EMH Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Har tross i mine begrensede prossessorkunnskaper valgt meg ut noen deler til en monster-arbeidsstasjon.... Ser dere noe jeg må vite om før jeg investerer såpass mye penger? Setter pris på alle innspill! monster #1 Hovedkort : Tyan Tiger i7505 (s2668) 3855,- (Quad) Prossessor : Intel Pentium 4 Xeon 2.667 x2 6096,- (Komplett) Harddisk #1: WD Raptor 36,7GB SATA 1542,- (Komplett) Harddisk #2: Seagate Barracuda 7200.7 160GB SATA 2230,- (Komplett) Harddisk #3: Seagate Barracuda 7200.7 160GB SATA 2230,- (Komplett) Minne : Crucial PC2100 DDR-DIMM 512MB x3 3684,- (Komplett) Skjermkort : Gainward GeForce FX 5600 256MB DDR 1888,- (Komplett) Tilsammen : 21525,- (hehe) Skjerm : Samsung TFT 24¨ 240T Wide 26678,- (Vaagen Cons.) Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 og en liten ting kjøp et ati r9800pro istedet er kraftigere Lenke til kommentar
Ludde Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 hvorfor i all verden har du valgt det skjermkortet ? Lenke til kommentar
EMH Skrevet 2. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2003 Heh.. hakke peiling på skjermkort.. trenger egentlig ikke noe kraft til 3d men jeg har to skjermer som mitt matrox 550 ikke driver skikkelig.. tenkte å satse på et kort med mye ram. Lenke til kommentar
EMH Skrevet 2. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2003 Heh.. hakke peiling på skjermkort.. trenger egentlig ikke noe kraft til 3d men jeg har to skjermer som mitt matrox 550 ikke driver skikkelig.. tenkte å satse på et kort med mye ram. Lenke til kommentar
EMH Skrevet 2. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2003 beklager rotet.. hvordan slettet jeg meldinger nå igjen? Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 aå kjøp panthelia fra matrox da 5k og 256mb ram og trippel skjerm support Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 hva skal du gjøre på maskina egentlig? Xeon CPU på en workstation er jo ikke normalt akkurat... Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 hva skal du gjøre på maskina egentlig? Xeon CPU på en workstation er jo ikke normalt akkurat... han skal vel kose seg med dual da Lenke til kommentar
Dag_Rune Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 er vel kanskje en fordel å kjøpe litt raskere minne DDR PC3700 passer vel litt bedre..... Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Fortsatt da, eneste de xeon cpu'ne der har som er spes er HT. Kunne jo like så godt satsa på p4 med 800mhz bus Lenke til kommentar
Dag_Rune Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 kikka på hovedkortet nå, er ikke sikker på minnegreiene lenger..... men en ting jeg lurer på....Hva "f" skal du jobbe med på den pc'en?? Lenke til kommentar
DjViper Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Har tross i mine begrensede prossessorkunnskaper valgt meg ut noen deler til en monster-arbeidsstasjon.... Ser dere noe jeg må vite om før jeg investerer såpass mye penger? Setter pris på alle innspill! Tilsammen : 21525,- (hehe) Skjerm : Samsung TFT 24¨ 240T Wide 26678,- (Vaagen Cons.) Vel vel, du er ikke karen som lyver i hvertfall, men jeg vet ikke om ordet "begrenset" er riktig i denne sammenheng. Men først vil jeg spørre deg om HVA du har tenkt å bruke "rå-skapen" til ? For det oppsettet der, er -kun- bra i server sammenheng, ikke til spilling og/eller kontor arbeid, så.. Det vil vel vise seg om du enten: 1. er så "begrenset" at du tror at komplett bare selger 1 type PC'r og da bare prisen er høy nok, så "ruler du gata" med en gang, der tar du nok skammelig feil 2. eller at du er bare ute etter å vise deg (showoff). Et Dual-CPU system er skjelden veldig mye bedre enn et vanlig prossesor oppsett, fra Intel eller AMD, i tester i hvertfall. Ikke tro at 2x 2.6Ghz CPUr fra Intel = 5.2Ghz Prossesor-"kraft" Og, bare for å fra-råde deg litt til, ligg unna Matrox Parhelia, dette kortet -koster- masse penger og, men det vil ikke si at det er så veldig bra. Et Radeon 9800 PRO kort er nok mye bedre for deg, i nesten alle sammenhenger, bortsett fra hvis du absolutt vil rote til kontorpulten din med 3 skjermer. Var jeg deg, så ville jeg spurt forumet om hva de synes er et bra oppsett av PC til ditt bruk, hva nå enn det måtte være. Et lite hint til, som jeg ikke er 100% sikker på, men antar ganske bra, er at en 24" TFT LCD skjerm vil nok ikke være så veldig lurt å kjøpe. Pga. refresh-rate (hz) vil neppe være særlig mye å skryte av på en så stor skjerm (LCD). Den har også en fin prislapp, men der slutter vel "fordelene" ca. Så igjen så fra-råder jeg deg i å leke med webshoppen til komplett, eller hvilken som helst annen webshop for den saks skyld, når det gjelder å sortere etter pris, å trykke på -kjøp-. Spør oss her på forumet først, fortell hva du har tenkt å bruke PC'n til, så er jeg sikker på at du vil få mange og gode råd, som både du og lommeboken din vil være meget fornøyd med. Jeg nedlater meg til å skrive dette på en fredags formiddag, ikke for å krangle, diskutere, eller komme i noen tåpelig "flame-war" med deg, men kun for å redde lommeboken din. Lenke til kommentar
jornt Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Greit oppsett det der... Kanskje litt bortkastet med 2.66 GHz CPU, når 2.4 GHz koster 1000 kr mindre pr stk. Tenk hvor mange øl du får kjøpt for 2000 kr :-D Eller, istedet for øl kan du kjøpe CPU-kjølere med stillegående 80mm PAPST-vifter fra Microplex, pluss enda flere PAPST-vifter for kabinettkjøling. NOVIBES drevrammer også, kanskje? Kjekt med rask maskin, men det er også en fordel at den ikke støyer som et lokomotiv. :-) - Jørn Lenke til kommentar
qwerty2002 Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Kort og brutalt: Hva skal du med det? Jeg syns det er tåpelig å legge ut slike overkill specs lister. Lenke til kommentar
EMH Skrevet 2. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2003 Jeg jobber i et lydstudio.. Har en rimelig stabil og god maskin fra før men skal snart avansere.. jeg skal ikke surfe med den, ikke spille på den (annet enn Tetris ) og den skal kun kjøre så masse heavy lydproggs som mulig uten å halte eller fryse. Om rammen kanskje er litt tregere enn de nyeste er 2100 billig og jeg trenger heller masse ram enn raskere.. Hovedkortet fant jeg frem pga. serial ata, raid, forhåpentligvis stabil og meget kraftig prossessering. Jeg vet for lite om kompabiliteten så det er først og fremst derfor jeg ønsker innspill.. ps. skjermen er selvf bare en drøm.. Lenke til kommentar
EMH Skrevet 2. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2003 Eller, istedet for øl kan du kjøpe CPU-kjølere med stillegående 80mm PAPST-vifter fra Microplex, pluss enda flere PAPST-vifter for kabinettkjøling. NOVIBES drevrammer også, kanskje? Kjekt med rask maskin, men det er også en fordel at den ikke støyer som et lokomotiv. :-) - Jørn Tnx man. trenger sikkert ikke de raskeste prossessorene jeg kan cashe for. Det er fryktelig viktig at maskina ikkje støyer for mye.. Har bygget et slags mini-maskinrom til en ev ny maskin men den vil uansett stå så nært at dben bør være på et minimum. Lenke til kommentar
Goldfish Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Gå heller for en annen cpu, som f.eks. denne, og bruk mer pæng på RAM. RAMen vil bli en flaskehals i det oppsettet der. 2x512mb PC3200 ddr ram skal holde i massevis for dine behov. Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 2. mai 2003 Del Skrevet 2. mai 2003 Gå for Intels nye 875 chipset, med P4 3.0Ghz 800Mhz bus. 2x512MB (eventuelt 4x512MB) DDR3200 RAM og et middels bra skjermkort. (feks. Radeon9500) Diskene er bra, men velg 120GB versjonen i steden. Mye mer for pengene. Dette vil være raskere og billigere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå