asyrst Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Jeg kobler opp til internett via en annen maskin som er koblet til internett, men jeg er litt lei av at man må ha maskinen på når man skal på nettet. Fins det ikke noe form for konfigurering slik at man kan koble opp gjennom maskinen uten at den står på? (uten hub...) Internett | | ________Win 2k ___krysset kabel____ Win XP (min) Mulig dette blir litt vel vanskelig, men fins det noen enkel og sikker måte på å slå på maskinen gjennom nettverket? Lenke til kommentar
tihe Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 kan du ikke bare kjøpe en adsl-ruter da? Lenke til kommentar
asyrst Skrevet 2. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2003 Ikke hvis det går an uten Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Jeg kobler opp til internett via en annen maskin som er koblet til internett, men jeg er litt lei av at man må ha maskinen på når man skal på nettet.Fins det ikke noe form for konfigurering slik at man kan koble opp gjennom maskinen uten at den står på? (uten hub...) Nei. Lenke til kommentar
VinterUlv Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Jeg kobler opp til internett via en annen maskin som er koblet til internett, men jeg er litt lei av at man må ha maskinen på når man skal på nettet.Fins det ikke noe form for konfigurering slik at man kan koble opp gjennom maskinen uten at den står på? (uten hub...) Nei. Går ikke an uten at maskinen står på, fordi nettverkskortet trekker strøm fra maskinen. Du må nok desverre gå til innkjøp av en svitjs/hub eller ruter. Men.. hva om du bytter plass med de 2 maskinene da? Har du mulighet til det? (Bytte over ett nettverkskort og bytte plass). Da må jo selvfølgelig din WinXP maskin stå på for at den WinNT maskina skal få gå på internett. Men hvis maskinen din står på hele tiden slipper iallefall du å bli irritert. :wink: ************************************* Doh.. må lese alt to ganger. Sjekk om Win NT maskinen har nettverkskort som støtter wake-on LAN. Da kan du konfigurere den til å slå seg på når noen vil ut på internett gjennom den. Altså, kun nettverkskortet som kobler *din* maskin til NT-maskina trenger wake-on LAN, ikke den ut til internett. Forøvrig må du jo vente til maskina har startet opp før du kan surfe videre da. Lenke til kommentar
asyrst Skrevet 2. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2003 Sjekk om Win NT maskinen har nettverkskort som støtter wake-on LAN. Da kan du konfigurere den til å slå seg på når noen vil ut på internett gjennom den. Altså, kun nettverkskortet som kobler *din* maskin til NT-maskina trenger wake-on LAN, ikke den ut til internett. Forøvrig må du jo vente til maskina har startet opp før du kan surfe videre da. Hvordan konfigurerer jeg dette da? Lenke til kommentar
VinterUlv Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Ok, skal prøve å gi en detaljert gjennomgang her. Først sjekker du nettverkskortet og hovedkortets manualer (til WinNT maskina). Begge må støtte wake-on LAN. Hvis de gjør det, skal det følge med en tynn liten kabel som du kobler til ett par pinner på nettverkskortet, og et par pinner på hovedkortet. Manualen til hovedkortet skal fortelle deg hvor de pinnene står (typisk står de mellom 2 PCI-kortplasser ett sted, eller ved siden av en kortplass). Selve konfigureringen gjør du i BIOS. Du må lete litt, fordi BIOS'er kan være litt forskjellig fra ett hovedkort til det neste. Mest sannsynlig er det under "advanced". Men det er lett å finne, fordi den heter "wake on Lan", som du skal sette til ENABLED. Husk å ha koblet til den ledningen først da. Etter det skal WinNT maskinen starte opp når nettverkskortet får signal via LAN'er (din WinXP maskin). Signalet her tror jeg bare en generell aktivitet, uten at jeg kan være sikker. Håper dette hjelper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå