Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan er reglene for å bytte vedovn?

Anbefalte innlegg

Min leilighet hadde vedovn før jeg kjøpte den. Det er nok ikke registrert noe sted at den er fjernet, for jeg må betale avgifter for feiing.

Hvordan er reglene for om jeg f.eks kjøper en brukt ovn og installerer?

MÅ ovnen være rentbrennende?

Hvis jeg har plate bak ovnen, kan avstanden til selve veggen være mindre enn 30 cm?

Hva koster det å få godkjent ovnen? Må den godkjennes når det er registrert en ovn der fra før?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker :) Vet at google er godsaker, men jeg håpte å høre litt fra folk som har gjort dette selv ;) Spesielt det med godkjenning av noen som ikke selv har installert ovnen, og pris.

Svaret på det med plate vet jeg ikke, men med brannmur kan hvertfall avstanden være mindre. Faktisk så lite som 4 cm på den ovnen jeg ser på.

Lenke til kommentar

Jeg satt inn peis selv etter forskriftene (murvegg) og ringte brannvesenet for godkjenning. Mener å huske at det kostet 5-600, og en hyggelig inspektør tittet rundt og sa at han likte utformingen på peishjørnet mitt før han skrev ut en godkjenningsseddel til meg. Å kalle det en inspeksjon er egentlig å overdrive. Jeg hadde bygget på pipa, og satt skaller utenpå der igjen, så han ville ikke kunnet se noen eventuelle skader. Ikke hadde han visst om det heller hvis ikke jeg fortalte det på eget initiativ.

Lenke til kommentar

Høres bra ut, vil helst gjøre det billig ;)

Kan jeg forresten ha laminat under platen jeg må ha under ovnen? Det står "ikke brennbare ting som linoleum, teppe o.l." i installasjonsguiden, men samtidig vet jeg om folk som har glassplate med gulv under. Det blir jo et helvete å fjerne laminatgulvet på et lite område..

Lenke til kommentar
Kan jeg forresten ha laminat under platen jeg må ha under ovnen? Det står "ikke brennbare ting som linoleum, teppe o.l." i installasjonsguiden, men samtidig vet jeg om folk som har glassplate med gulv under. Det blir jo et helvete å fjerne laminatgulvet på et lite område..

Glass er ikke brennbart, og at det er noe brennbart under det igjen gjør ikke noe; det er gnister og glør det skal være sikret mot, ikke direkte varmeledning. Metallplate, f.eks. i hamret kopper i stedet for glass er også et alternativ.

Lenke til kommentar

Det er Jøtul F100 jeg ser på nå, og i installasjonsguiden står dette, og det er det jeg reagerer på:

Krav til beskyttelse av tregulv

Jøtul F 100 har skjermplate under som skjermer for stråling mot

gulv. Produktet kan derfor plasseres direkte på et tregulv som

er dekket av en plate av metall eller annet egnet ikke-brennbart

materiale. Anbefalt tykkelse min. 0,9 mm.

Eventuelt gulvbelegg av brennbart materiale, slik som linoleum,

tepper etc. må fjernes under gulvplaten.

http://www.jotul.com/FileArchive/Technical..._P12_030409.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...