Gå til innhold

Å tro eller ikke tro, hva er best?

Anbefalte innlegg

Fenomenet med at folk blir religiøse på "dødsleiet" tror jeg viser mye av frykten de monoteistiske religionene bygger på. Det hele er et gigantisk siste: Hva om?

godt poeng

Og påstanden din om at man er for rask ute til å dømme/latterliggjøre religiøse mennesker pga egen mangel av livserfaring synes jeg er nokså gjennomsiktig. Enda man ikke har stått ansikt til ansikt med døden selv Har alle religiøse stått ansikt til ansikt med døden? Er dette noe ateister ikke har, eller kan?

det er selvfølgelig bare vage generaliseringer jeg kommer med. religiøse har nok ikke nødvendigvis mer livserfaring enn ateister. jeg velger å tro at en av grunnene til at folk er religiøse er en fundamental frykt for døden, samt en frykt for et liv uten mening og håndfaste verdier.

de som er redde for døden kan ha letterer for å flykte inn i religion. de som ennå ikke har kjent den samme frykten, har altfor lett for å sitte på sidelinjen og gjøre narr, vel troende om at de har erobret sin egen frykt. noen har kanskje det, mens andre ikke har det. poenget mitt er at man ofte ikke kjenner seg selv så godt som man tror man gjør, og at det da blir feil å rakke ned på andre som søker tilflukt i religion. en dag, så kanskje man selv forstår hvorfor. man kan aldri forutsi hvordan man vil reagere i en livstruende situasjon. jeg tror at religiøse vil være i stand til å takle sin egen død bedre enn det flertallet av de mest overbeviste ateistene tror de er i stand til. sinnet har en rekke beskyttelses mekanismer det tar i bruk for å hindre sårbare sannheter i å komme fram, enten det er sannehter om en selv, tingene man mener og tingene man tror. det gjelder for alle, enten man er religiøs eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hat vært "på kanten" et par ganger i livet, ikke bare sånn ca, men skikkelig overbevist og helt sikker på at nå var det slutt...

jeg misunner deg den erfaringen. etter en slik opplevelse tror jeg du kjenner deg selv svært godt i forhold til det du gjorde før.

Lenke til kommentar
Hat vært "på kanten" et par ganger i livet, ikke bare sånn ca, men skikkelig overbevist og helt sikker på at nå var det slutt...

Jeg også.

Det eneste jeg tenkte på var sønnen og kjæresten min -- religion var ikke noe tema, heller ikke i tiden etterpå når det gikk bedre.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Når du sier gjør narr av, mener du da generell religions kritikk eller barnslig ut henging? For sistnevnte er uansett ikke akseptabelt, og først nevnte er nødvendig uansett grunnlag kritiker måtte ha, eller ikke ha.

@Martine Jeg vet ikke så mye om Buddhismen, men den er fortsatt en lære. Altså erfaring utenom en selv. Falsk erfaring. Den er nok mye fredeligere enn mange andre religioner, men den er fortsatt til en viss grad dominerende i tankegangen. (Går jeg utifra siden den er en religion, jeg vet virkelig ikke nok om Buddhismen til å uttale meg altfor bastant.)

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M
Er litt debatt om buddhismen er en religion eller ikke. Det er jo ingen guder, men det er noen filosofiske ideer om verden og kosmos og slikt.

Jeg vil nå si at tradisjonel budisme helt klart er en relgioon, som tror på ting som reinkarnation, og bønn. Men det er riktig at noen tar verdiene og læren fra buddisme uten det overnaturliger og tro-baserte. Og de vil jeg ikke kalle relgiøse.

Lenke til kommentar

For min del er livet best når man ikke tror. Rett og slett fordi jeg slipper å sløse verdifulle timer i livet mitt i kirken, og andre meningsløse tilbedninger og kristne greier, men heller skjønne at jeg ikke havner i noen himmel, og derfor nyter jeg livet bare enda mer, siden faren er stor for at vi bare lever en gang.

Lenke til kommentar

At relgioner lenge har hatt et ris bak speilet for å oppfordre til god moral og leveregler tror jeg kanskje har vært helt nødvendig for å opprettholde den moralen/reglene. Vi kan si at det er helt unødvendig i moderne tid og at mennesker burde kunne velge selv.. og det kan vi, men vi har mange eksempler på straff og bot når vi bryter regler i samfunnet nå til dags også selv om de ikke er relgiøse regler. Nåtidens lover er alikevel tildels en vidre utvikkling av de ti bud og kristen tro, men i stede for guds vrede (dårlig samvittighet og gudsfrykt) så har vi politi og domstoler til å ta av seg straffen for ett lovbrudd. De fleste av oss klarer å holde seg innen for rammene i samfunnet, men om de ikke hadde vært der i det heletatt... ville ikke da flere mennesker tatt seg til rette, eller mener du at mennesker har en iboende moral og respekt for andre ?

Jeg synes også det er litt rart at mange ser på det å være relgiøs som et tids-tyveri eller et tap av livskvalitet. Det relgion har å tilby mennesker er jo nesten det stikk motsatte.. om du klarer å tro såklart. Dessuten litt rart å være så blind å ikke se at 98 % av jordens befolkning tror på noe større en seg selv, jeg tror flere og flere "ateister/ikke troende" også har skylapper og ikke ser viktigheten av relgion.

Endret av Cri
Lenke til kommentar
At relgioner lenge har hatt et ris bak speilet for å oppfordre til god moral og leveregler tror jeg kanskje har vært helt nødvendig for å opprettholde den moralen/reglene. Vi kan si at det er helt unødvendig i moderne tid og at mennesker burde kunne velge selv.. og det kan vi, men vi har mange eksempler på straff og bot når vi bryter regler i samfunnet nå til dags også selv om de ikke er relgiøse regler. Nåtidens lover er alikevel tildels en vidre utvikkling av de ti bud og kristen tro, men i stede for guds vrede (dårlig samvittighet og gudsfrykt) så har vi politi og domstoler til å ta av seg straffen for ett lovbrudd. De fleste av oss klarer å holde seg innen for rammene i samfunnet, men om de ikke hadde vært der i det heletatt... ville ikke da flere mennesker tatt seg til rette, eller mener du at mennesker har en iboende moral og respekt for andre ?

Alle mennesker har en iboende moral ja... Den bruker du og den bruker jeg og den heter samfunns moral. Og ikke kom å påstå at du lever etter den kristen moralen er du snill, med mindre du faktisk steiner folk for ditt og datt av synder i den boka... :no:

Jeg trenger ikke noen gud for å fortelle meg at tyveri, drap og voldtekt er galt tenk! Jeg har levd uten noen gud i snart førti år, så slike påstander blir bare latterlige!

Jeg synes også det er litt rart at mange ser på det å være relgiøs som et tids-tyveri eller et tap av livskvalitet. Det relgion har å tilby mennesker er jo nesten det stikk motsatte.. om du klarer å tro såklart. Dessuten litt rart å være så blind å ikke se at 98 % av jordens befolkning tror på noe større en seg selv, jeg tror flere og flere "ateister/ikke troende" også har skylapper og ikke ser viktigheten av relgion.

Som sagt før, å postetulere guder er ikke rasjonelt eller smart, da det ikke finnes NOEN indikasjoner på noen guder whatsoever. At 98% av jordens befolkning (nå ver det litt høyt tror jeg....) tror på dette har dessverre ikke noe med sannhets gehalten til religion og guder å gjøre, kun hvor god reklamen for dette har vært for de respektive religionene (nå har det jo vært tvungen reklame for kristen tro i snart 1500 år eller noe slikt, så det er slettes ikke frivillig at folk tror...)

Det blir egentlig det samme som å si at kommunisme er bra FORDI så mange trodde på det.... Det er ikke automatisk sant selv om mange tror på det vet du! :)

Viktigheten av religion kan så være for de som ikke tørr/kan ta støyten for egne feil eller bragder, men da ser jeg helst at de som vil fly rundt og tro på dette HOLDER DET FOR SEG SELV og ikke på død og liv skal prakke dette over på andre, noe de reliigøse overhodet ikke klarer! De religiøse har til og med den frekkheten at de automatisk tror at alle tror bibelen eller andre hellige skrifter er sanne fordi DE tror de er sanne og tror at vi som individer i et samfunn ikke ville klart oss i fem minutter uten den kristen/religiøse moralen... Hvis du tror dette ber jeg deg se litt nærmere på den moralen som dere snakker så mye om fra bibelen... Den er ikke mye god! Alt den forfekter er at vi skal sette en gud, (en gud som vi ikke har NOEN indikasjoner om, ikke noen svake indikasjoner engang, ikke en eneste indikasjon faktisk!), over alle mennesker og menneskeverd og det min venn er ingen god moral! Du ser dette i alle religioner så og si, der det å kysse rumpa til den tilbedningskåte, sjalu og blodtørstige guden er første prioritet og det mest hellige du kan tenke deg og mennesker, menneskelige lidelser på grunn av idiot dogmene til den samme guden, kommer i annen rekke... eller lenger bak! Syntes du dette er en god moral vil jeg igjen be deg om å lese om disse moralene og forstå HVORFOR de er som de er og hvorfor disse "moralene" ikke gagner menneskeheten i det hele tatt, men gagner en eventyr skikkelse som dere kaller gud og som ikke finnes... :no:

Dette er den kristne religionen kjent for og den islamske, begge to setter guden høyere enn mennesker og det gjør ingenting om folk lider bare guden ikke er fornærmet.... Hvis du ikke ser dette har du rett og slett ikke sett dypt nok i den kristne "moralen".... En "moral" som gjør meg kvalm!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...