Gå til innhold

Vurderer oppgradering

JanA

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har i dag et PIII-500 system og vurderer og oppgradere litt.

Har tenkt litt på f. eks. et Abit NF7 hovedkort med passende prosessor og ram.

Det jeg lurer på er om det er noen skjulte problemer med dette. Vil f. eks. strømledningene fra strømforsyningen passe? Er det noen andre ting jeg må passe på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bestilt med Abit NF7-S v2.0 nå, fordi mitt gamle KR7A-133 begynner å ta kvelden... :/

Har lest litt om dette kortet jeg skal kjøpe, og det kan se ut som det lønner seg å kjøpe v2.0 istedenfor v1.2 med tanke på muligheten for å kjøre stabil FSB på 400MHz. Om dette ikke blir aktuelt med det første, kan det jo være greit å koste på den hundrelappen eller to ekstra 2.0-versjonen koster for å tenke litt på framtida. :)

Ellers lønner det seg å kjøpe PC3200-minne. Flere har anbefalt TwinMOS PC3200 DDR-DIMM m/Winbond, og det har jeg også bestilt meg nå.

NB! For å få utnyttet den nye "dual channel"-funksjonen (raskere minne), så må du ha TO minnebrikker. Så altså: 2x256 er bedre enn 1x512.

Alle Athlon-prosessorer passer, men jeg tror du må ha de nye Barton-prosessorene for å få kjørt på 400MHz FSB.

Ellers er hovedkortet fullstendig kompatibelt med ATX-standarder og slikt, så - uten at jeg har sett det selv - vil jeg anta at strømforsyning, kabler etc. nok vil passe, dersom du iallfall har en PC av noenlunde nyere dato. :)

Lenke til kommentar

Det eksisterer jo en viss mulighet for at den strømforsyningen du har ikke klarer å levere nok strøm til enkelte av kanalene. Så du bør kanskje ta høyde for å bytte den også hvis i tillegg til en XP prosessor monterer et strømkrevende skjermkort.

Typisk for en slik maskin er at den er levert med 200 - 250w strømforsyning.

Mitt råd er derfor.. kjøp en ny strømforsyning tilpasset dagens standard.

JD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...