Fiffi Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Hei! Jeg sitter med en oppgave som har med lineær optimering å gjøre og det synes jeg er et tøft tema. Jeg sliter med å finne ut hvordan jeg skal, ut i fra oppgaven, lage riktige ulikheter og fremgangsmåten på det å lage grafen ønsker jeg å lære meg. Jeg vil sette utrolig stor pris på hvordan dere tydelig går frem for å løse oppgavene slik at jeg forstår det. For meg er dette helt nytt. Slik lyder denne oppgaven: Kari, Arne og Harald har tatt seg jobb hos en fruktbonde som dyrker epler og pærer. de har forskjellige arbeidsoppgaver. Kari plukker, Arne sorterer og harald pakker. Tabellen viser hvor mange minutter hver av dem bruker i gjennomsnitt per kasse på arbeidsoppgaven. Kari: - Epler: 20 - Pærer: 20 Arne: - Epler: 12 - pære: 24 Harald: - Epler: 20 - Pære:30 Kari arbeider maks 6 t hver dag. Arne arbeider maks 5 timer og Harald 6,5 timer hver dag. a) Skraver det området som er definert av ulikhetene i et koordinatsystem. b) bonden betaler 150 kr per kasse epler og 200 per kasse pærer. c) finn ut den største inntekten Kari, Arne og Harald til samamen kan oppnå per dag. d) De innretter arbeidet slik at samlet inntekt blir størst mulig. En av em får da tid til overs og kan utføre andre arbeidsoppgaver. Undersøk hvem det er og hvor mye tid vedkommende kan bruke på disse arbeidsoppgavene. Takker igjen for all hjelp! Lenke til kommentar
ca119 Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Morsomt oppgave - håper du kommer med svaret!!! Regner med det er mest fornunftig å satse på epler! Pærejobben tar 50% lengre tid, men innbringer bare 35% mere penger for Harald. Siden Harald kan jobber 6,5 timer bør de plukke 3 kasser med pærer. Da fikser dem 15 kasser epler og 3 med pærer som blir det optimale. c) 15 kasser x 150 kr + 3 x 200 = 2850 kr d) Arne er jo rask med sortering, bruker han 15 * 12 + 3 *24 minutter = 252 minutter = 4timer 12min FRITID blir 5 timer - 4:12 blir = 48 minutter HAR JEG RETT??? PS denne oppgaven var ikke helt lett. Jeg misforstå den først! Endret 10. mai 2009 av ca119 Lenke til kommentar
Fiffi Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Morsomt oppgave - håper du kommer med svaret!!! Regner med det er mest fornunftig å satse på epler! Pærejobben tar 50% lengre tid, men innbringer bare 35% mere penger for Harald. Siden Harald kan jobber 6,5 timer bør de plukke 3 kasser med pærer. Da fikser dem 15 kasser epler og 3 med pærer som blir det optimale. c) 15 kasser x 150 kr + 3 x 200 = 2850 kr d) Arne er jo rask med sortering, bruker han 15 * 12 + 3 *24 minutter = 252 minutter = 4timer 12min FRITID blir 5 timer - 4:12 blir = 48 minutter HAR JEG RETT??? PS denne oppgaven var ikke helt lett. Jeg misforstå den først! Ja, svarene var riktige, men hvordan vet du det der: ''Regner med det er mest fornunftig å satse på epler! Pærejobben tar 50% lengre tid, men innbringer bare 35% mere penger for Harald. Siden Harald kan jobber 6,5 timer bør de plukke 3 kasser med pærer.'' Forresten ville det vært veldig fint om noen kunne forklare meg fremgangsmåten for å bruke ulikhetene for så å lage koordinatsystemet. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Hvis x er antall kasser epler og y antall kasser pærer, har du at for Kari og tilsvarende for de andre. Løs disse ulikhetene for y og tegn inn i et koordinatsystem. For å regne ut maksimal inntekt løser du Hvor du setter inn de andre ulikhetene i tillegg til at x og y må være større enn eller lik null. Lenke til kommentar
ca119 Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 HVILKEN KLASSE / KURS ER DENNE OPPGAVE MENT FOR? vg.? BI? Høyskole? ----------------------------- Min raske konklusjon kom fram slik: Flaskehalsen er Pæreplukking til Harald: 20/30 (eple/pærer) dette blir 100:150 og betyr 50% lengre tid for pærene Fortjenesten er 150/200 (eple/pære) dette blir 100:133 og betyr at pærene gir 33% mer fortjenester. Siden 50% er bedre en 33% måtte epler være best å satse på. Sleipingen var at Harald jobber 30 minutter mere! -------------------------------- Vel, se på regnearket! Mulig Produksjon bestemmes av areale BLÅ (Kari epler) og den GULE (Harald Pærer). the_last_nick_left gå meg et lite tips. Laget meg bare en kolonne for antall kasser epler Og derav regnen jeg ut hvor mange kasser pærer den enkelte kan lage. Timerantallet blir omregnet til minutter. 6t=360min, 5t=300 og 6.5t=390 minutter (disse verdier ser du i formeln) Celle C21 ... Harald hadde fikset å pakke 1 kasse pærer til, men siden de må jobbe i team (Kari kan ikke plukke overtid) må C21 blir 0 og dermed blir LØNNINGEN i så fall 2700 kr. Så maks lønn blir F18 med 2850 NOK Kanskje the_last_nick_left har bedre løsning? Men sine formler blir isåfall Kari 360>=20X+20Y Arne 300>=12X+24Y Harald 390>=20X+30Y oppgave.zip Lenke til kommentar
Fiffi Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 HVILKEN KLASSE / KURS ER DENNE OPPGAVE MENT FOR? vg.? BI? Høyskole? ----------------------------- Min raske konklusjon kom fram slik: Flaskehalsen er Pæreplukking til Harald: 20/30 (eple/pærer) dette blir 100:150 og betyr 50% lengre tid for pærene Fortjenesten er 150/200 (eple/pære) dette blir 100:133 og betyr at pærene gir 33% mer fortjenester. Siden 50% er bedre en 33% måtte epler være best å satse på. Sleipingen var at Harald jobber 30 minutter mere! -------------------------------- Vel, se på regnearket! Mulig Produksjon bestemmes av areale BLÅ (Kari epler) og den GULE (Harald Pærer). the_last_nick_left gå meg et lite tips. Laget meg bare en kolonne for antall kasser epler Og derav regnen jeg ut hvor mange kasser pærer den enkelte kan lage. Timerantallet blir omregnet til minutter. 6t=360min, 5t=300 og 6.5t=390 minutter (disse verdier ser du i formeln) Celle C21 ... Harald hadde fikset å pakke 1 kasse pærer til, men siden de må jobbe i team (Kari kan ikke plukke overtid) må C21 blir 0 og dermed blir LØNNINGEN i så fall 2700 kr. Så maks lønn blir F18 med 2850 NOK Kanskje the_last_nick_left har bedre løsning? Men sine formler blir isåfall Kari 360>=20X+20Y Arne 300>=12X+24Y Harald 390>=20X+30Y Denne er ment for vg. Lenke til kommentar
Fiffi Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 HVILKEN KLASSE / KURS ER DENNE OPPGAVE MENT FOR? vg.? BI? Høyskole? ----------------------------- Min raske konklusjon kom fram slik: Flaskehalsen er Pæreplukking til Harald: 20/30 (eple/pærer) dette blir 100:150 og betyr 50% lengre tid for pærene Fortjenesten er 150/200 (eple/pære) dette blir 100:133 og betyr at pærene gir 33% mer fortjenester. Siden 50% er bedre en 33% måtte epler være best å satse på. Sleipingen var at Harald jobber 30 minutter mere! -------------------------------- Vel, se på regnearket! Mulig Produksjon bestemmes av areale BLÅ (Kari epler) og den GULE (Harald Pærer). the_last_nick_left gå meg et lite tips. Laget meg bare en kolonne for antall kasser epler Og derav regnen jeg ut hvor mange kasser pærer den enkelte kan lage. Timerantallet blir omregnet til minutter. 6t=360min, 5t=300 og 6.5t=390 minutter (disse verdier ser du i formeln) Celle C21 ... Harald hadde fikset å pakke 1 kasse pærer til, men siden de må jobbe i team (Kari kan ikke plukke overtid) må C21 blir 0 og dermed blir LØNNINGEN i så fall 2700 kr. Så maks lønn blir F18 med 2850 NOK Kanskje the_last_nick_left har bedre løsning? Men sine formler blir isåfall Kari 360>=20X+20Y Arne 300>=12X+24Y Harald 390>=20X+30Y Denne er ment for vg. Jeg bør aller helst lære meg å lage grafen på kalkulator med tanke på prøver osv, og det er det jeg ikke får til. Kunne du være så snill å vise meg hvordan du ut i fra de ulikhetene lager grafen på kalkulator, evnt hvilke knapper du trykker på? Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Dette er eksamensoppgaver til S1. Hadde noe lignende på tentamen forrige uke Du setter opp en ligning for hver og deretter setter du dem inn i et koordinatsystem. Kari: 360 < 20x+20y 20y <360-20x y < 18-x Arne: 300 < 12x+24y 24y < 300+12x y < 12,5+0,5x Harald: 390 < 20x+30y 30y < 390 -20x y < 13 - 2/3x x > 0 da de ikke plukker negativt antall epler y > 0 da de ikke plukker negativt antall appelsiner Sett ligningene inn i et koordinatsystem. Inntekt (x) = 150x+200y Sett inn punktene du får i hvert krysningspunkt i koordinatsystem inn i ligningen og se hvilket beløp som blir størst Da har du svaret ditt . Endret 11. mai 2009 av -MK- Lenke til kommentar
Fiffi Skrevet 11. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Dette er eksamensoppgaver til S1. Hadde noe lignende på tentamen forrige uke Du setter opp en ligning for hver og deretter setter du dem inn i et koordinatsystem. Kari: 360 < 20x+20y 20y <360-20x y < 18-x Arne: 300 < 12x+24y 24y < 300+12x y < 12,5+0,5x Harald: 390 < 20x+30y 30y < 390 -20x y < 13 - 2/3x x > 0 da de ikke plukker negativt antall epler y > 0 da de ikke plukker negativt antall appelsiner Sett ligningene inn i et koordinatsystem. Inntekt (x) = 150x+200y Sett inn punktene du får i hvert krysningspunkt i koordinatsystem inn i ligningen og se hvilket beløp som blir størst Da har du svaret ditt . Er det disse jeg skal sette inn i et koordinatsystem: y < 18-x y < 12,5+0,5x y < 13 - 2/3x ved å klikke på table og taste dem? Det er her jeg stopper opp for det er så lett å få en graf man ikke er sikker på ser riktig ut eller ikke. ''a) Skraver det området som er definert av ulikhetene i et koordinatsystem.'' Endret 11. mai 2009 av Fiffi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå