Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

PC og PS3, en nettverkskabel, jeg trenger tips!

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har bredbånd, men her jeg sitter med min stasjonære PC har jeg veldig dårlig signal, noe som fører til at jeg logges av både nettet, MSN og lignende, ganske ofte, jeg har én 20 meters nettverkskabel som rekker fram hit fra routeren, men jeg trenger nett på både PC'n og PS3'n samtidig. De står ca 1 meter fra hverandre og jeg lurer på om dere vet om en måte å få koblet til begge deler via kabelen?

Takk for alle svar på forhånd!

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 nettverksledninger!

For det første koster en 20 meters nettverksledning en del, for det andre er det dobbelt så mye i veien, og alt for mye arbeid med å feste den opp i forhold til hva jeg hadde tenkt.

Jeg trenger en løsning som gjør at jeg slipper enda en kabel, og som gjør det enkelt å koble til bæde PC'n og PS3'n. Finnes det en slags splitte løsning eller noe? forgrening av noe slag?

Lenke til kommentar
har du biltema eller clas ollson så har nok de.

eller har du en switch kan du sette den på enden av 20 metringen. har du et fancy hk med 2 netverksinnganger så anntar jeg du kan kjøre kabel til ps3 via det.

Takk for tipset, det er vel noe som dette jeg trenger?

post-169569-1241810229_thumb.jpg

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar
Det er det, men husk at du trenger 2 stykker! Dobbel kabel på 20 meter er faktisk billigere og er en langt bedre løsning når alt kommer til alt....

Hvis du ser etter hva som følger med tviler jeg man trenger å kjøpe to sett.

Billigere med 20 meter lang nettverkskabel? Hvor?

Lenke til kommentar
OK! :) Finnes ellers også på Lefdahl, Expert og diverse, men "tjata on"!

Takk for i kveld!

Edit: Kan sende deg fire kroner eller fem hvis det er det som er problemet? ;)

:!:

Det er ikke noe problem, jeg skal ikke kjøpe med en gang, og uansett bryr jeg meg ikke om en prisforskjell på fire kroner ;P

Selv om jeg har fått høre om et par løsninger nå, er det fortsatt rom for flere om noen har noe å si!

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar
Hei, jeg har bredbånd, men her jeg sitter med min stasjonære PC har jeg veldig dårlig signal, noe som fører til at jeg logges av både nettet, MSN og lignende, ganske ofte, jeg har én 20 meters nettverkskabel som rekker fram hit fra routeren, men jeg trenger nett på både PC'n og PS3'n samtidig. De står ca 1 meter fra hverandre og jeg lurer på om dere vet om en måte å få koblet til begge deler via kabelen?

Takk for alle svar på forhånd!

Her har det vært mange og tildels rare svar, men min klare anbefaling er at du kjøper deg en liten switch og kobler 20 meterskabelen i uplink-porten på denne (dersom den ikke har auto-mdx). Hvorfor? Vel..

1) Løsning med splitter: Gir deg elendig hastighet - du får til og med problemer med 100Mbit på en splittet cat 5 på 20 meter. Dessuten må du ha to patchesnorer i hver ende og det blir rotete

2) Doble kabler: Why? Tviler på om du trenger 1Gbit connection til HVER enhet - 1Gbit (eller 100Mbit delt) holder sikkert mer enn nok... og du slipper å trekke ekstra kabler

3) Løsningen med en lokal switch ved PC/PS3 er fremtidsrettet. Hva om du kjøper Xbox360/surround-forsterker med nettverkskobling, TV med nettverkstilkobling etc? Har du en switch trenger du kun en patchesnor på 1-2 mener. Med splittere er du solgt - du kan ikke splitte en splittet ledning en gang til.

4) Pris - billigste 100Mbit switch koster 119,-

https://prisguiden.no/product.php?p...&cat_id=262

Billigste Gbit switch koster 239,-

https://prisguiden.no/product.php?p...&cat_id=262

So there you have it - gå for en switch på på plassen ved PC/PS3 og koble den andre enden i routeren din.

Code#

Lenke til kommentar

Er det så enkelt som å koble nettverkskabelen inn i routeren (som vanlig) og den andre enden inn i en av portene på switchen, og deretter bruke to nettverksledninger for å koble til PC og PS3?

Er det forskjell på switchene annet enn antall bit? (og utseende ;))

Denne switchen kan vel være aktuell under private LAN også da eller?

(Blir D-linken som blir billigst om jeg velger 1Gbit)

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar
Er det så enkelt som å koble nettverkskabelen inn i routeren (som vanlig) og den andre enden inn i en av portene på switchen, og deretter bruke to nettverksledninger for å koble til PC og PS3?

Det stemmer - alle switcher (og switch-portene på routeren din) benytter ethernett-protokollen som er en lag2 iso-protokoll som ikke trenger noe konfigurasjon. Du kan også gjøre dette på LAN, men noen av enterprise-switchene (som f.eks. Cisco) som benyttes under LAN kan se om det ligger flere MAC-adresser (ethernet-identifikatoren til nettverkskortet ditt) bak en tilkobling og nekte dette. Det vil selvfølgelig ikke skje dersom du kobler opp hjemme.

Mao: 20 meter kabel plugges i ADSL-router (en av LAN portene) og en switch-port i andre enden. Deretter patche-kabler mellom PS3, PC og switch.

PS! Sørg for at switchen du kjøper har Auto-MDX (som de aller aller fleste switcher har i dag). Hvis du ikke gjør dette på du bruke en twisted ethernett-kabel mellom ADSL-router og switch - men som sagt - 99% av dagens switcher har dette innebygget.

Code#

Lenke til kommentar

Det stemmer - alle switcher (og switch-portene på routeren din) benytter ethernett-protokollen som er en lag2 iso-protokoll som ikke trenger noe konfigurasjon. Du kan også gjøre dette på LAN, men noen av enterprise-switchene (som f.eks. Cisco) som benyttes under LAN kan se om det ligger flere MAC-adresser (ethernet-identifikatoren til nettverkskortet ditt) bak en tilkobling og nekte dette. Det vil selvfølgelig ikke skje dersom du kobler opp hjemme.

Mao: 20 meter kabel plugges i ADSL-router (en av LAN portene) og en switch-port i andre enden. Deretter patche-kabler mellom PS3, PC og switch.

PS! Sørg for at switchen du kjøper har Auto-MDX (som de aller aller fleste switcher har i dag). Hvis du ikke gjør dette på du bruke en twisted ethernett-kabel mellom ADSL-router og switch - men som sagt - 99% av dagens switcher har dette innebygget.

Code#

Men hvordan finner jeg ut det? Det står jo ikke noe om det her for eksempel.

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar

Code#

Men hvordan finner jeg ut det? Det står jo ikke noe om det her for eksempel.

Den har Auto-MDX (eller MDI/MDIX som det også kalles). Det står her:

http://www.dlink.no/cs/Satellite?c=Product...-NO%2FDLWrapper

Trykk deretter på spesifikasjoner.

Og ja: du kan bruke den til privat lan.

Code#

Lenke til kommentar

Takk for alle de gode svarene :thumbs:

...beklager at det ble så mange (kanskje unødvendige) spørsmål :blush: Det er bare greit å lære litt om noe før man eventuelt kjøper ;)

Et siste spørsmål: Kan man koble to/flere switcher etter hverandre om det er nødvendig?

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...