IcedInsanity Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Hei. På min gamle pc (fått ny idag) så får eg ikke lenger startet opp, den kommer til "loading" skjermen på Win, står å jobber der en stund og så restarter den seg selv hver gang. Har prøvd å sette i CD og boote fra den og kjøre noe rep verktøy men ingenting fungerer, prøvd å formatere også men det funker heller ikke da eg får beskjed om at C: ikke finnes, dataen finner altså ikke HDD lenger. Hva skal eg gjøre for å få den opp å gå igjen, om eg å formatere igjen så gjør ikke det noe altså, sålenge noen finner en løsning til meg. Takk Lenke til kommentar
PerB Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Du kan begynne med å gi oss litt informasjon: Operativsystem (installert og på CD)? Harddisktype SATA/IDE Øvrig maskinbeskrivelse (modell etc, bæørbar/stasjonær)? Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 9. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2009 Er Win Vista både på data og CD HDD type er eg ikke sikker på, MULIG det er IDE Bortsett fra det så er det en gammel Tundra 1500 laptop. 512MB, 1,6GHZ...gammel pc med andre ord. Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 10. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2009 Ingen som har peiling? Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 2. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2009 Trenger fortsatt litt hjelp her eg altså Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Har du sjekka om hd finns i biosen? Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 2. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2009 (endret) Ja, men ser ingenting EDIT: joda, den er der Hva skal eg ta meg til nå da, regner med det er ett godt tegn at Bios'n finner HDD Endret 2. juli 2009 av LunaticFanatic Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 Jess......... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 (endret) SÅ du ser HD i bios, men hvis du prøver å insallere windows på nytt ved å boote fra CD så før du en feilmelding? I så tilfelle, skriv den ned til oss, ordrett, så kan vi komme med videre råd. Jeg anntar at dette oppsto "over natten" utne at du hadde rørt på instillinger i bios, eller rotet inni masinen right? Hvis du har det, så er det gnakse viktig å vite, for ellers kan vi utelukke en hel haug med mulige feilkilder rett der. EDIT: Når jeg tenker meg om er det meget sansynlig at du prøver å instalere med en litt eldre XP CD, og at du har en S-ATA harddisk. I så tilfelle inneholder ikke windows CDen driverene for S-ATA, og dermed kan ikke masinen instalere til harddisken sidne den ikke har drivere for den. Løsning: FInn en oppdatert winXP CD (service pack 2 tror jeg du må ha minimum?), eller last ned driverene manuellt på USB/diskett/CD og trykk F6 under installasjonen helt i begynnelsen når dne spør deg om du vil installere ekstra drivere. -Stigma Endret 3. juli 2009 av Stigma Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 Dataen er bærbar så eg har ikke rotet inni, men eg mistenker at feilen er pga en sak eg åpnet etter eg lastet den ned...... Eg har Win Vista på dataen, har en genuin Vista CD som eg booter fra, det so skjer er at eg booter fra CD, det kommer opp " Windows is loading files", det går greit, så kommer den vanlige Win loading skjermen, så kan eg velge språk, klokkeslett, og tastatur språk, trykker neste så trykker eg Installer nå, skriver inn Produkt nøkkel, trykker Installer ett rent eksemplar av Win ( da det andre valget ikke er tilgjengelig) så når det kommer til "Hvor vil du installere Windows" så vises ingen stasjoner... Står Last inn driver og kunne vel brent over drivere fra denne maskinen eg sitter med nå, men vet ikke hvor de ligger og hvilke eg trenger... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. juli 2009 Del Skrevet 3. juli 2009 Jeg tror det samme problemet med at tidlige versjoner av windows ikke inneholder S-ATA drivere innebygget gjelder for tidlige utgaver av Vista også. Så, enten finn en oppdatert CD å installere fra, eller installer drivere manuellt som sagt. For sistnevnte, om vi skal kunne fortelle deg hvilke drivere du skal bruke så må vi som minimum vite nøyaktig hvilken modell PC du har, altås produsent + modellnummer. -Stigma Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 Men Cd som eg har eg jo bare maks to mnd gammel så den er for gammel allerede? Dataen eg har er en Tundra 1500 Notebook Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 nei da vil jeg tro at du har et annet problem av noe slag. Det hadde fremdeles vært lurt i mine øyne å prøve manuell installasjon av SATA driverene bare for å helt utelukke muligheten før du går videre med andre mulige feilkilder. Enten det, eller google din versjon og gjør deg sikker på at den har støtte for det. I feilsøking bør man aldri annta noe som helst, ellers lager man bare problemer for seg selv Hivs det ikke er dette så kommer jeg ikke i farten på flere "kjennte problemer" som passer. Her er et tips: bare for å sjekke at det ikke er noe fysisk galt med noe, så last ned siste versjon av ubunto live CDen. Hvis den ser harddisken din greit og lar deg aksessere den så kan vi ihvertfall konkludere med at det ikke er et hardware problem - hvilket er nyttig å vite for videre feilsøking. -Stigma Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 4. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2009 Fikset det Ubuntu greiene og startet opp med Ubuntu cd'en og sjekket for feil, fant ingen feil, tok cd ut og prøvde å starte opp på vanlig måte igjen og NÅ funker alt, fant HD gjorde dataen også...så nå funker den vertfall Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Jaha? det fungerte etter du bootet fra Ubutu live? Det høres veldig merlieg ut ettersom ubuntu live cden ikke skal ligge igjen noen spor etter seg selv etter bruk. Men ok, om det fungerer så er vel det greit nok for nå I guess... -Stigma Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 4. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2009 Ja, eg skjønner de vertfall ikke men når eg skulle prøve å velge å installere Win på nytt (på gøy) så hadde PC'en funnet HDD og alt så..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå