affair Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Hei, jeg har et Canon 450d. Jeg har bare standardobjektivet som jeg finner noe kjedelig. JEg vil gjerne ha meg et sigma 10-20mm. Det jeg lurer på er. Hvor viktig er et stativ med vidvinkellinse for klare gode bilder? Har noen noen tips av gode stativ som er relativt mobile som jeg faktisk kan ha med meg på tur uten å ødelegge hele turen? Videre lurte jeg også på hvilket depolaringsfilter som er best. Tenker i grunn å bestille ifra komplett så da blir det nok et Hoya. Takk for all hjelp på forskudd=) Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Hei!stativ er alltid best, men tommelfingelregelen er jo at du klarer å håndholde ca 1/brennvidde, det er med andre ord ganske mye enklere å håndholde 10-22 enn f.eks 70-200. var jeg deg ville jeg kansje prøvd først, for å se om du får behov for stativ. Stativet som ofte anbefales her på forumet er Verbon sherpa 600R har ikke noe erfaring med det selv men det anbefales nesten hver gang noen er ute etter et budsjettstativ. Når det gjelder PL filter er hoya bra, bare pass på at du får et med multicoating, det står desverre ikke oppgitt på komplett hvilken versjon de har, men du bør bruke HMC, S-HMC eller PRO 1. Lenke til kommentar
affair Skrevet 9. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2009 Takker så mye for raskt og godt svar. Skal se på det stativet Eneste minuset er at jeg ikke ser at de leverer det ifra komplett. Bestiller gjerne alt ifra samme plassen så det blir lettest mulig. Må vel bare lese mer og mer så jeg kan forstå litt. Er ikke alt som er like lett å forstå seg på med kameraene. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Hei!stativ er alltid best, men tommelfingelregelen er jo at du klarer å håndholde ca 1/brennvidde, det er med andre ord ganske mye enklere å håndholde 10-22 enn f.eks 70-200. var jeg deg ville jeg kansje prøvd først, for å se om du får behov for stativ.Stativet som ofte anbefales her på forumet er Verbon sherpa 600R har ikke noe erfaring med det selv men det anbefales nesten hver gang noen er ute etter et budsjettstativ. Jeg har det Velbon stativet. Synes det var et bra stativ helt til jeg mistet festeplata. Umulig å oppdrive ny plate, så jeg måtte bite i det sure eplet og kjøpe nytt stativ. Da ble det Manfrotto 055XPROB. Dette er et veldig godt stativ. Anbefales. Endret 9. mai 2009 av Vultur Gryphus Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 (endret) Skal du ta landskapsbilder vil du uansett objektiv engang fotografere så mørkt at du trenger stativ. Ingen greier å håndholde kamera i f.eks 30 sek. Skal du ta HDR bilder er stativ også en nødvendighet. Proffesjonelle landskapsfotografer buker så å si alltid stativ har jeg lest. Kommer du til å bytte hus en gang til et med enda større oppløsning, vil stødighet være enda viktigere og da må man gjerne opp i 2x brennvidde for håndholdt uten bildestabilisator. Skal du bruke teleobjektiv vil du ha behov for sterkere/stødigere stativ , men hodet som står på stativet er like viktig. Skal du handle på Komplett så har de jo Manfrotto stativ som jeg personlig liker godt. Manfrotto har et hav av tilleggsutstyr og forskjellige hoder. Selv bruker jeg Manfrotto 055XPROB , men jeg har hørt at mange synes 190XPROB gjør en god jobb også , det stativet er lagervare hos Komplett. 055PROB i karbon finnes også , men da må du opp i 4000,- kun for stativet. Karbon er lettere å drasse på og skal gi mindre vibrasjoner , men som sagt , jeg er meget fornøyd med min stativ kombinasjon med 488RC4 kulehode som er meget stabilt selv med 70-200mm og 50D. Her har du 055PROB hos Komplett , men hodet som følger med er nok kanskje litt mer "klumsete" å bruke enn med et kulehode. Du kan jo bare bytte hodet med et annet. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347352 Når det gjelder Polafilter bør du sikkert velge en "slim" variant. Dette fordi det ved enkelte vidvinkelobjektiv er en fare for at frontelementet kan ta borti filteret ved fokusering/forandring av brennvidde. En test jeg gjorde , var å legge en liten bit av tynt linsepapir mellom filteret og frontelementet på objektivet. Da kan man se om papiret beveger seg fritt ved fokusering eller om det tar borti. Heliopan , B+W og Hoya HMC Super er alle kvalitetsfiltre som skal være gode. Et polafilter er også nyttig for å fjerne reflekser og for å gi sterkere farge i grønt bladverk. Endret 9. mai 2009 av helge.bringeland Lenke til kommentar
arela Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Polariseringsfilter er ikke særlig nyttig på vidvinkel. Effekten vil bare dekke en del av bildet, og du får f.eks en flekk med blåere himmel enn resten - ikke særlig pent. Skal du ha filter til vidvinkel, så kan et gradert gråfilter være fint for landskapsfotografering. Hvor viktig er et stativ med vidvinkellinse for klare gode bilder? Stativ er igrunnen viktigere jo lengre brennvidde du bruker, men....du får (nesten) alltid minst like gode bilder med stativ. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå