Gå til innhold

TN-C-S 400V 3fas til ATV11 (frekvensomformer)

Anbefalte innlegg

Hei.. Jeg er oppe til fagprøve nå denne uken, fikk oppgaven min idag.

Å har ett lite dilemma, Motor oppgaven min er en frekvenseomformer som sagt har jeg TN-c-s system altså 400V 3fas, men forstår ikke hvordan jeg skal klare å koble opp den frekvense omformeren?.. så vidt jeg har forstått er den kun til 230V...

Er det noen som kan hjelpe meg?, har jeg missforstått? eller tror dere at Nelfo (lærlingsskolen) har tatt feil.

PS: trenger fagbrev ;) Ellers har jeg enda ett spørsmål

Vi bruker müller automatsikkringer, så til min frekvenseomformer har jeg valgt ett 10A 3p C-kar automat.. å finner ingen slike automater med jordfeilbryter. så mitt spørsmål er da...

Er det krav til Jordfeilbryter på ett motoranlegg i TN? Hvis ja,

Må jeg sette opp en jordfeilbryter ved siden av?

Hvis det ikke er krav til det, hvordan kan jeg da beregne "Ul". Det er jordefeilbryter/kombi vern på alle de andre automatene på 30mA. altså UL = RA * I^n

Fant ut at RA = ca 130ohm

I^n = 30mA, hvis alle kursene hadde hatt jordfeilbryter på 30mA.

trenger virkelig hjelp..

på forhånd takk :) hilsen desperat læregutt

Endret av Zodiac1988
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.. Jeg er oppe til fagprøve nå denne uken, fikk oppgaven min idag.

Å har ett lite dilemma, Motor oppgaven min er en frekvenseomformer som sagt har jeg TN-c-s system altså 400V 3fas, men forstår ikke hvordan jeg skal klare å koble opp den frekvense omformeren?.. så vidt jeg har forstått er den kun til 230V...

Er det noen som kan hjelpe meg?, har jeg missforstått? eller tror dere at Nelfo (lærlingsskolen) har tatt feil.

PS: trenger fagbrev ;) Ellers har jeg enda ett spørsmål

Vi bruker müller automatsikkringer, så til min frekvenseomformer har jeg valgt ett 10A 3p C-kar automat.. å finner ingen slike automater med jordfeilbryter. så mitt spørsmål er da...

Er det krav til Jordfeilbryter på ett motoranlegg i TN? Hvis ja,

Må jeg sette opp en jordfeilbryter ved siden av?

Hvis det ikke er krav til det, hvordan kan jeg da beregne "Ul". Det er jordefeilbryter/kombi vern på alle de andre automatene på 30mA. altså UL = RA * I^n

Fant ut at RA = ca 130ohm

I^n = 30mA, hvis alle kursene hadde hatt jordfeilbryter på 30mA.

trenger virkelig hjelp..

på forhånd takk :) hilsen desperat læregutt

[/quote

Frekvensomformeren er jo enfas, så hvis du bruker L1 og N så har du jo 230 Volt

Angående motoranlegget så spørs det hvor anlegget er montert, hva motoren skal drive osv..

Om det er krav til jordfeilbryter, må det monteres en 4 polet( L1, L2, L3 og N) jordfeilbryter i tavlen ved siden av kurssikringen.

Lenke til kommentar
Frekvensomformeren er jo enfas

Det er jo en 3fas 230V's frekvenseomformer... står at det skal L1 L2 L3 inn i toppen på den... men problemet mitt er at jeg har 400V...

Om den er trefas eller enfas spiller jo ingen rolle. Du kan jo lage den tredje utgangsfasen med en kondensator.

Så problemet er jo løst.

Men om du absolutt skal koble til 3 faser, så må du gjennom en trafo eller skaffe en frekvensomformer som er laget for 400V.

Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Om den er trefas eller enfas spiller jo ingen rolle. Du kan jo lage den tredje utgangsfasen med en kondensator.

Så problemet er jo løst.

Men om du absolutt skal koble til 3 faser, så må du gjennom en trafo eller skaffe en frekvensomformer som er laget for 400V.

Enkelt og greit.

Men det er en fagprøve, de gir oss utstyret vi skal koble, vi skal ikke skaffe noe selv.

Vil ikke begynne med kondensator osv, for det kan jeg ikke noe om.. å har ingen tro på at det er meningen at jeg skal sette opp en trafo.. Tror ikke at de har noe slikt liggende på fossum (der man tar prøven)

men takk for hjelpen,. får snakke med sensor på mandag da...

Endret av Zodiac1988
Lenke til kommentar

Heisann.

Det skal ikke være noe problem å koble til freq omformeren på et TN anlegg. Du vet jo at du kan ta 230V mellom Faseleder og nøytral-leder. Du kobler derfor fase og nøytral leder til L1 og L2 på freq-omformeren. Frekvensomformeren vil likerette spenningen uansett slik at den kan lage variabel frekvens ved hjelp av elektronikken som den har, så ikke tenk på det. Dermed trenger du bare å koble 3 fase motoren din til U1/V1/W1 slik som vist på side 17 i manualen.

Jeg er ikke elektriker så kan desverre lite om de andre spørsmålene du spørr, men gjelder det styring så kan jeg prøve å hjelpe.

Lenke til kommentar
Garantert bare 1- fase tilførsel på denne lille omformern, og da er det som sagt 230V inn på denne ved en fase + nøytralleder fra TN systemet.

Så det du sier er at; Jeg trenger bare en En-fase sikkring, L1+N til Frekvenseomformeren. Også U1 V1 W1 ut av frekvenseomformeren?, at den lager 3fase selv?..

Har veldig liten peiling på frekvenseomformere..

Lenke til kommentar
Ser i manualen til den omformeren (s. 15) at den har en versjon med tilkobling fra nett med L1 og N, så ganske garantert at det er den versjonen prøvestasjonen har skaffet.

S.14 i manualen, står det at L1, N tilkobling bare vil gi 120V, noe som sier at det er i ett IT anlegg, står ingen ting om 400V, TN eller noe som får meg til å forstå den..

så vidt jeg har skjønt, skal det 3 faser til frekvensomformeren, å 3 faser til motoren, hvis det er feil... tror jeg neppe jeg står denne prøven uansett :) har beregnet kabel å vern til 3fas/400V, ihvertfall

Lenke til kommentar
Og det er vel ikke krav til Jordfeil bryter på 400V TN anlegg?

En jordfeil her vil jo resultere i en direkte kortslutning?!

Det er krav om dobbelt isolerte ledere fram til første jordfeilbryter...

å siden jeg ikke har noen jordfeilbryter på den kursen, vil ikke det bli feil da?.. bare det jeg lurer på.. (anlegget skal være klasse 2, fram til første jordfeilbryter/varsler)

Lenke til kommentar

Nei, det staar ikke noe om TN anlegg fordi man trenger ikke spesifikt aa nevne det. Hadde jo vaert slitsomt aa lage en koblingskisse til hver mulig kobling. Mellom L1 og N leder paa ett TN anlegg saa har man 230 volt.

Du skal ikke ha 230V 3fas til frekvensomformeren. Du har ut ifra det du har skrevet ikke mulighet til aa faa det en gang.

Frekvensomformeren fungerer slik at den likeretter spenningen som kommer inn. Derfor er det saa og si likegyldig om det er en eller tre fas mtp hvor mange faseleder du trenger ut av den. Etter som du naa har likerettet spenningen saa kan du si at frekvensomformeren lager sin egen vekselspenning ved hjelp av elektronikken den har. Derfor er det innstillingene du gjoer som er avgjorende om du skal ha en eller tre fase spenning ut av den igjen.

S.14 i manualen, står det at L1, N tilkobling bare vil gi 120V, noe som sier at det er i ett IT anlegg, står ingen ting om 400V, TN eller noe som får meg til å forstå den..

Naa er ikke jeg elektriker, men jeg har da aldri sett ett IT anlegg med noytral leder. Du kan da ikke tro at produsenter proever aa selge denne frekvensomformeren i andre land enn de som bruker 230V.

Og det er vel ikke krav til Jordfeil bryter på 400V TN anlegg?

En jordfeil her vil jo resultere i en direkte kortslutning?!

Hvorfor skulle det kortslutte. TN C S. Terra noeytral, combined, separated. Du har en jordledning og en noeytral leder som er separert. Noeytral lederen er ikke jord, da disse ble splittet fra kombinert til separertete.

så vidt jeg har skjønt, skal det 3 faser til frekvensomformeren, å 3 faser til motoren, hvis det er feil... tror jeg neppe jeg står denne prøven uansett har beregnet kabel å vern til 3fas/400V, ihvertfall

Beregn paa nytt til en fas heller. Det er da ikke noe stress. Frekvensomformeren er en mykstarter, saa du har saa og si nada startstroem. Tar jeg ikke feil saa kan du bare beregne vernet ut ifra det frekvensomformeren trekker ved full kapasitet\Last.

Skriver paa engelsk pc, saa blir litt rot med bokstaver og spoersmaalstegn

Lenke til kommentar

Om ikke jeg husker veldig feil, så er altivar 11 serien laget for enfase 230v tilførsel. Som du henter ut mellom en fase og Nøytrallederen.

Den gir 3fase til motoren.

Så du må bare sikre kablen til frekvensomformeren. (Kortslutning, evt overbelastning)

Motorbeskyttelsen tar frekvensomformeren seg best av. Når du har lagt inn parametre for max rpm,strøm osv.

Husk at det pga støygenerering skal være flettet skjerm på kablen ut av frekvensomformeren.

Endret av Arteju
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...