Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Lineær optimerings -oppgave


Anbefalte innlegg

Hei! :) Jeg sitter med en oppgave som har med lineær optimering å gjøre og det synes jeg er et tøft tema. Jeg sliter med å finne ut hvordan jeg skal, ut i fra oppgaven, lage riktige ulikheter og fremgangsmåten på det å lage grafen ønsker jeg å lære meg.

Jeg vil sette utrolig stor pris på hvordan dere tydelig går frem for å løse oppgavene slik at jeg forstår det. For meg er dette helt nytt.

Slik lyder denne oppgaven:

 

Kari, Arne og Harald har tatt seg jobb hos en fruktbonde som dyrker epler og pærer. de har forskjellige arbeidsoppgaver. Kari plukker, Arne sorterer og harald pakker. Tabellen viser hvor mange minutter hver av dem bruker i gjennomsnitt per kasse på arbeidsoppgaven.

 

Kari:

- Epler: 20

- Pærer: 20

 

Arne:

- Epler: 12

- pære: 24

 

Harald:

- Epler: 20

- Pære:30

 

Kari arbeider maks 6 t hver dag. Arne arbeider maks 5 timer og Harald 6,5 timer hver dag.

 

a) Skraver det området som er definert av ulikhetene i et koordinatsystem.

b) bonden betaler 150 kr per kasse epler og 200 per kasse pærer.

c) finn ut den største inntekten Kari, Arne og Harald til samamen kan oppnå per dag.

d) De innretter arbeidet slik at samlet inntekt blir størst mulig. En av em får da tid til overs og kan utføre andre arbeidsoppgaver. Undersøk hvem det er og hvor mye tid vedkommende kan bruke på disse arbeidsoppgavene.

 

Takker igjen for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morsomt oppgave - håper du kommer med svaret!!!

 

 

Regner med det er mest fornunftig å satse på epler!

Pærejobben tar 50% lengre tid, men innbringer bare 35% mere penger for Harald.

Siden Harald kan jobber 6,5 timer bør de plukke 3 kasser med pærer.

 

Da fikser dem 15 kasser epler og 3 med pærer som blir det optimale.

 

c) 15 kasser x 150 kr + 3 x 200 = 2850 kr

d) Arne er jo rask med sortering, bruker han 15 * 12 + 3 *24 minutter = 252 minutter = 4timer 12min

FRITID blir 5 timer - 4:12 blir = 48 minutter

 

HAR JEG RETT???

 

PS denne oppgaven var ikke helt lett. Jeg misforstå den først!

Endret av ca119
Lenke til kommentar
Morsomt oppgave - håper du kommer med svaret!!!

 

 

Regner med det er mest fornunftig å satse på epler!

Pærejobben tar 50% lengre tid, men innbringer bare 35% mere penger for Harald.

Siden Harald kan jobber 6,5 timer bør de plukke 3 kasser med pærer.

 

Da fikser dem 15 kasser epler og 3 med pærer som blir det optimale.

 

c) 15 kasser x 150 kr + 3 x 200 = 2850 kr

d) Arne er jo rask med sortering, bruker han 15 * 12 + 3 *24 minutter = 252 minutter = 4timer 12min

FRITID blir 5 timer - 4:12 blir = 48 minutter

 

HAR JEG RETT???

 

PS denne oppgaven var ikke helt lett. Jeg misforstå den først!

 

Ja, svarene var riktige, men hvordan vet du det der: ''Regner med det er mest fornunftig å satse på epler!

Pærejobben tar 50% lengre tid, men innbringer bare 35% mere penger for Harald.

Siden Harald kan jobber 6,5 timer bør de plukke 3 kasser med pærer.''

 

Forresten ville det vært veldig fint om noen kunne forklare meg fremgangsmåten for å bruke ulikhetene for så å lage koordinatsystemet. :)

Lenke til kommentar

HVILKEN KLASSE / KURS ER DENNE OPPGAVE MENT FOR? vg.? BI? Høyskole?

 

-----------------------------

Min raske konklusjon kom fram slik:

 

Flaskehalsen er Pæreplukking til Harald: 20/30 (eple/pærer)

dette blir 100:150 og betyr 50% lengre tid for pærene

 

Fortjenesten er 150/200 (eple/pære)

dette blir 100:133 og betyr at pærene gir 33% mer fortjenester.

 

Siden 50% er bedre en 33% måtte epler være best å satse på.

 

Sleipingen var at Harald jobber 30 minutter mere!

 

--------------------------------

Vel, se på regnearket!

 

Mulig Produksjon bestemmes av areale BLÅ (Kari epler) og den GULE (Harald Pærer).

 

the_last_nick_left gå meg et lite tips.

Laget meg bare en kolonne for antall kasser epler

Og derav regnen jeg ut hvor mange kasser pærer den enkelte kan lage.

Timerantallet blir omregnet til minutter. 6t=360min, 5t=300 og 6.5t=390 minutter

(disse verdier ser du i formeln)

 

Celle C21 ... Harald hadde fikset å pakke 1 kasse pærer til, men siden de må jobbe i team (Kari kan ikke plukke overtid) må C21 blir 0 og dermed blir LØNNINGEN i så fall 2700 kr.

 

Så maks lønn blir F18 med 2850 NOK

 

Kanskje the_last_nick_left har bedre løsning?

Men sine formler blir isåfall

 

Kari 360>=20X+20Y

Arne 300>=12X+24Y

Harald 390>=20X+30Y

post-4964-1242058819_thumb.jpg

oppgave.zip

Lenke til kommentar
HVILKEN KLASSE / KURS ER DENNE OPPGAVE MENT FOR? vg.? BI? Høyskole?

 

-----------------------------

Min raske konklusjon kom fram slik:

 

Flaskehalsen er Pæreplukking til Harald: 20/30 (eple/pærer)

dette blir 100:150 og betyr 50% lengre tid for pærene

 

Fortjenesten er 150/200 (eple/pære)

dette blir 100:133 og betyr at pærene gir 33% mer fortjenester.

 

Siden 50% er bedre en 33% måtte epler være best å satse på.

 

Sleipingen var at Harald jobber 30 minutter mere!

 

--------------------------------

Vel, se på regnearket!

 

Mulig Produksjon bestemmes av areale BLÅ (Kari epler) og den GULE (Harald Pærer).

 

the_last_nick_left gå meg et lite tips.

Laget meg bare en kolonne for antall kasser epler

Og derav regnen jeg ut hvor mange kasser pærer den enkelte kan lage.

Timerantallet blir omregnet til minutter. 6t=360min, 5t=300 og 6.5t=390 minutter

(disse verdier ser du i formeln)

 

Celle C21 ... Harald hadde fikset å pakke 1 kasse pærer til, men siden de må jobbe i team (Kari kan ikke plukke overtid) må C21 blir 0 og dermed blir LØNNINGEN i så fall 2700 kr.

 

Så maks lønn blir F18 med 2850 NOK

 

Kanskje the_last_nick_left har bedre løsning?

Men sine formler blir isåfall

 

Kari 360>=20X+20Y

Arne 300>=12X+24Y

Harald 390>=20X+30Y

 

Denne er ment for vg.

Lenke til kommentar
HVILKEN KLASSE / KURS ER DENNE OPPGAVE MENT FOR? vg.? BI? Høyskole?

 

-----------------------------

Min raske konklusjon kom fram slik:

 

Flaskehalsen er Pæreplukking til Harald: 20/30 (eple/pærer)

dette blir 100:150 og betyr 50% lengre tid for pærene

 

Fortjenesten er 150/200 (eple/pære)

dette blir 100:133 og betyr at pærene gir 33% mer fortjenester.

 

Siden 50% er bedre en 33% måtte epler være best å satse på.

 

Sleipingen var at Harald jobber 30 minutter mere!

 

--------------------------------

Vel, se på regnearket!

 

Mulig Produksjon bestemmes av areale BLÅ (Kari epler) og den GULE (Harald Pærer).

 

the_last_nick_left gå meg et lite tips.

Laget meg bare en kolonne for antall kasser epler

Og derav regnen jeg ut hvor mange kasser pærer den enkelte kan lage.

Timerantallet blir omregnet til minutter. 6t=360min, 5t=300 og 6.5t=390 minutter

(disse verdier ser du i formeln)

 

Celle C21 ... Harald hadde fikset å pakke 1 kasse pærer til, men siden de må jobbe i team (Kari kan ikke plukke overtid) må C21 blir 0 og dermed blir LØNNINGEN i så fall 2700 kr.

 

Så maks lønn blir F18 med 2850 NOK

 

Kanskje the_last_nick_left har bedre løsning?

Men sine formler blir isåfall

 

Kari 360>=20X+20Y

Arne 300>=12X+24Y

Harald 390>=20X+30Y

 

Denne er ment for vg. Jeg bør aller helst lære meg å lage grafen på kalkulator med tanke på prøver osv, og det er det jeg ikke får til. Kunne du være så snill å vise meg hvordan du ut i fra de ulikhetene lager grafen på kalkulator, evnt hvilke knapper du trykker på?

Lenke til kommentar

Dette er eksamensoppgaver til S1. Hadde noe lignende på tentamen forrige uke :)

 

Du setter opp en ligning for hver og deretter setter du dem inn i et koordinatsystem.

 

Kari: 360 < 20x+20y

20y <360-20x

y < 18-x

 

Arne: 300 < 12x+24y

24y < 300+12x

y < 12,5+0,5x

 

Harald: 390 < 20x+30y

30y < 390 -20x

y < 13 - 2/3x

 

x > 0 da de ikke plukker negativt antall epler

y > 0 da de ikke plukker negativt antall appelsiner

 

Sett ligningene inn i et koordinatsystem.

 

Inntekt (x) = 150x+200y

 

Sett inn punktene du får i hvert krysningspunkt i koordinatsystem inn i ligningen og se hvilket beløp som blir størst :) Da har du svaret ditt .

Endret av -MK-
Lenke til kommentar
Dette er eksamensoppgaver til S1. Hadde noe lignende på tentamen forrige uke :)

 

Du setter opp en ligning for hver og deretter setter du dem inn i et koordinatsystem.

 

Kari: 360 < 20x+20y

20y <360-20x

y < 18-x

 

Arne: 300 < 12x+24y

24y < 300+12x

y < 12,5+0,5x

 

Harald: 390 < 20x+30y

30y < 390 -20x

y < 13 - 2/3x

 

x > 0 da de ikke plukker negativt antall epler

y > 0 da de ikke plukker negativt antall appelsiner

 

Sett ligningene inn i et koordinatsystem.

 

Inntekt (x) = 150x+200y

 

Sett inn punktene du får i hvert krysningspunkt i koordinatsystem inn i ligningen og se hvilket beløp som blir størst :) Da har du svaret ditt .

 

Er det disse jeg skal sette inn i et koordinatsystem: y < 18-x y < 12,5+0,5x y < 13 - 2/3x ved å klikke på table og taste dem? Det er her jeg stopper opp for det er så lett å få en graf man ikke er sikker på ser riktig ut eller ikke. :) ''a) Skraver det området som er definert av ulikhetene i et koordinatsystem.''

Endret av Fiffi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...