laks1 Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Sikkert litt newbie spørsmål, men whatever Når jeg skal installere windows 7, må jeg ha en clean harddisk uten noe OS installert fra før, eller kan jeg bruke f.eks Daemon Tools og installere rett på den partisjonen jeg bruker til Vista nå? altså uten å avinstallere Vista først.. Og blir Vista + alle filer på den partisjonen bare slettet når jeg installerer Windows 7? Håper det var forståelig. Lenke til kommentar
PaulKemp Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Det beste og enkleste er å ha en egen partisjon du kan installere operativsystenet på. Da kan du mounte windows 7 .iso fila i feks deamon tools og kjøre installen fra Vista og sånn få dual-boot ganske enkelt. Det er fullt mulig å installere windows 7 på samme partisjon som vista, men personlig ville jeg kjørt det på en egen partisjon. Det gjør alt enklere. Hvis du idag bare har en partisjon med vista på. Klikk på 'Start meny', høyre klikk på 'Min Datamaskin' -> 'Behandle'. Der klikker du på 'Disk mangagement' velger c: og klikker kompimer volum (eller noe sånt på norsk). Da vil du få en ny partisjon ut av din vista partisjon. Slik at du kan installere OS på den nye partisjonen. Hvis du IKKE klare å 'krympe volumet', er det fordi hovedpartisjonen din ikke er defragramentert godt nok. Ble rotete, men se på denne siden. http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/dd494658.aspx Jeg tror ikke filene blir slettet, men jeg anbefaler deg å slette litt på disken, slik at du har feks 30 eller 40 gb ledig. Komprimer volum, og installer 7 på en egen partisjon med dual boot. Det har jeg gjort på mine to pcer og det funker helt fint. Lenke til kommentar
laks1 Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Nå har jeg en partisjon til vista, og en til alt mulig annet. Saken er den at jeg ikke skal ha vista lenger, bare bruke windows 7 som eneste operativsystem. Og jeg vil bruke samme partisjon som vista ligger på nå til windows 7. Så det jeg egentlig lurte på er om jeg kan installere windows 7 fra vista på samme partisjon, og om det er mulig(eller om det skjer automatisk) og fjerne vista samtidig. Lenke til kommentar
PaulKemp Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Ja, det er enkelt! Brenn win 7 iso fila til en dvd. Boot opp med den og kjør på. Velg å installere på c partisjonen. Du må trykke 'custom install'. Der kan du velge å slette hele vista partisjonen, og deretter opprette en ny partisjon med den tomme plassen som er ledig etter vista. Da mister du selvfølgelig ALT som ligger på vista partisjonen. Dette er det beste om du har en partisjon med feks musikk og bilder, og en partisjon som inneholder OS'et og programfiler. Lykke til! Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 I windows 7 så har de lagt til en ny funksjon. Nemlig "upgrade". Dette vil si at dersom du velger uprade og velger disken med Vista på så sletter den vista og legger inn W7, men alt av filer som du har blir liggende i en egen mappe så du kan enkelt finne de frem igjen. Lenke til kommentar
laks1 Skrevet 9. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2009 Takker for svar, blir godt å slippe vista Lenke til kommentar
Trygve Onnestad Skrevet 9. mai 2009 Del Skrevet 9. mai 2009 Greitnok at Windows 7 blir bedre. Men denne fyren tror jeg er skikkelig pro-microsoft. les dette svadagreiene selv 28747.vgb.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå