Gå til innhold

GPS, hvorfor så treg første gang?

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg har nå skaffet meg en Nokia 5800, og lurer på en ting:

Første gang jeg startet den (uten sim-kort) brukte den mange minutter på å finne ut hvilken by jeg var i.

Hvorfor?

Det er jo satellittnavigasjon, så får den ikke slik informasjon kontinuerlig?

Og hvorfor bruker den masse tid hvis den har vært avslått, og blir slått på igjen på et helt annet sted?

Hvorfor trenger den a-gps, altså informasjon via mobilmastene for å få et hint om hvor den er? På hvilken måte hjelper dette telefonen med å finne posisjonen fortere?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du starter GPS'en første gang skal innhente data fra minst 4 satelitter for å kunne gi nøyaktig posisjon. Dette gjør den ut fra hvilke satelitter den får inn data fra og interne klokker på disse satelitten. GPS'en vil også motta data om statusen på alle de andre satelittene. Dette tar tid, bare den siste delen er beregnet til å ta 12 og 1/2 min å laste ned fullstendig data.

Som jeg forstår det, tar denne operasjonen lengre tid ved senere oppstarter hvis det er lenge siden GPS'en har vært i bruk.

aGPS funskjonen er ikke påkrevd, men gjennom triangulering fra mobilmastene vil den kunne hente inn data som raskt vil gi en grov beregning om hvor du er. Noe som vil hjelpe GPS'en til å raskt å snevere inn søkeområdet. De fleste GPS'ene er også er følsome ovenfor hindringer som trær og f.eks høye byggninger i byer, som betyr at du ofte mister kontakten med satelliter. Her kan trianguleringen fra mobilmastene hjelpe GPS'en til å holde deg på rett kurs.

Lenke til kommentar

Første gangen du startet Nokia'n din, hadde den sannsynligvis ikke mottatt gps-data før, evt kanskje en liten "dose" utafor fabrikken.. i finland? et eller annet sted i asia kanskje? ;)

For å avlive ei myte med en gang; mottakeren får ikke på noen måte "beskjed" om hvor den er. Dette er noe den må regne ut helt på egen hånd.

Dette regnestykket er langt som bare rakkern, dog ikke alvorlig innvikla.

Poenget er uansett at alle mottakere vil bruke en viss tid på å finne ut hvor den er, spesielt første gangen. Det er ikke slik at den finner ut av det umiddelbart etter at den har fått signal fra minst 3 satellitter.

For å si det enkelt; mottakeren må lete litt. Og har den ingen som helst ide om hvor den kan være, tar det lang tid å finne ut. Det viser seg også hvis du flytter deg over en viss avstand og slår den på, så vil det også ta lengre tid å finne posisjonen. Om du slår den på på samme sted som du slo den av, vil du se at det går relativt kjapt.

a-GPS er, som daadida skriver, et verktøy kanskje først og fremst for å hjelpe mottakeren med å fortelle den litt grovt hvor den bør begynne å "lete" etter posisjonen sin. Eller regne, om du vil.

Det er litt kinkig å forklare hvorfor det er slik, jeg har ikke tid nå i alle fall, men det bør finnes plenty med litteratur om dette på nettet.

Det ligger endel matematikk bak, og dykker du langt nok ned i materien her, kan det hende du må lese litt relativitetsteori også om du er heldig ;)

Trilaterasjon og multilaterasjon er et godt sted å begynne tror jeg..

Uansett; det er ikke noe galt med at telefonen din bruker lang tid på å finne posisjonen innimellom, det er helt normalt og til og med forståelig når en vet hvordan det funker.

Dette gjelder for absolutt alle mottakere, men hvor tregt det går vil jo selvfølgelig avhenge av maskineriet i mottakeren, og mobiltelefoner er vel ikke de aller kjappeste på slikt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...