Gå til innhold

Kjøpe inn ting til Svalbard ?

Anbefalte innlegg

Snekker'n: det finnes ikke toll på svalbard. Men om sommeren står det som regel en sysselmansbetjent på flyplassen i Longyearbyen for å bistå turistene med ymse spørsmål de måtte ha.  

Ingenting blir automatisk ilakt moms og toll til svalbard. Dette er fordi Svalbard er momsfritt område. Dette momsfritaket gjelder også for besøkende og turister.

Men så skjønner jeg ikke helt problemstillingen. Som sagt ovenfor er det mange reisende som i har med seg bærbar pc når de reiser opp og ned til Svalbard. Hvis man skulle være så uheldig å bli stoppet i tollen vil tollerene automatisk anta at dette er en pc som du hadde med deg opp til Svalbard og dermed allerede betalt moms for. Dette gjelder selvfølgelig hvis det ikke er noe som får dem til å tro det motsatte. Ligger pc i embalasje og ser splitter ny ut er dett indiser på at pc en faktisk er splitter ny og du kan få problemer med å forklare deg.

sindres: der er litt mer problematisk å gjøre det på den måten. Og det er ikke slik at 95% av alle pakker fra Svalbard blir åpnet. Endel blir åpnet men LANGT fra alle. Det er likevel en ubehagelig stor andel som blir åpnet og eller gjennomlyst. Hvis tollerene skulle åpne din pakke med dit splitter nye digitalkamere er det en stor fordel om  

1. det ikke ligger i orginal embalasje

2. det er nonen fingermerker på det.

3. det finnes bilder på det

Dette er ting som får tollerene til å tro at kameraet ikke er splitter nytt. Ligger det også ved et brev eller i det minste en post-it lapp som sier "Tusen takk for lånet av kameraet" skulle dette være nok til å få tollerene til å tro at kameraet er kjøpt for lenge siden og allerede fortollet et annet sted til en annen tid...

Vel, du kan jo leve i troen. Selvfølgelig finnes det tollere på svalbard, den ene kompisen min kjøpte seg ny scoter for ett og et halvt år siden og kal nå ta den til norge, siden den ikke har vert der i tre år må han betale toll og avgifter for den reterende tiden som i dette tilfellet bli ca 1,5 år dermed må han ut med 50 % i avgifter og toll. Hvordan tror du det hadde blitt hvist alle skulle kunne bestille varer til svalbard for så å ta de til norge toll og momsfritt. Det stemmer at det ikke er moms på svalbard men det gjelder bare for de som bor der eller for det du forbruker menst du er der + taxfree butikkene men her er det en grense for hvor mye du kan handle det samme gjelder for tobakk og alkohol.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snekker'n: tollen som kompisen din må betale for å ta ned scooteren må nok betales til Norge, og ikke til Svalbard. For Svalbard er som jeg nå har påpekt en del ganger momsfritt område. På http://www.toll.no/index_emne5.htm er en fullstendig oversikt over tollsteder i Norge. Svalbard/Longyearbyen er ikke nevnt. Sammen med egen erfaring og resonering trekker jeg da den sluttningen at det ikke er noe eget dollvesen på Svalbard. I din siste setning i siste post begynner du å snakke om taxfreebutikker og greier. Har du enda ikke skjønt poenget??? Alt som selges på Svalbard er "taxfritt". At en del ting er dyrt der oppe skyldes til dels stive frakpriser, og til dels griske butikkeiere. Det er forøvrig ikke noen grenser for hvor mye en kan handle for i disse "taxfreebutikkene". Unntaket er som du selv sier for alkohol, hvor turister som reiser per fly får kvote. Tilreisende per båt har ingen alkoholkvote. Unntaket er her vin, som kan kjøpes i de mengder man ønsker å konsumere. Når det gjelder tobakk kan dette kjøpes i frie mengder. Nå har likevel Svalbardbutikken og kiosken på Huset valgt å selv sette restriksjoner på hvor mye de ønsker å selge tobakk for på en gang. Denne summen er 30 000. Disse selvpålagte restriksjonene kom etter ønske fra Sysselmannen etter en smuglingsepisode med fraktbåten Nordbjørn for ca 3 å siden da 11 tonn tobakk ble forsøkt innført til Tromsø.

Du sier også at momsfritaket gjelder for fastboende og det som konsumeres mens de er der (jeg antar at du i siste tilfellet mener turister og andre tilreisende). Momsfritaket gjelder for ALLE. Har man vært utenfor Norge i mer en 24 timer kan man som christt sier fritt inføre varer for opp til 6000.

Som jeg har påpekt i poster ovenfor er det mulig å unndra seg denne tollgrensen ved å få varene til se brukt ut ved innreisen til Norge. Jeg vil dog ikke anbefale dette da det er oppfordring til lovbrudd.

Kjære Cybermantix:

Du kan trygt bestille laptop fra USA, og få denne levert til hotellet eller gjestehuset du skal bo. Skal du bo på et av hotellene bør du undersøke hvordan adresseringen skal lyde for å være sikker på at du får pakken. Denne pakken vil da bli levert deg momsfritt på det stedet du bor. Å innføre denne til Norge uten å betale moms er ikke lov, men fult mulig ved å sørge for at den ser brukt ut når du reiser tilbake.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Vel nok en gang må jeg nok motsi deg ,tollvesnet eller sysselmannskontorets tollavd går under troms tolldistrikt,det er ikke bare dem som reiser med fly som har restriksjoner på kjøp av alkohol den restriksjonen gjelder for alle selv de som bor der, skall en som bor på svalbard på polet må han ha med seg sitt "klippekort" og får med det handlet kun sin kvote og den er ikke stor,han kan imidlertid gå på puben å drikke ubegrenset men det er en annen sak.

Så alt som skal ut fra svalbard til norge må det nok betales norsk toll på med mindre du smugler det ut, saken stiller seg anderledes for utenlanske turister de kommer jo selvfølgelig ikke under norsk lov.

Lenke til kommentar
Vel nok en gang må jeg nok motsi deg ,tollvesnet eller sysselmannskontorets tollavd går under troms tolldistrikt,det er ikke bare dem som reiser med fly som har restriksjoner på kjøp av alkohol den restriksjonen gjelder for alle selv de som bor der, skall en som bor på svalbard på polet må han ha med seg sitt "klippekort" og får med det handlet kun sin kvote og den er ikke stor,han kan imidlertid gå på puben å drikke ubegrenset men det er en annen sak.

Så alt som skal ut fra svalbard til norge må det nok betales norsk toll på med mindre du smugler det ut, saken stiller seg anderledes for utenlanske turister de kommer jo selvfølgelig ikke under norsk lov.

Sysselmannens oppgaver finnes på

http://www.sysselmannen.svalbard.no/syssel...oppgaver_no.htm

Jeg tviler likevel ikke på at det finnes betjenter som har fortolling som eget ansvarsområde, og er behjelpelig med dette. Det jeg tviler på er at det betales toll til Svalbard. At det finnes alkokort er jeg fullt klar over... Kvoten er på 12 kasser øl 24 liter sprit og 6 liter hetvin per år. Litt lite øl men sprit i massevis.

Som det står på tollvesnets sider og som jeg har skrevet tidligere kan man fritt innføre til Norge (også fra Svalbard) varer for 3000/6000, avhengig om man er utenfor landet under eller over 24 timer.

Lenke til kommentar

Sysselmannens oppgaver finnes på

http://www.sysselmannen.svalbard.no/syssel...oppgaver_no.htm

Jeg tviler likevel ikke på at det finnes betjenter som har fortolling som eget ansvarsområde, og er behjelpelig med dette. Det jeg tviler på er at det betales toll til Svalbard. At det finnes alkokort er jeg fullt klar over... Kvoten er på 12 kasser øl 24 liter sprit og 6 liter hetvin per år. Litt lite øl men sprit i massevis.

Som det står på tollvesnets sider og som jeg har skrevet tidligere kan man fritt innføre til Norge (også fra Svalbard) varer for 3000/6000, avhengig om man er utenfor landet under eller over 24 timer.

vi er vel stort sett enige,jeg nevnte da også tidligere at du kunne ta med varer for et vist beløp men over dette er det toll på og ja selvfølgelig betaler du tollen til norge det er jo norge som har råderetten der oppe, og sysselmannen er jo det norske politi/rettsvesen og toller, det samme er jo vist du får en bot der oppe den går jo i den norske statskassen.

Tenk deg at det hadde vert så greit at du kunne bestille varer opp dit for så å hente dem der å ta dem tollfritt til norge. Det ville jo si at når jeg skulle ha meg ny bil så var det bare å bestille den til svalbard og så hente den der, da en bil på svalbard koster ca 50% av norsk pris.

I kveld kommer en kompis av meg hjem fra svalbard, han jobber i svea så jeg skal forhøre meg med han så får vi dette helt klart.

Lenke til kommentar

OK har fått sjekka opp litt, og sysselmannskontoret foretar tolloppgaver på svalbard i tillegg må alle som kommer med fly fra svalbard gjennom samme toll som om du kommer fra utlandet, når du lander i norge.

Du kan ikke bestille varer til svalbard uten å kunne dokumentere bostedsadresse dit, det holder ikke med hotellrom.

Kompisen min kom hjem i går og hadde med seg gps som han har brukt på scoteren og fikk prob i tollen selv om denne var brukt ,måtte bla opp kvittering om når den var kjøpt samt vise at han faktisk bor der oppe.

Lenke til kommentar

Huff, er de så strenge?

Nå fikk jeg forresten vita at det ikke ble noe av Svalbard-turen i år allikevel... :-(

Jeg fikk forresten Tips om at Whitebox.no selger en modell som er omtrent identisk med Alienware sin Area51-M, men etter å ha regnet ut, er faktisk Alienware sin billigere etter moms og frakt med en konfig jeg satte sammen. (man regner ikke toll på elektronikk)

Skrevet det inn i en annen tråd.

+ så får man jo mye fetere farger på Alienware... :-P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...