Gå til innhold

[Løst]Hvordan låser man en side i Word 2007.

Anbefalte innlegg

Enkelt problem i Word 2007.. Hvordan låser man en side slik at den er låst og teksten ikke forflytter seg dersom man skriver på sider som er overnfor denne siden man vil låse.

Altså mener at man er ferdig med en side og den skal bare flyttes nedover som en helthetlig side selv om man redigerer de sidenen overn for..

Håper noen kan hjelpe meg.. og forstår meg..

Takk.

Endret av elwapo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke slik Word fungerer i det hele tatt. En side må nødvendigvis før eller siden forflytte seg når du skriver mer (eller sletter) tekst på sidene foran. Hvis du ønsker å sørge for at en bestemt del av teksten alltid begynner øverst på en side (som er det nærmeste du kommer) klikker du i teksten du vil skal være øverst på siden, går du til Hjem -> Avsnitt -> klikker den lille boksen nederst i hjørnet -> Tekstflyt -> Sideskift før.

Lenke til kommentar

"Keep with next" gjør at avsnittet holdes på samme side som neste avsnitt. Det gir ingen garanti for at avsnittet alltid vil begynne på en ny side. Bruk "Sideskift før" i steden.

Angående bildet: Det kommer an på hvordan bildet er plassert. Ut fra det du skriver tolker jeg det som at du har valgt en eller annen tekstbrytning som ikke er "På linje med teksten" (for eksempel Firkant).

Klikk Office-knappen -> Alternativer for Word -> Vis og hak av for Objektankre. Gå til Hjem og klikk den speilvendte P-en i gruppen Avsnitt for å vise alle formateringsmerker. Et anker vises da ved siden av det avsnittet bildet hører til. Dra ankeret til det avsnittet som du vil at bildet skal være på samme side som. Nå kan du flytte bildet hvor du vil på siden og det vil alltid være på samme side som det avsnittet hvor ankeret er.

Alternativt om bildet er "På linje med teksten": Da må bildet være det første avsnittet som skal være øverst på siden når resultatet er som du skriver (bildet er et eget avsnitt). Da klikker du bare på selve bildet og går til Hjem -> Avsnitt -> klikker den lille boksen nederst i hjørnet -> Tekstflyt -> Sideskift før, som beskrevet tidligere.

Lenke til kommentar

Ja.. fikk det til nå.. Bildet flyttet seg også, men det eneste nå er at når jeg trykker på den "Page Break Before" så forsvinner bare all teksten en side ned. altså dersom jeg står rett overnfor den siden jeg vil skal være uforandret også trykker på "Page Break Before" så får får jeg kun den første linjen av den siden stående og resten av teksten på siden (altså siden som skal være en helhet) bare flytter seg en side ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...