LarryDavid Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Hei, jeg har denne tven http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=333300 og har tidligere benyttet en vanlig vga kabel for å koble den til pcen. I dag koblet jeg heller inn en hdmi kabel via en dvi-> hdmi omformer. Maskinen kjører Windows xp pro. tv: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=333300 oppløsning: 1366x768 60hz Os: windows xp pro fullt oppdatert kabel: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=300561 skjermkort: ATI HD 2400 PRO dette ble brukt med vga kabelen også. Problemet er ved vising av alt annet enn video, men ekstremt lett å merke på tekst i feks notepad eller windows explorer (også i ikke standard windows programmer som spotify). Bokstaver blir uklare. Dette har jeg prøvd: Jeg har lastet ned nyeste skjermkort drivere jeg har prøvd å endre oppløsning i alt fra native oppløsning til full hd skru av og på cleartype effekt begge hdmi inngangene i tven legge kablen i forskjellige stillinger (trodde først det var noe forstyrrelser på kabelen) Det andre som er litt merkelig er at bios info i oppstart ser helt perfekt ut, men det må nevnes at dette er veldig store bokstaver. Noen forslag til hva som er feil, og hvordan jeg kan fikse det? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Det er ikke noen form for overscan-funksjon på HDMI-inngangen? I så fall må du slå den av. Edit: Jeg tror også du må kjøre 1360x768 og ikke 1366x768 når du bruker PC. Jeg måtte det på min LG LCD-TV. Endret 9. mai 2009 av sedsberg Lenke til kommentar
LarryDavid Skrevet 9. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2009 Det er ikke noen form for overscan-funksjon på HDMI-inngangen? I så fall må du slå den av. Hvordan sjekker jeg dette? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Det er ikke noen form for overscan-funksjon på HDMI-inngangen? I så fall må du slå den av. Hvordan sjekker jeg dette? I manualen eller i oppsettsmenyene til TV'n. Lenke til kommentar
LarryDavid Skrevet 9. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2009 Det er ikke noen form for overscan-funksjon på HDMI-inngangen? I så fall må du slå den av. Hvordan sjekker jeg dette? I manualen eller i oppsettsmenyene til TV'n. kan ikke finne noe som ligner på det nei =( Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Da skal du ikke se bort i fra at TV-en (i likhet med min av et annet merke) er beregnet på å ha PC tilkoblet VGA-inngangen, og ikke til HDMI-inngangen. Du har sannsynligvis 1:1 pixelmapping på VGA-inngangen, da blir bokstavene skarpe og fine, mens du ikke har 1:1 pixelmapping men derimot litt overscan på HDMI-inngangen. Løsning? Bruke VGA-inngangen til PC. Det gir best bilde, og sannsynligvis så godt bilde, at det ville være lite å vinne på å bruke HDMI-kabel selv om den hadde hatt 1:1 pixelmapping. Lenke til kommentar
LarryDavid Skrevet 9. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2009 Da skal du ikke se bort i fra at TV-en (i likhet med min av et annet merke) er beregnet på å ha PC tilkoblet VGA-inngangen, og ikke til HDMI-inngangen. Du har sannsynligvis 1:1 pixelmapping på VGA-inngangen, da blir bokstavene skarpe og fine, mens du ikke har 1:1 pixelmapping men derimot litt overscan på HDMI-inngangen. Løsning? Bruke VGA-inngangen til PC. Det gir best bilde, og sannsynligvis så godt bilde, at det ville være lite å vinne på å bruke HDMI-kabel selv om den hadde hatt 1:1 pixelmapping. problemet med vga kabelen er etter et par dager begynner øverste raden med pixler og blinke forsiktig men merkbart og jeg da må bytte oppløsning frem og tilbake eller restarte maskinen for å fikse det. Det er også en gang i blant "scanning streker" synlige på svart bakgrunn. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Ikke sikker på om S81 støtter 1:1 pixelmapping over HDMI. Let etter "Just scan" i menyen. Tidligere på Samsung TVer måtte en bruke HDMI 2 inngangen, og rename den til PC for å få 1:1 pixelmapping. Verdt et forsøk hvertfall. Lenke til kommentar
LarryDavid Skrevet 9. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2009 Ikke sikker på om S81 støtter 1:1 pixelmapping over HDMI.Let etter "Just scan" i menyen. Tidligere på Samsung TVer måtte en bruke HDMI 2 inngangen, og rename den til PC for å få 1:1 pixelmapping. Verdt et forsøk hvertfall. jeg har en "just scan" på video size. Den har tidligere stått på 16:9 men benytter jeg denne opprettes det en svart ramme rundt bildet. Den er både i høyden og bredden, og skrift er fortsatt blurra i denne modusen. Ser nå også at oppløsningen jeg kan velge i windows er 1360 x 768 ikke 1366, kan dette være noe av grunnen til problemet? om så hvordan kan jeg fikse det? skal teste og kjøre hdmi 2 og døpe om til pc nå Lenke til kommentar
LarryDavid Skrevet 9. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2009 Ikke sikker på om S81 støtter 1:1 pixelmapping over HDMI.Let etter "Just scan" i menyen. Tidligere på Samsung TVer måtte en bruke HDMI 2 inngangen, og rename den til PC for å få 1:1 pixelmapping. Verdt et forsøk hvertfall. Med mindre jeg ser syner ser det ut til at hdmi 2 og døpe om til pc faktisk fungerte. takk =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå