Emptyy Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Oppgaven lyder som følger To steiner ligger oppå hverandre på bakken. Den underste har tyngda G1 = 150N, og den øverste G2 = 50N. a) Vi tar for oss den øverste steinen. Ettersom han er i ro må den foruten tyngda G2 være en kraft til som virker på den. Gi kraften et symbol. Tegn kraften inn på en figur. Regn ut verdiene av denne krafta og av motkreftene til begge kreftene som virker på steinen. Hvilke gjenstander er det disse kreftene virker på? b) Så tar vi for oss den nederste steinen. Foruten tyngda G1 er det to andre krefter som virker på den. Gi disse kreftene symbol. Tegn de inn på en figur. Finn ut hvilken verdi de har. Finn motkreftene. Løsningsforslag Løsningsforslaget har jeg laget. Har satt inn like mange krefter som oppgaven ber om, men kjøper egentlig ikke kreftene med svart pil. Skeptisk. Skal de være der, eller er de bare tøv? Problem Har litt problemer med å forstå motkreftene til gravitasjon og normalkraft. Trodde normalkraften var motkreften til gravitasjon? Endret 8. mai 2009 av Emptyy Lenke til kommentar
eKreativ Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Trodde normalkraften var motkreften til gravitasjon? Normalkraften er den kraften som virker 90 grader fra den flaten som objektet er på. Altså den som går oppover når det ligger på en vannrett flate, som oftest kun vil være motkraften til tyngdekraften. Lenke til kommentar
Emptyy Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Trodde normalkraften var motkreften til gravitasjon? Normalkraften er den kraften som virker 90 grader fra den flaten som objektet er på. Altså den som går oppover når det ligger på en vannrett flate, som oftest kun vil være motkraften til tyngdekraften. Ja, såklart. Normalkraften er ikke motkraften til tyngdekraften i en gjenstand som flyger i luften. Og derfor er normalkraften motkraften til tyngdekraften i dette tilfellet. Ettersom han er i ro må den foruten tyngda G2 være en kraft til som virker på den. Gi kraften et symbol. Tegn kraften inn på en figur. Greitt nok, tegner inn normalkraften. Men så er det teksten som følger Regn ut verdiene av denne krafta og av motkreftene til begge kreftene som virker på steinen. Hvilke gjenstander er det disse kreftene virker på? Hvor er motkreftene til disse to kreftene (gravitasjon og normalkraft antar jeg). Det er dette jeg stusser på, siden jeg antar at de gravitasjon og normalkraft var motkreftene til hverandre Lenke til kommentar
eKreativ Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Ser ut som om de henviser til Lufttrykket nedover på steinen og tyngdekraften? Lenke til kommentar
Emptyy Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Ser ut som om de henviser til Lufttrykket nedover på steinen og tyngdekraften? Jeg som har tegnet det løsningsforslaget, så du må ikke ta det som står der for god fisk, nei. I så fall, er det riktig? Har mine tvil egentlig. Endret 8. mai 2009 av Emptyy Lenke til kommentar
eKreativ Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) A ha, la ikke merke til at det var et løsningsforslag. I fysikk 2 her hvor jeg studerer iaf så har vi aldri hatt med noen Lufttrykk på elementer på bakken. a) Her virker kun tyngdekraften, og "skyvet" fra sten og opp på den øverste stenen. Kun to krefter. Jeg antar at når de sier motkreftene og på hvilke gjenstander disse virker, så mener de egentlig fra hvilke krefter disse virker, og det blir jo det samme som over bare omvendt på en måte. Veldig merkelig formulert. b) Her vil det i tillegg være to ekstra krefter, altså tyngdekraftene og bordskyvet, pluss kreftene fra stenen som ligger på topp. Og så i tillegg kreftene som bordet må gjøre for å holde oppe den ekstra kraften. Endret 8. mai 2009 av eKreativ Lenke til kommentar
Emptyy Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 a) Her virker kun tyngdekraften, og "skyvet" fra sten og opp på den øverste stenen. Kun to krefter. Prøver ikke å være kverulerende nå altså, men er ikke "skyvet" fra underlaget det samme som normalkraften? For dersom det ikke hadde vært noe underlag, hadde steinen falt nedover pga gravitasjonskreftene, som ikke hadde vært forhindret av noen normalkrefter? Lenke til kommentar
eKreativ Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Stemmer det til en viss grad. Normalkraften bruker du også når du regner ut friksjonskoeffisient etc. Dersom steinen datt nedover, men langs en fjellside f.eks. ville den muligens hatt en normalkraft fra fjellsiden. Normalkraften går 90 grader fra underlaget, så det er ikke rett og si den ikke er der. Håper du skjønner Merker at jeg ikke er så god på skriftlig forklaring ;D Lenke til kommentar
eKreativ Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Mannen med fiskestanga "firer" ned kassen. Normalkraften virker bortover -> Den øverste beveger seg bortover. Normalkraften virker oppover ^ Normalkraften, det ligger litt i ordet, når du konstruerer en normal lager du en strek rett opp. Normalkraften til en ting er normalkraften til den tingen det har friksjon mot. Som virker fra "friksjonsgrunnen" på objektet. Endret 8. mai 2009 av eKreativ Lenke til kommentar
Emptyy Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) I see. Skjønner den normalkraften bedre nå. Takker for flott tegning og forklaring, eKreativ! Edit: AHA! Motkreftene til gravitasjonskreftene er IKKE normalkraften. Den er jo såklart at jordkloden tiltrekkes mot steinene med like stor kraft som steinene tiltrekkes mot jordkloden. Argh, skulle tenkt på det før! *Slå seg sjøl i hodet* Edit2: Ehm. Nei. Det er månen og stæsj det.. uff, fysikk altså. Endret 8. mai 2009 av Emptyy Lenke til kommentar
Emptyy Skrevet 9. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2009 Ok, sløyfa alt tøv og tull og bare tegnet inn de kreftene jeg mener er i bruk. Setter punktum for oppgaven her. Punktum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå