Gå til innhold

Oppdatering all around PC under 5000

Anbefalte innlegg

Hei.

Har tenkt å oppdatere min gode gamle stasjonære PC og står mellom et oppsett med intel og et med AMD. Linker:

AMD-oppsett

Intel-oppsett

Hva ville dere anbefalt, og hvorfor?

PC'en skal brukes til hverdagslige ting, litt lett videoredigering og litt spilling. Men jeg trenger på ingen måte å kunne spille alle de nyeste spillene på maks, men ønsker å hvertfall kunne spille Empire: Total War i god kvalitet.

Jeg har en 24" skjerm, S-ATA harddisker i RAID0 og en Croscair strømforsyning på 620W fra før.

Supplerer gjerne med mer informasjon om det er nødvendig. Takker for alle innspill.

Edit: endret linkene slik at de fungerer (igjen).

Endret av Karin03
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Det blir litt vanskelig å gi tilbakemelding på linkene dine når jeg ikke får sett innholdet (du har linket til kontrollpanelet ditt :p)

Jeg kan gi deg et par tips. Jeg henter deler fra denne posten som du godt kan lese også.

Slik jeg forstår det vil du ha nytt alt botsett fra lagring, og PSU. Hvis du har et kabinett fra før kan dette fint gjenbrukes, hvis ikke anbefaler jeg Sharkoon Rebel 9 value (594kr). Dette er et veldig luftig og godt kabinett med god plass å bygge i (jeg har det selv). Hvis du føler du ikke har behov for vifta i sida kan du komme unna litt billigere med Sharkoon Rebel 9 eco (457kr). Hvis du har en DVD-brenner fra før kan den også gjennbrukes, hvis ikke så er DVD: Samsung bulk (191kr) et greit valg.

Og så til delene jeg anbefaler å oppgradere med:

Hovedkort: Gigabyte 790x (1091)

Prosessor: AMD Phenom II 720BE (1233)

RAM: 4GB OCZ Reaper 1333Mhz, 6-6-6-18 (679) (eller 8GB for 1358)

Skjermkort: Asus Radeon HD4770 (825)

SUM: 4507kr

Med eco kabinett, brenner og 8GB RAM: 5834kr.

Jeg vil også anbefale deg å ta en titt på SSD, da det kan få maskinen din til å føles mange ganger raskere (spesielt ved generell bruk i windows, surfing, og programmer som ikke er CPU-begrensede (rendring, kryptering, encoding osv.)).

SSDer du kan ta en titt på: (it24.no) Supertalent Ultradrive Me 64GB (1690), og Intel x25-M 80GB (2795). Jeg anbefaler deg å lese igjennom de 4 "anbefalte SSD artiklene" i signaturen min dersom du lurer på hva SSD er, og hvorfor du burde vurdere å kjøpe det. Hvis du har spørsmål etter å ha lest de, eller ikke orker å lese ferdig, så ta en titt innom SSD-tråden og spør der ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Linkene skal være fikset nå :) Har kabinett og DVD-spiller også fra før av.

Jeg har valgt et bedre skjermkort på grunn av den store skjermen min, men dersom du mener at 4770 kan dra Empire: Total War på 1900x1200 så er jo det helt supert!

Jeg har også gått for DDR2 i motsetning til DDR3, som du har foreslått, på grunn av den høyere prisen i forhold til forbedret ytelse. Men dette er første gang jeg ser et så billig DDR3 oppsett. Men det blir fort dyrere dersom jeg må bestille fra forskjellige butikker.

Hva tenker du om oppsettene i forhold til ditt forslag nå når du kan se dem?

Når det gjelder SDD er det klart noe jeg lenge har ønsket meg, men foreløpig blir det for dyrt. Slik jeg tenker det blir neste oppgradering til DDR3 og SDD, da må jeg også ha et nytt hovedkort, men dersom jeg velger AMD oppsettet mitt så kan jeg bruke hovedkortet i en HTPC pga den integrerte grafikken. Dersom skjermkortet også er for svakt til den tid kan jeg kjøpe et til for en billig penge og kjøre crossfire.

Lenke til kommentar

Begge linkene dine går nå til Intel-oppsettet.

Jeg vet ikke hvor grafisk krevende Empire: Total War er, men ut fra det jeg kan se ved en kjapp sjekk burde du nokk gå for 4870 ja. (jeg har 4870x2 selv, kraftig kort)

Grunnen til at jeg anbefalte et DDR3 oppsett er fordi da kan du oppgradere videre på det en stund til om det trengs. Men om du vil gå for DDR2 for å få mest akkurat nå, og så bytte hovedkort seinere får du mer for pengene akkurat nå ;)

SSD kan du alltids kjøpe når du får feriepenger eller får igjen på skatten ;)

Ikke alle vil gjøre som jeg gjorde i høst og dra i med 10.000kr for å få "the good shit" :p

Det kommer mye spennende nytt nå rundt sommeren, så om du belager deg på SSD-kjøp i høst/vinter burde prisene ha kommet til et nivå der det vil være veldig attraktivt.

Lenke til kommentar

Etter det jeg kan se får du mest for pengene akkurat nå med AMD-oppsettet, pluss at du kan ta med deg prosessoren til et AM3 hovedkort seinere hvis du vil ;)

Phenom II 720BE klokker ganske lett til 3,2-3,6Ghz på stock kjøler, kun ved å stille multiplier. Bare sjekk at hovedkortet du kjøper har 750SB og ikke 700SB dersom du vil klokke.

Lenke til kommentar

E8400 kan du også overklokke veldig lett, ikke bare AMD:) Skal du ikke overklokke mener jeg E8400 gir best ytelse; de to oppsettene koster det samme. Skal du ha AMD ville jeg vurdert PII940, 4 kjerners evt PII920 som ikke koster stort mer enn PII720. Skal du svi av noe mer kroner, så bør du vurdere HD4890 når du først er i gang. 300,- ca mer koster toppmodellen.

Fordelen med AMD er at de nye AM3 prosessorene er kompatible med det hovedkortet du nå velger - altså greit å opgradere. Intel har ikke stoppet med 775, men der har de begynt med i-serien. Fortsatt er det dog oppgraderingsmuligheter fra E8400 på 775-sokkelen.

Lenke til kommentar

@GullLars: Ja, hovedkortet har 750SB, har sjekket det. AMD oppsettet blir faktisk en såkalt dragon plattform.

@Jornboss: Jeg har fått med meg at begge disse prosessorene har et stort overklokkingspotensiale, men er ikke selv en særlig overklokker. Likevel kommer jeg nok til å klokke dersom jeg går for AMD, da Black Edition gjør det en del enklere. Har lest en del tester, og det virker som om E8400 ligger hakket foran PHII720 i spilling, mens i multitasking o.l. så drar PHII720 fra pga den ekstra kjernen.

Vurderte veldig sterkt å gå for PHII940, som jeg ser som den sterkeste kandidaten av de to firekjernene fra AMD (de koster jo nesten like mye akkurat nå), og utsatte oppgraderingen med tanke på priskuttet som ble annonsert. Men den ble ikke så mye billigere å Norge, og med tanke på at den er AM2+, og ikke har mulighet til framtidig DDR3 (AM3) oppgradering, så synes jeg at 500kr ekstra ikke er verdt det.

Hvordan er varmeutviklingen på 4890? 4870 kortet som jeg kjøper har en vapor-x kjøler, som er mer lydløs og fjerner varme mer effektivt enn stock kjøler. Synes å ha fått med meg at HD48xx-serien har vært fæle på varmeutviklingen.

Takk for innspill!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...