Gå til innhold

Macbook Pro, er dette laptopen for meg?

Anbefalte innlegg

heisann og hoppsann! :)

Min gamle laptop daua igår, så nå er det på tide med ny. Jeg har sett på Macbook Pro en god del før og har ganske lyst på den nå, men jeg er usikker på om den laptopen er den som funker best for meg. 16 000kr er ganske mye penger, så jeg er veldig usiker på om det er verdt å betale så mye for en laptop for mitt bruk. Hvis noen har noen gode tips til en god laptop i rundt prisklassen 10-16 490kr så spytt ut! :)

Jeg skal starte på videregående nå til høsten, så det blir en god del med vanlig skrive jobbing på laptopenen aka. div. office programer og slikt. Men jeg digger også å redigere bilder og video. Jeg trenger en laptop som jeg kan redigere HD klipp/film med siden jeg har gått til innkjøp av et hd kamera, vil gjerne få utnyttet den så godt som overhode mulig. Spilling er ikke noe for meg. Burde jeg kanskje vurdere en vanlig macbook?

Jeg har mest lyst på en macbook eller macbook pro,fordi jeg har lyst til å prøve noe nytt, men om det er en vanlig pc aka. window OS så hadde det vært fint med en link til den også! (:

Stikkord: Usikker på om Macbook Pro er laptopen for meg, liker å redigere bilder og film.

- Adrian :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja!

Macbook er også eit godt alternativ, men når det er snakk om større og tyngre filmmateriale (HD f.eks), så er macbook pro vegen å gå.

Det er genialt enkelt å redigere bilete og video på mac!

Eg meiner det er verdt dei 16 000,- da du har ei datamaskin som varar i mange år!

Lenke til kommentar

Mac er helt for xxx overpriset. Ja, Mac er bra. Har selv både mac og windows laptoper.Jeg kjøpte meg selv ram til macen min. Apple skulle ha flere tusen kroner for minnebrikker som da koster 400 kroner. Svindel spør du meg.

Fordelen med mac er at den er ekstremt drift sikker.Lite (hvis noe) virus og annet dritt. Har ikke hat problemer med min siden jeg kjøpte den for 14 mnd siden. Maskinen starter like fort som den gjorde den dagen jeg kjøpte den.

Lenke til kommentar
Mac er helt for xxx overpriset. Ja, Mac er bra. Har selv både mac og windows laptoper.Jeg kjøpte meg selv ram til macen min. Apple skulle ha flere tusen kroner for minnebrikker som da koster 400 kroner. Svindel spør du meg.

Fordelen med mac er at den er ekstremt drift sikker.Lite (hvis noe) virus og annet dritt. Har ikke hat problemer med min siden jeg kjøpte den for 14 mnd siden. Maskinen starter like fort som den gjorde den dagen jeg kjøpte den.

Liker godt å høre det med at den starter like fort nå som før, får meg til å ville ha den enda mer!: D

Når det gjelder å kjøpe RAM til mac'en , går det ann å kjøpe ram på feks. komplett og så bare fikse det selv,uten noen problemer?:)

Kameraet mit (Sony HDR-SR12E) filmer i AVCHD, er ikke sikker på om hvor kraftig pc man må ha for å redigere det. Er en vanlig macbook da med disse specsa bra nok? ;

2.4GHz Intel Core 2 Duo

4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB

250GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm

Jeg har ikke lyst til å bom kjøpe en laptop,siden jeg skal ha den i minst 3år. Jeg er iallefall veldig,veldig sikker på at det blir en macbook eller macbook pro. Har veldig lyst til å prøve noe nytt :- )

Lenke til kommentar

Da er det vel super sikkert på at det blir en macbook eller macbook pro. Det jeg lurer på nå er om hvis jeg setter på 2GB ekstra med RAM på macbooken, vil den da være sterk nok til å kunne redigere HD klipp?

Hvis ikke har jeg vel ingen annen mulighet enn å velge MBP.

Specsene på Macbooken jeg ser på:

2.4GHz Intel Core 2 Duo

4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB

250GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm

er denne god nok?

jeg kommer nok til å bestille laptopen asap. så hadde vært fint med et superklart svar,heh :-)

Jeg vil takke for alle svar jeg har fått og forhåpentligvis de svarene jeg får, TAKK! :)

-Adrian

Lenke til kommentar
Einaste eg ville vurdert er ein 7200RPM harddisk, om du skal drive med video ;)

Okei,takk!:)

Det er visst ikke noen 7200RPM for vanlig Macbook,så da heller det mer på MBP:)

Når jeg redigerer,så er det ikke slike lange filmer, de er vel på rundt 1-3min per film, og jeg redigerer ikke mer enn maks.1-2ganger i uken om vinteren. Jeg filmer for det meste ski med venner,så da blir mest filming 1-2dager i uken. Det er kanskje litt dumt å si det nå,men bedre sent enn aldri,haha. Så er det da vits i å legge til ca.3000KR for de ekstra gangene jeg redigerer film?

sorry for litt mas, men nå som jeg skal ha en ny pc vil jeg undersøke/vite litt mer om den enn det jeg gjorde første gang jeg kjøpte. Har ikke lyst til å kjøpe noe som jeg blir misfornøyd med etter 1år,hehe.

-adrian

Lenke til kommentar

Når du føst brukar så mykje pengar på ei maskin, er ikkje 3000,- så veldig mykje i det store. Du må ikkje sjå på det som om at du får ein bedre harddisk for filmbruk, men at du får eit kraftigar skjermkort, større skjerm, multitouch (er usikker på om dette også er på macbookane no).

Eg var usikker, som deg, på om eg skulle velga MB eller MBP, men eg angrar ikkje på at eg valgte MBP!

Lenke til kommentar
Null problem, berre hyggeleg å hjelpa! :D

Gløymte også å nevne at batterlilevetida på den nye MBP er heilt fantastisk! :) Opp til 8t

om du oppgraderer 2GB ram, vil ikke det i seg selv gi bedre kraft til deg for å redigere filmer i HD, da er det mere prossesoren det hviler på..

RAM er bare en mellomlagrings plass, så prossesoren slipper å hente all data på nytt fra harddisk

- Thomas

Lenke til kommentar

Bortsett fra større skjerm, raskere grafikkort, og litt flere porter, så er MB 2.4 GHz og MBP 2.4 GHz identiske.

Jeg ville gått for MacBooken og brukt pengene jeg sparte til å oppgradere minne til 4 GB og harddisk til 500 GB 7200 rpm. Dette bryter selvfølgelig ingen garanti. Kjøp deg evt. en ekstern skjerm om du syns den blir for liten.

@Wackee: Det er kun 17" som har opptil 8 timer batteri. Maskinen vi snakker om her har maks 5 timer.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar
Bortsett fra større skjerm, raskere grafikkort, og litt flere porter, så er MB 2.4 GHz og MBP 2.4 GHz identiske.

Jeg ville gått for MacBooken og brukt pengene jeg sparte til å oppgradere minne til 4 GB og harddisk til 500 GB 7200 rpm. Dette bryter selvfølgelig ingen garanti. Kjøp deg evt. en ekstern skjerm om du syns den blir for liten.

Så du mener at jeg heller burde ta en Macbook og legge inn mer ram? : )

Jeg får ikke satt på noen harddisk @ apple utenom en på 320GB med 5400rpm... jeg har jo en ekstern harddisk,men det hjelper lite for dette tror jeg,heh.

Lenke til kommentar

Ja, jeg mener det. Den eneste grunnen til å velge MBPen du vurderer er om du vil ha større skjerm, raskere grafikkort og litt flere utvidelsesmuligheter. Dette må du vurdere selv om du vil ha.

Om du oppgraderer MacBooken som beskrevet, vil du få bedre ytelse til filmredigering, for en billigere penge.

Når det gjelder harddisk, så kjøper du det fra f.eks. Komplett. Det er veldig lett å skifte selv, bare å åpne batteridekselet.

Lenke til kommentar

Anbefaler å ta en tur innom butikken og teste ut maskinene og deretter bestemme deg. Personlig er jeg meget glad for at jeg kjøpte Pro pga størrelsen på skjerm samt bedre fargevisning på Pro kontra vanlig, det er faktisk en relativ stor forskjell!

Ta turen innom en Eplebutikk og sjekk først, tviler på at du kommer til å angre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...