ex Skrevet 9. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2009 nbmofo: Nei, ikke akkurat foto, men "data media". Det står at vi skal ha med kamera, men de spesifiserer ingenting utover digitalt. Det stativet vi har fra før er dette til 250: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346311 . 16-85 har vi fra før til fatterns D300, hvis han er snill, muligens vi kan bytte. jaadd: Du sier vel noe. Gikk først og fremst for 16GB pga prisen, men 2x8 blir ikke mange kronene ekstra. Når det kommer til fotoredigering så er det som jeg sa i den andre tråden at jeg kommer til å ta mye som kilder til komposisjoner i photoshop. Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Vurderer samme kamera for tiden. Jeg er slett ingen ekspert, men noe har jeg da funnet frem til: Jeg er litt i tvil om fire tusen for et lyssvakt objektiv som 16-85 er verdt det for meg. Den noe kontroversielle Nikon-guruen Ken Rockwell hevder i hvert fall at det optisk er kun marginalt bedre enn kitzoomen. Derfor tror jeg jeg satser på å vente på den noe mer lyssterke denne Sigma-zoomen, som er brukbart lyssterk og har stabilisering. Den er derimot ikke på markedet enda. Telezoomen du linker til har for øvrig ikke stabilisering, og jeg har forstått såpass at det er svært nyttig på tele. Lenke til kommentar
S-r-ex Skrevet 9. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2009 Kanskje jeg skal droppe zoom-objektivet og slenge den tusingen inn i stativ i stedet. Noen som kan oppgi et stativ som er stødig nok for HDR-foto? Altså ikke bare at det står godt på underlaget, men også at vinkeljusteringene ikke lar seg bikke når man fikler med lukkertiden.... Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Du bør definitivt sette av penger til Capture NX 2 - et must om du skal skyte i RAW/NEF, noe jeg regner som obligatorisk. Et fantastisk program om du vil skvise det siste ut av bildene dine. Videre bør du sette av 400-500,- til et dedikert program for støyfjerning, jeg bruker Neat Image, men Noise Ninja blir også omtalt som bra her. Optisk korrigering er også kjekt å kunne automatisere - jeg bruker DxO Elite (samme som Pro bare med FX støtte), og er veldig fornøyd med det. Photomatix er fint til HDR - selv om jeg knapt nok bruker programmet lengre, falt av HDR-toget for en stund siden. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Kanskje jeg skal droppe zoom-objektivet og slenge den tusingen inn i stativ i stedet. Noen som kan oppgi et stativ som er stødig nok for HDR-foto? Altså ikke bare at det står godt på underlaget, men også at vinkeljusteringene ikke lar seg bikke når man fikler med lukkertiden.... Om du bruker braketing så trenger du bare trykke ned utløseren det antall eksponeringer du ønsker - kameraet ordner resten. Et godt stativ er likevel en fordel, billige har en tendens til å "krype". Jeg er sånn sett fornøyd med komboen min, Manfrotto 190XB + Benro KS-2 kulehode. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 *snip* 16-85 blir regnet som noe av det ypperste til DX, bildemessig. du får også merkbart mer tele enn kitobjektivet (forsåvidt vidvinkel også) Ken rockwells verden er komplett med D40 og 18-55. Lenke til kommentar
S-r-ex Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Vil også minne folk på om at "student" er et nøkkelord, så jeg kan ikke pøse i alt for mye. Av software får jeg bare pent klare meg med photoshop og freeware. Når det gjelder ellers utstyr er det greit om de har det enten på komplett eller netshop siden jeg skal ned til sandefjord på fredag, hvor de begge har lagere. Så kan jeg bare bestille og plukke opp alt der uten å måtte punge ut for frakt. Vil dette fungere som stativ? http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=54278 Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Vil også minne folk på om at "student" er et nøkkelord, så jeg kan ikke pøse i alt for mye. Av software får jeg bare pent klare meg med photoshop og freeware. Når det gjelder ellers utstyr er det greit om de har det enten på komplett eller netshop siden jeg skal ned til sandefjord på fredag, hvor de begge har lagere. Så kan jeg bare bestille og plukke opp alt der uten å måtte punge ut for frakt. Vil dette fungere som stativ? http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=54278 Viktig at du ikke lar det bli for dyrt å være fattig. Kitzoomen 18-55 tror jeg kan bli i enkleste laget for deg, men jeg ville sett på 18-105-zoomen. Det er en mellomting i forhold til 16-85, ca 8800 for hele pakka, ser det ut til. Når det gjelder stativ, synes jeg Velbon Sherpa 600R virker som et greit nivå å begynne på. Prøv å låne ulike teleobjektiver og test dem ut i første omgang, så kan du se hvilket kvalitetsnivå du synes du bør legge deg på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Jeg er bare litt nysjerrig her, men er det noe som hindrer deg i å kjøpe ekstra fotoutstyr etter du har begynt på skolen ? Mener, om du er usikker, så ville jeg ha startet med det aller mest nødvendige som du vet du skal ha, og så heller suplementere etterhvert. Kan hende det dukker opp litt av hvert av tips underveis, ettersom du ser hva dere bruker kameraet ti li undervisningen og sånn ? Angående HDR så er det ikke noe spesielt annet du trenger å tenke på annet enn at kameraet ikke må flytte seg mellom hvert av bildene du tar. Noen liker fjernutløser for å få dette perfekt også. Selv så har jeg tatt mange gode HDR bilder håndholdt også, så det meste går =) Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 *snip* 16-85 blir regnet som noe av det ypperste til DX, bildemessig. du får også merkbart mer tele enn kitobjektivet (forsåvidt vidvinkel også) Ken rockwells verden er komplett med D40 og 18-55. - Ja, jeg er klar over at Ken Rockwell har et noe sært syn på mangt. Ellers er vel gjengangeren om 16-85 at det er bedre enn Canons tilsvarende. Og det er vel kanskje de ekstra millimeterne vidvinkel som er aller mest velkomne her? Lenke til kommentar
Epp Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Vurderer også dette stativet, det vi har fra før er litt vel ustødig. Ikke kjøp et stativ som også er for video. Anbefaler at du ser på Velbon Sherpa 600R eller et bedre fra Manfrotto. Lenke til kommentar
GunnarDa Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Er ikke sikker på om dette Tamron 70-300 objektivet har innebygget fokusmotor - du må sjekke dette før du evt. kjøper det. Vil ellers anbefale å vente med større utstyrskjøp til du vet mer om hva du trenger og hva du evt. kan byttelåne fra medstudenter. Endret 11. mai 2009 av GunnarDa Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Er ikke sikker på om dette Tamron 70-300 objektivet har innebygget fokusmotor - du må sjekke dette før du evt. kjøper det.Det finnes i varianter både med og uten, pass på å få en variant med... Lenke til kommentar
S-r-ex Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) For øyeblikket vurderer jeg å droppe kit-objektivet til fordel for Sigma 18-200mm F/3.5-6.3 DC OS, både kit og denne starter på 18mm, men Sigma-objektivet drar det helt opp til 200mm mot kit'ets 55. For stativ har jeg for øyeblikket landet på Manfrotto 190XB med 486RC2 kulehode. Ser dette greit ut? Endret 14. mai 2009 av S-r-ex Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 ser greit ut det, men personlig så var jeg ikke fornøyd med mitt sigma 18-200 OS og hadde heller lagt i litt mer for nikon sitt (dersom du skal ha superzoom) Lenke til kommentar
S-r-ex Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 Hva feilet med Sigma'en? Ser litt på denne som en mulighet, Nikon's 18-200 jeg finner på Netshop ligger et par laken over det jeg hadde tenkt meg. Worst case scenario blir vel denne, ønsker ikke å betale mer enn 5k... Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 ser greit ut det, men personlig så var jeg ikke fornøyd med mitt sigma 18-200 OS og hadde heller lagt i litt mer for nikon sitt (dersom du skal ha superzoom) Slutter meg til denne. Og når det gjelder superzoomer: Husk at som regel, er brennviddene over 100mm mer med for påkommende tilfeller. Hvis en skal fotografere mye på 135-200mm, vil en mer spesialisert zoom som regel være å foretrekke. Dessuten gjelder 200mm bare for uendelig. Nikon-zoomen sin "200mm" går ned mot 135mm på kort hold: Hvis du skyter sammen med en med 70-200 VR, kan det hende du får noen overraskelser... Men den er veldig praktisk og optisk overraskende bra hvis en får tak i et fullgodt eksemplar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå