Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Netthastigheten er mystisk lav

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et fryktelig problem med netthastigheten. Du kan vel si at nettet aldri har vært noe særlig raskt. Jeg har skyldt på ruteren, som jeg tror har noen av skylden. Jeg utførte en speedtest på både min bærbare og stasjonære PC. Den stasjonære bruker ikke det trådløse nettverket, problemer på den også, så kanskje det er noe feil med bedbåndet ELLER ruteren/modemet?

Thomspons speedtouch 510i

50s0ap.jpg

Linksys WRT54G

mae1s4.jpg

Mitt bredbånd:

Tele2 Standard

- ADSL med kapasitet til multitasking

- Nedlastingshastighet 4,4 mbit

- Opplastningshastighet 640 kbps

Speedtest på Speedtest.net :

Begge maskinene ligger på om lag dette:

- Ping 600-700

- Download 1,02 Mb/s

- Upload 0,08 mb/s

Romerika multimedia på Jessheim hostet Speedtest serveren, jeg bor i Lillestrøm så det skal være ganske nøyaktig...

Hva i huleste granskauen kan være feil? Tror ikke Tele2 snylter, fordi det er så utroligt lavt... Ruteren har ikke passord, men den stasjonære er jo like treig, så det kan ikke være det som er det store problemt? Hvor kan problemet ligget? Jeg har ikke peiling på rutere og modemer så prøv å forklar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som om opplastningshatigheten rett og slett kjører på full propp. Du kjører ikke tilfeldigvis en torrentklient i bakgrunnen?

Om ditt trådløse nettverk er usikret vil jeg sterkt anbefale deg å kryptere det med WPA/WPA2.

Edit: Prøv med å slå av en av maskinene mens du tester med den andre, dette for å finne ut om det kun er én av dine egne maskiner som lager trøbbel.

Endret av Kenneth E
Lenke til kommentar
Det virker som om opplastningshatigheten rett og slett kjører på full propp. Du kjører ikke tilfeldigvis en torrentklient i bakgrunnen?

Om ditt trådløse nettverk er usikret vil jeg sterkt anbefale deg å kryptere det med WPA/WPA2.

Edit: Prøv med å slå av en av maskinene mens du tester med den andre, dette for å finne ut om det kun er én av dine egne maskiner som lager trøbbel.

Den stasjnære datamaskine var koblet i ruteren med nettverkskabelen. Når jeg skrudde av ruteren og koblet den stasjnære rett inn i modemet fikk jeg:

469851222.png

Så, hva er feilen?

Stasjnære igjennom ruteren= Crapp dårlig

Bærbare trådløst nettverk igjennom ruteren= Crapp dårlig

Konklusjon, ruteren er crapp? xD

Endret av -WonderBoy-
Lenke til kommentar
Kan være noen som snylter på ditt trådløse nettverk.

Prøv å logge inn i routeren for å se om det er flere enn dine maskiner som er koblet til.

Hvor ser jeg hvem som er på nettverket? Koblet meg til ruteren med:

Modemet-->kabel til ruteren-->kabel til stasjonære=Ikke trådløst, men kan vel se hvem som er på nettverket?

Lenke til kommentar
Prøv denne lenken.

Om du ikke har forandret passordet skal brukernavnet stå blankt og passordet være admin.

Let litt og se om du finner en DHCP liste eller en liste over aktive maskiner.

Funket ikke å skrive admin som passord. Hum.

Lenke til kommentar

VIKTIG:

Med en gang ruteren må gi trådløse signaler til den bærbare datamaskinen min bli hastigheten helt fucka opp!

Det skal jo ikke være slikt at en ektra datamaskin gjør alt kjempedårlig? Var hos en kompis i går, da var det 3 datamaskiner på nettet og det var mye mye bedre en når jeg hadde 2...

Lenke til kommentar
Prøv å koble bærbaren direkte til modemet og se hvordan det går.

469902153.png

Gikk ikke så bra med bærbar koblet til rett til modemet...

Hva er feilen? Vi vet jo allerede at ruteren gjør begge ting super treige. Eller kanskje bare en bærbare som trekker begge ned til 600-700 ms

Lenke til kommentar

Og der fant vi synderen!

Tipper faktisk at den bærbare rett og slett er infisert, men mindre den kjører ett P2P program i bakgrunnen. Når opplastingshastigheten blir kjørt på fullt vil normalt nedlastningshastigheten gå ned.

Last ned og kjør Malwarebytes Anti-Malware, det burde ta knekken på infeksjonen.

Etterpå poster du en Hijackthis logg for å dobbeltsjekke.

Kanskje en mod burde flytte denne tråden til sikkerhetsdelen av forumet?

Endret av Kenneth E
Lenke til kommentar
Og der fant vi synderen!

Tipper faktisk at den bærbare rett og slett er infisert, men mindre den kjører ett P2P program i bakgrunnen. Når opplastingshastigheten blir kjørt på fullt vil normalt nedlastningshastigheten gå ned.

Last ned og kjør Malwarebytes Anti-Malware, det burde ta knekken på infeksjonen.

Det som er merkelig... Plutselig ble den stasjnære treig også...

469918475.png

Hvis du tenker... Jeg var hos en kompis i går, der funka nettverkskabel fett. Så egentlig tror jeg ikke det er det. :)

Tenker mer på retarded modem... eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Og der fant vi synderen!

Det som er merkelig... Plutselig ble den stasjnære treig også...

469918475.png

Hvis du tenker... Jeg var hos en kompis i går, der funka nettverkskabel fett. Så egentlig tror jeg ikke det er det. :)

Tenker mer på retarded modem... eller noe i den duren.

Merkelig, nå er den stasjonære rask igjen...

Lenke til kommentar

Jeg har samme modem, og jeg har og slitt med mye lavere hastighet i det siste. Jeg får normalt 2000 ned og ca 300 opp på itavisen speedometer, men i det siste har jeg aldri vært over 1600. Og når jeg lastet ned ting før pleide jeg ofte å laste ned i 260kB/s, men nå er jeg omtrent aldri over 180kB/s.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg har mac, så vet ikke hvordan jeg gjør det der. Men kan jo finne det ut. Men det virker egentlig ikke som om det er noe på maskinen min som forårsaker det, for når jeg hadde laptopen på jobben til fatter'n, så fikk jeg maks hastighet hele tiden.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar
Hmm, jeg har mac, så vet ikke hvordan jeg gjør det der. Men kan jo finne det ut. Men det virker egentlig ikke som om det er noe på maskinen min som forårsaker det, for når jeg hadde laptopen på jobben til fatter'n, så fikk jeg maks hastighet hele tiden.

Kan si meg enig i deg der. Fordi, datamaskinen min funket bra hos kompisen min. Hvis det først er noe galt, så er det enten modemet eller ruteren. Ser ut som modemet skifter veldig på den stasjnære, dvs plutselig dårlig, så bra etter 1 time. På den bærbare er det alltid crapp selvom jeg kobler det rett i modemet. Så da kan det hende det er modemet sin skyld

Lenke til kommentar

Svaret::

Stasjonær rett i modemet = Alt fra 60ms til 600ms

Stasjonær rett i ruteren= Rundt 400-600 ms

Bærbar med trådløs = 400-600 ms

Bærbar rett i modem = 400-600 ms

Så egentlig, det kan være modemet som er dårlig? Hvorfor er det alltid dårlig med kabel rett til bærbar, men kabel til stasjonær kom helt opp i utrolige 60ms bare?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...