Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan reagere? Onkel til samboer som nettopp prøvde på selvmord!

Gjest Guest_Hvordan reagere?

Anbefalte innlegg

Samboeren min(kjøreste) fikk nettop en telefon fra ei tante om at den ene onkelen hennes hadde sendt ut selvmordsbrev til nær familie og sjefen sin, men at sjefen hadde kommetfått brevet og dratt fort nok til at han kom til han akkurat i det han skulle ta livet sitt. Han hadde et gevær klart mot hodet i det sjefen kom inn. Men sjefen fikk da overtalt han til å gi fra seg geværet.

Alle onkler, tanter, søskenbarn, osv er veldig nære i denne familien og bor i samme gate, så det var tungt for alle, så samboeren min brast ut i gråt og er redd for at han vil prøve igjen da hun har hatt problemer med sin egen mor som har vært pillemisbruker i mange år og har prøvd å ta sitt eget liv flere ganger selv. Dette går altså hardt inn på henne, men jeg som kun har vært sammen med henne de siste 2 årene har ikke opplevd noe av dette, og har heller ikke vært noe med han onkelen som prøvde dette nå. I tillegg så kommer jeg fra en familie og sted der det aldri har vært noen form for slike problemer i det hele tatt. Bl.a. derfor har jeg ikke peiling på hvordan jeg skal reagere og trøste henne?

Jeg er forøvrig 19 år og hun er 17år.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er selvfølgelig en veldig trist sak.

Det er ikke mye du kan gjøre i forhold til onkelen hennes, men det er ting du kan gjøre for å hjelpe kjæresten din.

Jeg vil råde deg tilfølgende:

1. Vis at du bryr deg om henne

2. Snakk med henne om saken, prøv å være åpne.

3. Dersom hun ikke vil snakke om det, finn på ting med henne, og hjelp henne med å tenke på noe annet; lag god mat, finn på noe spesielt.

4. Prøv å unngå krangler og å henge deg opp i ting i en periode.

5. Prøv å sett deg selv inn i situasjonen, og tenk på hvordan du ville blitt trøstet, og hva som hadde gjort ting bedre.

Når man er i et forhold er det viktig å ta vare på den andre.

Så la det ikke være noen tvil om at du er der for henne.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Nå er desverre jeg en veldig stille gutt som ikke vet hva man skal si i så mange situsajoner, men jeg holder rundt henne og stryker henne i håret og sånt, men er som sagt ikke så flink med ord. Så nå er hun hos ei venninde som bor rett borti gata her også, mens jeg lager lasagne som vi skal spise mens vi ser på finalen av norske talenter på tv2 sumo;)

Så blir det vel å legge seg. Og i morgen er det konfirmasjon. Og dit skulle faktisk han onkelen som prøvde å ta livet sitt komme også. Så det blir nok litt rart for ho.

Lenke til kommentar

Leste om ei ung jente som gikk i familieselskap etter et selvmordsforsøk, og da kom det flere slektninger bort og sa "Det er nå meninga at vi skal leve dette livet." Altså en slags bebreidelser. Tror heller det vil føles bedre å bli møtt med lettelse: "Det var så bra at du blei redda!" eller lignende.

Høres helt fryktelig ut å være den som kommer til et selskap og alle der vet om selvmordsforsøket ditt... Kan knapt tenke meg noe verre. Er derfor jeg aldri har gjort noe drastisk mot meg selv.. Men alle greier ikke beherske seg selv og det kan ende riktig galt. Håper denne onkelen får psykiatrisk hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...