Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Konfirmasjonstale - Hvordan starte?

Anbefalte innlegg

Hei!

Det er nemlig slik at jeg skal holde konfirmasjonstale. Og lurer på om jeg kan starte å si dette? På forhånd takker jeg for svar.

Kjære [navn]

Gratulerer med dagen. Vi er her i dag for å feire deg sammen med hele den store familien din. Spesielt glade er vi for at vi fikk være med på sermonien. Vi tror at du har fått med deg gode erfaringer og opplevelser gjennom forberedelsene til denne dagen.

...

EsAa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konfirmasjonstaler blir ganske forskjellige ut i fra hvordan konfirmanten står til deg. Er du søster eller bror blir det en helt annen tale enn om du for eksempel er tante eller onkel. Starten ser bra ut, men husk at en av de viktigste virkemiddlene i en god tale, er at du klarer å balansere forholdet mellom humor og alvor. Det er godt mulig at i den forsamlingen du skal tale i ikke har noen tradisjon for humor (om den bibeltro andelen er høy vil jeg tippe), men i de fleste konfirmasjoner vil humor i talen være helt ypperlig. Sørg for at du klarer å poengtere det morsomme i slutten av setninger, dette kalles ofte punchlines.

Sørg også for å poengter enkelte ting, fremfor å nevne mye. Sørg også for at talen gjerne bli personlig, men prøv og hold deg unna klisjeér som "at du nå trer inn i de voksnes rekker" for det gjør man jo strengt tatt ikke før et par år senere. Pass også på at talen ikke blir for lang, se for deg hvordan du ville mottatt talen om du var publikum.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...