Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Venne seg til å sove 4-5 timer i døgnet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hm, jeg blir fornøyd hvis du forandrer "hører på kroppen" til "legger seg og står opp til faste tider hver dag".

 

Det gir absolutt ingen mening. Først og fremst må man finne ut hvor mange timer søvn man trenger, med andre ord «lytte til kroppen». Dette er fullstendig individuelt, og å bare begynne å stå opp og legge seg til faste tider hjelper lite.

Lenke til kommentar

Hadde fast døgnrytme fra 01:30 - 06:30 før, og så lenge man legger seg til samme tid hver dag og står opp til samme tid hver dag så er det ikke så vanskelig.

 

Skal sies at jeg en gang ca hver 2 uke måtte ta igjen den tapte søvnen ved å sove 17:00 - 06:30 da :p

Endret av Demantios
Lenke til kommentar

Jeg mener det går. Hadde en foreleser i biologi som snakket om dette, og har lest om det i ei lærebok også. Man kan trene seg til å sove så lite som 4-5 timer hver dag, men dette måtte visst skje gradvis. Det er visst ikke farlig å sove lite, det som er skadelig er å være trøtt. Men dette henger jo ofte sammen. Selv trenger jeg bare 6-7 timer søvn hver natt, selv om gjennomsnittet trenger 8-9 timer. Men jeg er jo ikke noe trøttere enn andre. Derfor går det nok å sove mindre også så lenge man føler seg opplagt. Men dette er jo som sakt en tilvenningsprosess, så det lønner seg nok å kutte ned litt og litt på søvnmengden og forsøke å legge seg/stå opp til samme tid hver dag.

 

Når man sover mindre vil søvnen bli mer effektiv, og derfor "overlever" man.

Lenke til kommentar

Jeg vil skyte inn at lite søvn per natt er forbundet med høyere risiko for hjerte-karsykdommer. Optimal antall søvntimer per dag er 8 timer. Personer med 6timers søvn per natt, har dobbelt så stor sjanse for å utvikle hjertekar-sykdom enn de med 8 timer per natt. Det er da grunn til å tro at de med enda mindre søvn vil ha minst like stor risk som 6-timers gruppa (altså like mye eller mer enn dobbelt så stor sjanse). Grunnen er økning i stress pga. lite søvn.

 

Jeg ser også at folk sier at man kan vende seg til det. Akkurat det vet jeg ikke så mye om, men jeg vil nå fortsatt tro det er bedre med 8 timer enn 5 timer. Statistikken jeg har lest har tross alt sammenlignet personer som hver eneste natt sov 6 timer (altså de var veldig godt vandt til det), og allikevel var kroppen større utsatt for stress. Derfor tror jeg aldri man kan vende seg skikkelig til å sove så lite som det har blitt nevnt her...

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...