Kleivis Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Hei, I stua har eg en trådløst router (Inteno) fra NextGentel, som er koblet til pcen. I en hytte i hagen har eg hjemmekino med PS3, Xbox 360 og igår kjøpte eg også en Squeezebox Duet for streaming av musikk. Frem til nå har eg brukt en ca 30m lang nettverkskabel som går under jorden og inn i hytten. Eg har da koblet om hver gang eg skal spille PS3 eller Xbox. Det har fungert fint men nå når eg har fått Squeezebox i hus skulle eg gjerne hatt trådløst der ute også, og det trådløse signalet rekker ikke så langt. Eg får kontakt av og til, men det er for svakt og ustabilt til at det kan brukes til noe. Så kan eg da kjøpe meg hvilken som helst trådløs router som eg kobler til nettverkskabelen der ute og koble videre fra den til PS3/Xbox, mens den forsyner Squeezebox med trådløst? Mvh Endret 9. mai 2009 av Klipschy Lenke til kommentar
lain Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Hvorfor ikke en 8porter switch i hytta? så får du stabilt og bra nett til alle enhetene dine. F.eks http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=315249 Du kan evt gå for en billigere model, f.eks http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319208 Denne er "bare" 100MBit, men det burde i utgangspunktet holde per i dag. Eller du kan gjøre som du selv sier, kjøpe et accespunkt og koble kabelen i dette, men jeg skjønner ikke helt hvorfor du ønsker tråløst nett når du har kablet nett til hytta. Om det er for å ha tråløst til en evt bærbar, ville jeg uansett kjøpt en 8 porter switch og heller koblet opp et ekstra accesspunkt til denne igjen, så alle de faste enhetene dine går på kabel, men evt mobiler, laptops og andre mobile enheter kan fortsatt komme seg på tråløst. Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) WDS Endret 9. mai 2009 av Ethernet Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 9. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2009 [...] men jeg skjønner ikke helt hvorfor du ønsker tråløst nett når du har kablet nett til hytta. Om det er for å ha tråløst til en evt bærbar, ville jeg uansett kjøpt en 8 porter switch og heller koblet opp et ekstra accesspunkt til denne igjen, så alle de faste enhetene dine går på kabel, men evt mobiler, laptops og andre mobile enheter kan fortsatt komme seg på tråløst. Sånn som eg forstår det må eg ha trådløst til Squeezebox kontrolleren for å navigere gjennom musikken som ligger på PC'en. Det er i grunn bare det som er problemet mitt. Lenke til kommentar
lain Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 1 x nettverk ( RJ-45 ) - bak http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=31975...led#ProductTabs Vet ikke om det er den du har kjøpt, men høres uansett rart ut at ikke din skal ha en rj-45 kontakt. Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 9. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Eg har denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=345983 Ja receiveren kan kobles til med kabel, men selve navigeringen foregår på kontrolleren som går på det trådløse. Eg kan sitte i stua og styre musikken med kontrolleren derfra men går eg opp i hytten fungerer det ikke for kontrolleren får ikke noe signal. Endret 9. mai 2009 av Klipschy Lenke til kommentar
lain Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Aki, da må du nok ha et ekstra punkt. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Har du strøm ute i hytta så kan du sette opp en trådløsrepeater der ute. Dette kan du f.eks gjøre med en router med DD-WRT firmware. Har du permanent nettverkskabel så er det best å bruke en vanlig trådløsrouter. EDIT: Var vel dumt dette spm om strøm når du har hjemmekino der Endret 9. mai 2009 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 Ok, da har eg kjøpt en Jensen trådløs router, men eg får fremdeles ikke noe trådløst signal i hytta. Det fungerer når eg kobler til med kabel i den men ikke trådløst. På CDen som var med står det at eg skal gå inn på http://192.168.0.1/ for å legge den inn som acces punkt, men eg får bare opp sidelastningsfeil når eg prøver å gå inn på den adressen. Hva gjør eg nå? :S Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Jeg trodde Jensen brukte en annen adresse som standard. 192.168.?.254 Uansett så koble PC til routeren og gå i Windows startmeny. Velg Kjør... og skriv CMD<enter>. Da får du opp et sort vindu med ledetekst. Der skriver du IPCONFIG<enter>. Du får nå listet opp computerens ipadresse og standard gateway. IP-adressen til gateway er routerens. Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Du MÅ ikke ha trådløst nett for å kunne bruke Squeezebox. Om du ser i manualen så har du et oppsettsalternativ hvor basestasjonen fungerer som trådløs sender for fjernkontrollen. Tror det er beskrevet som ad-hoc oppsett eller noe (har testa det selv). Rekkevidden på dette trådløse signalet er ikke alverdens, men det holder helt sikkert til bruk inne i den nevnte hytta. Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 12. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2009 Ok det visste eg ikke, men nå har eg uansett kjøpt ekstra router så vil gjerne ha det trådløse opp også. Kan også være greit å kunne styre musikken utenifra med tanke på fester i sommer osv. Standard Gateway er 10.0.0.1 men det er adressen til NextGentel routeren og ikke Jensen. Lenke til kommentar
geirjenssen Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Ok det visste eg ikke, men nå har eg uansett kjøpt ekstra router så vil gjerne ha det trådløse opp også. Kan også være greit å kunne styre musikken utenifra med tanke på fester i sommer osv. Standard Gateway er 10.0.0.1 men det er adressen til NextGentel routeren og ikke Jensen. Koble fra den nye routeren fra resten av nettverket, koble en PC til den nye routeren. Restart PC'en slik at du kommer på samme nettet som den nye routeren. (eller "IPCONFIG /RENEW" i CMD) Endre IP adresse i den nye routeren til f. eks 10.0.0.101 (hvis den er ledig da) Slå av DHCP i den nye routeren og så koble nettverket tilbake. Restart PC'en slik at den får tilbake vanlig IP-dresse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå