Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Venne seg til å sove 4-5 timer i døgnet


Anbefalte innlegg

Er det mulig å venne seg til å sove 4-5 timer i døgnet?

 

Hadde vært litt gøy..

 

Hvis det er mulig, hvordan?

 

Kan det funke å legge seg, og stå opp til samme tid hver dag?

 

Hvis det sier til meg selv (ikke i hodet, men med stemme) at jeg skal våkne til et bestemt tidspunkt, så skjer det av og til.

 

Så, om og hvordan..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Vil ikke anbefale deg å sove så lite over lengre tid. Du vil nok sovne mye lettere etterhvert som du blir mer og mer sliten pga. for lite søvn.

 

Spørs også hvilken fase du er i når du våkner også.

 

Om du sitter oppe en 2 dager i strekk uten søvn, skjønner du kanskje hva jeg mener. I et sivilisert forhold til hverdagen gir man seg når man blir så trøtt at øynene glipper ned hvert 5 sekund, hvor øyelokkene dine er tunge som stein.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Tror nok ikke det er til å anbefale.

 

Om du absolutt må klare deg med den døgnrytmen der, så kan du jo alltids stikke innom diverse WoW forum. Skulle være nok av teknikker for å overvinne søvn der..

Lenke til kommentar

Legg deg til et bestemt tidspunkt og sett på så mange vekkerklokker til å ringe når du vil. :)

Jeg bruker mobilen (05:00, 05:05, 05:10, 05:15, 05:20) og iPoden. (05:25, 05:30, 05:35, 05:40, 05:45, 05:50, 05:55 og 06:00) Jeg bruker forskjellige alarmtoner til alle, slik at hjernen ikke skal bli "vandt" tik en tone. Jeg anbefaler å bruke hard-rock og evt. at du selv hyler/skriker inn et lydklipp selv. Eneste minuset er at jeg vekker alle i huset... :ph34r:

 

jeg sover ~6 timer hver ukedag og ~10-12 i helgene. :new_woot:

Endret av Bennythen00b
Lenke til kommentar

et ord: umulig..

 

du klarer deg fint med bare noen få timer søvn hver natt, men tar ikke lang tid før du ikke klarer lenger og blir sovendes 10++ timer for å ta igjenn. sov det du trenger, du får mer ut av dagen nogen lunde opplagt enn å sitte zombie noen timer lenger i døgnet.

Lenke til kommentar
Gjest sail sailor boy

Det går fint. Jeg jobber som matros og er ute en måned om gangen. jobber 12-6 24/7 hele måneden. altså 12.00-18.00 og 24.00-0600. Fri vakten fra 18.00 til 24.00 sover jeg ikke, men ser film og trener osv, men legger meg kl 06.00 og sover til 11.30 siden vi blir vekket en halv time før vi skal på vakt igjen. siden jeg som regel ikke sovner for halv syv blir det maks 5 timer i døgnet og det går helt fint. Funker for meg og resten av de 30 ombord :)

Lenke til kommentar

Det er fåfengt å prøve å sove langt mindre enn det kroppen din har behov for.

 

Hvor lenge en voksen person sover er særdeles individuelt. Du vet selv når du har fått for lite og for mye søvn. Hold deg innenfor disse yttergrensene, og du vil yte optimalt da du er våken.

 

Det går selvfølgelig an å sove litt her og litt der, men søvnunderskudd er både usunt og lite praktisk (å være i «ørska» store deler av døgnet lønner seg selvfølgelig ikke).

Lenke til kommentar

For min egen del var trikset egentlig å bare lære seg å stå opp tidlig. Når jeg gikk på videregående var det et jævlig ork å stå opp hver dag, men etter å ha vært i militæret hvor du våkner til revelje fra mandag til fredag, fikk jeg innøvd en rutine hvor jeg stort sett våkner klokka seks - uavhengig om alarmen er på eller ikke. Nå legger jeg meg som regel rundt 00:00 - 00:30 på hverdagene og står opp igjen 05:30-06:00. Helgene pleier jeg som regel å drøye til 8 før jeg står opp. Det snodige er at jeg allikevel føler meg uthvilt hele dagen før kvelden kommer igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...