Gå til innhold

Oppgradering av landeveissykkel


oslo03

Anbefalte innlegg

Hei

 

Trenger noen tips til hva jeg burde prioritere ved oppgradering av en landeveissykkel. Sykkelen det er snakk om er en 2006-modell Specialized Allez (http://www.specialized.no/allez.42250.no.html) med Shimano Sora gir og hendler (Tiagra bakskifter), Tektro (?) bremser og Alex DA-16 felger med SBC (?) nav. Setepinne og gaffel er karbon, mens ramma er alu. Totalvekten er ca 10 kg.

 

Jeg er relativt fornøyd med utvekslingen på giret, men bruker kun de to største tannhjulene foran (42 og 52), men det hadde ikke gjort noe om det letteste giret var hakket lettere. Spørsmålet er da hva bør jeg prioritere, og hvilke komponenter bør jeg velge når jeg har et budsjett på ca 3000,-. Jeg ønsker naturligvis å spare så mye vekt som mulig, men det er vel så viktig med bedre bremser og litt mer robust gir (spesielt bakskifter).

 

Jeg har fått tips om å selge sykkelen og kjøpe en ny med bedre gir og bremser. Men er veldig fornøyd med ramma så ønsker å oppgradere den jeg har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen som har forslag til oppgradering for ca 3000,-?

Da kan jeg jo komme med forslag selv. Etter en del tenking kom jeg frem til nytt hjulsett (Fulcrum Racing 5 evo) til ca 1800 kr, sete til ca 500 kr, nye bremser til ca 800,-, og nytt 39T tannhjul foran til 100,-. I tillegg ble det nye dekk og slanger som gikk utenom budsjettet da dette er slitasjedeler. Totalt sparer jeg ca 900g vekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...