Gå til innhold

Bios finner ikke Hardisken!

Anbefalte innlegg

Ok, da var komponentene inn fra før, så det gjør saken litt bedre for deg egentlig.

Har du usb stick? eller floppy?

Hmm USB stick? Minne penn?

Vell Floppy er det diskett leser? Vis så så har jeg ikke det nei.

Men minne penn har jeg.

Endret av Myratir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er minne penn. (kontrollere at det er fat32 eller fat file system på den)

bios filen din------den skal extraktes, slik at den 1001.bin file kopieres til minne penn.

1001.zip

Bilde som viser hva du skal gjøre etter på.

post-90860-1241869040_thumb.jpg

Nederst på bilde ser du at du må bruke tastatur, slik at når du skal velge riktig Path.

Prøve

Lenke til kommentar
Ja det er minne penn. (kontrollere at det er fat32 eller fat file system på den)

bios filen din------den skal extraktes, slik at den 1001.bin file kopieres til minne penn.

1001.zip

Bilde som viser hva du skal gjøre etter på.

post-90860-1241869040_thumb.jpg

Nederst på bilde ser du at du må bruke tastatur, slik at når du skal velge riktig Path.

Prøve

ook

Lenke til kommentar
hvis harddisk er sata og dvd er ide så trenger enn ikke jumper ???

men du er sikker på at den fryser når den loader dvd'en?

min maskin brukte kanskje 2 min på å loade kom inn akuratt som deg, men ingen vindu poppa opp, men det kom etter 2 min..

Hvis du har noe IDE devices, så vil Master -slave jumper være aktuelt kun på Ide, og ikke ha noe med Sata å gjøre.

Du har kun Ide DVD-----jumper i Master og koplet yterst på kabelen

Du har DVD og Ide disk------jumper på dem skal orientere seg etter hvor på kabelen kopler du dem.

Hvis Ide hardisk er på den yterste koplingen-->blir jumper til Master-with slave (hvis du har den innstillingen på disken)

DVD blir da -----> ned slave jumper instilling.

Alt det har da ikke noe med Sata å gjøre

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Bortsett fra SATA-kabel, -husket å koble til strømkabel på disken?

Ofcourse. Hmm jeg har oppdaget noe merkelig.. Vis jeg har En vilkensomhelst Cd i Cd/DVD rommen så vises ikke hardisken i Bios. MEn vis jeg tar den ut reseter Pcen og går inn i Bios og da vises den men jeg ser fortsatt ikke Hardisken ved instalasjon...

Lenke til kommentar

Hei!

Hadde samme problemet med en raptor disk for 1 år siden på et Asus Striker 2 Formula. Slet lenge med at HDD ikke ble vist i BIOS, og heller ikke under installasjonen av OS! Dret i hele greiene og kjørte OS på en vanlig disk.

HK tok kvelden 1 uke senere (fikk ikke noen garanti fordi jeg kludra det til under demonteringen! : = ( ), kan ha hvert en feil der da. Fikk noen hint om å prøve BIOS oppd... Hadde ikke tid til det bare. x P.

Dere folka mener altså at en burde laste ned BIOS.. legge det over på disk, USB - p. eller ligd. og installere ny? Problemet jeg møtte var at det fantes jo tusenvis av BIOS oppd til kortet mitt av forskjellige slag!

Lenke til kommentar

Hvis du har en CD i CD-rom, så vises ikke hardisken din.........

Hva er det som er så spesielt med DVD rom?

1) har du original DVD rom, slik den var? UTEN at du har forandret på noe? og ikke noe betyr....IKKE noe som helst...

Hvis Ja, dvs du har ikke forandret på noe...

Kan du ta bilde fra biosen med cdrom tilkoplet og raptor tilkoplet? og at de begge 2 vises i biosen?

+ at du sier om hvordan ting er i forhold til vedlagt bilde.

post-90860-1241892319_thumb.jpg

Nå hvis alt er som det skal være der:

-men disken vises ikke i biosen med en Vista DVD plate i DVD-rom, ikke under installasjon som du forventer(det er helt riktig at den vises ikke under installasjon, når den forsvinner, allerede, før du starter installasjon)

a) kople fra dvd rom---har du noe annet kanskje å kople til?

b) finne minne penn på 4GB, slik at du kan prøve med den.

Hvis ikke det hjelper, så send PC til Komplett, eller til et verksted, for rep.

Lenke til kommentar

min maskin brukte kanskje 2 min på å loade kom inn akuratt som deg, men ingen vindu poppa opp, men det kom etter 2 min..

Hvis du har noe IDE devices, så vil Master -slave jumper være aktuelt kun på Ide, og ikke ha noe med Sata å gjøre.

Du har DVD og Ide disk------jumper på dem skal orientere seg etter hvor på kabelen kopler du dem.

Hvis Ide hardisk er på den yterste koplingen-->blir jumper til Master-with slave (hvis du har den innstillingen på disken)

akuratt da trenger han ikke jumper..

men på enkelte HK kan du selv justere hvem som skal være master og slave så jumper er ikke nødvendig i det heletatt selv om du har 1,2,3,4 ide stasjoner..

og da har det ingenting å si hvilken kobling du kobler den på, midterste eller ytterste..

men for hans del så har han bare 1 ide tilkobling og det er dvd så for hans del trenger han ikke å bry seg om det..

Lenke til kommentar

akuratt da trenger han ikke jumper..

men på enkelte HK kan du selv justere hvem som skal være master og slave så jumper er ikke nødvendig i det heletatt selv om du har 1,2,3,4 ide stasjoner..

og da har det ingenting å si hvilken kobling du kobler den på, midterste eller ytterste..

men for hans del så har han bare 1 ide tilkobling og det er dvd så for hans del trenger han ikke å bry seg om det..

For ide enheter, så må du bruke jumper (å bruke jumper betyr og at en hardisk vil fungerere som master uten jumber, hvis den er slik konfigurert fra produsenten, men må ha jumper for å bli slave.)

Hvis du setter jumber i CS (cable selected) så det er det samme om du kopler disken på midten eller yterste på cabelen. Men det krever selfølgelig at man bruker en 80tråders flat kabel.

For litt eldre disker, vil du og oppleve at de vil fungere best på ikke 80 tråder kabel, og på master slave jumpering.

Man kan ikke si generelt mye mer om Ide jumpering, enn at man er nødt til å se på enheten man sitter med og handle deretter.

Derfor Sata er og enklere å behandle i den sammenheng.

Så når du kommer til IDE enheter, husker det. Det er det du ser på disken eller dvd det gjelder. Ingen andre kan avgjøre master slave forhold, på enheter tilkoplet samme kabelen, enn jumpering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...