Zerpent Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Skal lage meg egen viftestyring men er litt fersk på elektronikk. Hva er forskjellen på en 1-polet og en 2-polet bryter? Noen som har prøvd å lage den som er forklart på Moddingzone? http://moddingzone.com/articles/fancontrol/ Eller er det andre som har andre ideer eller tegninger? Lenke til kommentar
Mr-Smith Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 1-polet bryter = bryter som kun bryter den ene fasen (+ eller - med deg) 2-polet bryter = bryter begge fasene (både + og -) Har ikke sett på det skjemaet du linket til, men kan se litt på det Lenke til kommentar
Mr-Smith Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Virket no grei den.....hehe, syns at det blei litt masse rot på tegningene til han fyren. Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 2-pola brytere er som oftest brukt på våtrom (bad,vaskerom,etc), da de er tryggere, særlig hvis de får en vanns prut f.eks. Ellers er det liten grunn til å bruke to-pola brytere. (Ser ikke poenget i en pc med 12/5(17-18?) volt spenning uansett, men jeg er ingen elektriker :smile: Lenke til kommentar
Xell Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Quote: nesquik skrev (2002-01-22 14:45):2-pola brytere er som oftest brukt på våtrom (bad,vaskerom,etc), da de er tryggere, særlig hvis de får en vanns prut f.eks. Ellers er det liten grunn til å bruke to-pola brytere. (Ser ikke poenget i en pc med 12/5(17-18?) volt spenning uansett, men jeg er ingen elektriker :smile: 2-polet/1-polet har ingen ting med svakstrøm/sterkstøme eller eller sikring mot vann å gjøre. Det har med å gjøre at en stilling på bryteren skaper kontakt mellom flere sett kontaktpunkter på bryteren. En 1-pol singel terminal (SPST) bryter har to kontaktpunkter som enten har kontakt eller er brutt. en 2-pol singel terminal (DPST) bryter har 4 kontaktpunkter som hører sammen i par (to og to) der det enten er kontakt eller brudd på begge parene samtidig. Videre har man singel pole dual terminal (on-on eller on-off-on) og dual pole dual terminal (to-og-to par som er on-on eller on-off-on) Muligens dette var enda mer forvirrende, men spørr gjerne mer :smile: Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 27. januar 2002 Del Skrevet 27. januar 2002 Skal dere lage viftestyring vet jeg om en MYE mer oversiktlig tegning! Den tar selvfølgelig i bruk 2-pol brytere ettersom dette er nødvendig i den koblinga.. for å ha X antall brytere som switcher mellom å gi 12V/7V til X antall vifter :smile: http://www.bit-tech.net/article/52/3 Skal bruke nettopp det koblingsskjemaet selv når jeg mekker min viftestyring. Lenke til kommentar
EC Skrevet 29. januar 2002 Del Skrevet 29. januar 2002 har laget noe slikt selv. Du kan lese mer på: http://hinux.hin.no/~vidarf/baybus.php Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå