EMH Skrevet 2. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2003 Kort og brutalt: Hva skal du med det? Jeg syns det er tåpelig å legge ut slike overkill specs lister. Det er for meg absolutt nødvendig å få meg en så kraftig maskin som mulig. Dette er seriøst fra min side. Jeg forstår det ikke er uvanlig at noen fjotter synes det er morsomt å poste lange lister med de dyreste komponentene som mulig.. Hensikten min med å investere såpass mye penger i en arbeidsstasjon er først og fremst driftsikkerhet i lang tid fremover.. Som flere av dere sikkert vet er det mest vanlig med mac i lydstudiosammenheng.. Jeg ønsker å bygge en XP basert mackiller for å slippe overgangen. P4 2ghz maskina mi holder rett og slett ikke til det arbeidet jeg trenger den til.. Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 ville da ha valgt dual xeon 3Ghz med ht og 1Gb med ddr3500 og scsi eller raptor disken til wd plus et r9500pro kort og et jævelig bra hk og lydkort eller dual operton Lenke til kommentar
jornt Skrevet 3. mai 2003 Del Skrevet 3. mai 2003 Jeg tror jeg ville kjøpt et rimeligere Matrox-kort med mulighet for to eller tre skjermer. F.eks Matrox G550 Dual DVI med to flatskjermer med DVI-inngang. Du trenger ikke det råeste 3D-kortet når du ikke skal spille eller vise 3D-grafikk, 2D-grafikk går like raskt uansett. Matrox har rykte på seg for å være best på 2D, så.. Dyre 3D-kort bruker dessuten mye strøm og blir fort varme (og har dermed kjølevifter som bråker som et fly). Matrox G550 har ikke vifte i det heletatt :-) Edit: Sorry, så ikke at du hadde G550 fra før. Hva er problemet med det kortet? Bruker det selv, funker som bare det.. men du trenger kanskje høyere oppløsning/flere farger? Hva med Matrox Parhelia? Når det gjelder skjerm ville jeg heller valgt 2 stk 17 eller 18" til 5-7000,- istedet for en gigant-skjerm som ikke nødvendigvis gir den billedkvaliteten du betaler for. Alltid kjekt å ha to skjermer å jobbe med, da kan du kjøre et program på den ene skjermen og et annet program på den andre.. eller ha sette vinduer fra et program til den skjermen du selv vil. Da kan du f.eks ha en tidslinje med selve lydsporet på den ene, og effektinnstillinger / samples osv på den andre skjermen.. Kjøp plenty med RAM, det er billig nå :-) Og bruk et par tusenlapper på støyreduksjon.. kjøp et digert kabinett med god plass, kjøp runde harddisk- og floppykabler, og aller helst serial ATA, slik at luftsirkulasjonen blir optimal. Husk at to Xeon-prosessorer utvikler endel varme, så du burde kanskje sette inn 2-4 av de aller mest stillegående PAPST viftene, f.eks 1-2 i front og 1-2 bak, for god, men støysvak luftgjennomstrømning. Kjøp også en kraftig men stillegående strømforsyning, ca 400 watt. Dual Xeon og flere harddisker krever endel strøm. Du klarer deg antakelig med rundt 350 watt om du ikke kjøper et overkill skjermkort, men om et år kjøper du kanskje flere harddisker, og da trenger du fort mer strøm. - Jørn Lenke til kommentar
jornt Skrevet 3. mai 2003 Del Skrevet 3. mai 2003 Og .. siden du MÅÅÅ ha rask maskin, koste hva det koste vil, er kanskje spranget opp til 2.66 GHz Xeon ikke så stort likevel. Men høyere er det neppe noen vits i å gå, kjøp heller 2 GB RAM. Store ukomprimerte samples krever fort litt minne? :o) Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 3. mai 2003 Del Skrevet 3. mai 2003 Et lite hint til, som jeg ikke er 100% sikker på, men antar ganske bra, er at en 24" TFT LCD skjerm vil nok ikke være så veldig lurt å kjøpe. Pga. refresh-rate (hz) vil neppe være særlig mye å skryte av... Når man snakker om slike skjermer, hører ikke refresh-rate med i terminologien. Da snakker vi om RESPONSTID, og en skjerm som har 25ms eller mindre vil fungere helt utmerket til spilling og andre ting som beveger seg raskt på skjermen. Skjermen er dyr, men bevares, hvis jeg hadde råd ville ihvertfall JEG synest jeg var lur som kjøpte den... Lenke til kommentar
wilbur Skrevet 3. mai 2003 Del Skrevet 3. mai 2003 Kjøp en mac, perfekt til lydredigering. Bortsett fra at du kanskje må kjøpe alle programmene på ny, men pytt pytt Hva med denne: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no...Mf3w3/2.7.0.5.1 Får du med to skjermer på 23", 2GB ram, 4x180gb, dual 1,42ghz ppc, dvd/cd-rw x2, ati radeon 9700 pro, ipod, osv. Drøye 105 000 kr. Nytt lydkort må du kanskje slenge i. 5000 kr +? Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 3. mai 2003 Del Skrevet 3. mai 2003 1. jeg ville heller gått for: barracuda V er mer støysvak, selv om 7200.7 er en smule raskere. barracuda v finnes i maks 120gb tough. Raptoren bråker sikkert noe innforjævlig, men det er vel ikke andre alternativer enn en relativt stille SCSI disk i denne klassen. 2. P4 trenger høy båndbredde (noe jeg kan tenke meg er kritisk til ditt bruk) Skjermkortet ditt er overkill (og dessuten ville jeg killa på en annen måte i så fall ) Finn et annet og legg heller pengene i så rask ram som mulig. 3.Skjønner ikke hva som er problemet med matrox kortet ditt siden dette skulle vært god egnet til 2 skjermsbruk. Til slutt. Dersom du skal ha en støysvak maskin er komponentvalg her minst like viktig. Nå vet jeg ikke hvor støydempende det greiene du hadde er ? Jeg foreslår: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=NC1254 Karbinett er smakssak, men du kan gjerne konsultere oss når du finner et du liker. Det bør ha god plass og støydemping. Kanskje Image&Shapetek? Velg isåfall et støydempningssett til disse: Strømforsyning: Støysvak 400W strømforsyning fra Zalman: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...ARTNR=ZM400AAPF CPU-kjølere: Zalman Flower: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...TNR=CNPS6500BCU Med tilsvarende kjølepasta Artic Silver 3: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AS33G Karbinettvifter: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...?ARTNR=8412N2GL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå