TheCatIsALie Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Er det mulig å venne seg til å sove 4-5 timer i døgnet? Hadde vært litt gøy.. Hvis det er mulig, hvordan? Kan det funke å legge seg, og stå opp til samme tid hver dag? Hvis det sier til meg selv (ikke i hodet, men med stemme) at jeg skal våkne til et bestemt tidspunkt, så skjer det av og til. Så, om og hvordan.. Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Det er dumt å ikke møte din særegne kropps søvnbehov i lengden. Men for all del, tro du er Winston Churchill. Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Det er dumt å ikke møte din særegne kropps søvnbehov i lengden. Men for all del, tro du er Winston Churchill. hehe jeg holder på sånn nå og har gjort det over lengre tid. rett og slett fordi jeg ikke får sove om kvelden Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Vil ikke anbefale deg å sove så lite over lengre tid. Du vil nok sovne mye lettere etterhvert som du blir mer og mer sliten pga. for lite søvn. Spørs også hvilken fase du er i når du våkner også. Om du sitter oppe en 2 dager i strekk uten søvn, skjønner du kanskje hva jeg mener. I et sivilisert forhold til hverdagen gir man seg når man blir så trøtt at øynene glipper ned hvert 5 sekund, hvor øyelokkene dine er tunge som stein. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Tror nok ikke det er til å anbefale. Om du absolutt må klare deg med den døgnrytmen der, så kan du jo alltids stikke innom diverse WoW forum. Skulle være nok av teknikker for å overvinne søvn der.. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Legg deg til et bestemt tidspunkt og sett på så mange vekkerklokker til å ringe når du vil. Jeg bruker mobilen (05:00, 05:05, 05:10, 05:15, 05:20) og iPoden. (05:25, 05:30, 05:35, 05:40, 05:45, 05:50, 05:55 og 06:00) Jeg bruker forskjellige alarmtoner til alle, slik at hjernen ikke skal bli "vandt" tik en tone. Jeg anbefaler å bruke hard-rock og evt. at du selv hyler/skriker inn et lydklipp selv. Eneste minuset er at jeg vekker alle i huset... jeg sover ~6 timer hver ukedag og ~10-12 i helgene. Endret 8. mai 2009 av Bennythen00b Lenke til kommentar
pekka1991 Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 et ord: umulig.. du klarer deg fint med bare noen få timer søvn hver natt, men tar ikke lang tid før du ikke klarer lenger og blir sovendes 10++ timer for å ta igjenn. sov det du trenger, du får mer ut av dagen nogen lunde opplagt enn å sitte zombie noen timer lenger i døgnet. Lenke til kommentar
Gjest sail sailor boy Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Det går fint. Jeg jobber som matros og er ute en måned om gangen. jobber 12-6 24/7 hele måneden. altså 12.00-18.00 og 24.00-0600. Fri vakten fra 18.00 til 24.00 sover jeg ikke, men ser film og trener osv, men legger meg kl 06.00 og sover til 11.30 siden vi blir vekket en halv time før vi skal på vakt igjen. siden jeg som regel ikke sovner for halv syv blir det maks 5 timer i døgnet og det går helt fint. Funker for meg og resten av de 30 ombord Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 "Det går fint" => for deg. Folk er forskjellige. Okay? Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Det er fåfengt å prøve å sove langt mindre enn det kroppen din har behov for. Hvor lenge en voksen person sover er særdeles individuelt. Du vet selv når du har fått for lite og for mye søvn. Hold deg innenfor disse yttergrensene, og du vil yte optimalt da du er våken. Det går selvfølgelig an å sove litt her og litt der, men søvnunderskudd er både usunt og lite praktisk (å være i «ørska» store deler av døgnet lønner seg selvfølgelig ikke). Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Det er lett. Du må bare venne deg til det. Det kan ta noen måneder for noen, for andre tar det noen dager. Men du blir deprimert og asosial. Endret 8. mai 2009 av Mynotir Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Ingen god ide altså.. fikk ideen fra "lucid dreams". Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Sover rundt 6-4 timer i uke dagene sjæl. Blir ikke akkurat veldig opplagt før utover 12 tida. Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 For min egen del var trikset egentlig å bare lære seg å stå opp tidlig. Når jeg gikk på videregående var det et jævlig ork å stå opp hver dag, men etter å ha vært i militæret hvor du våkner til revelje fra mandag til fredag, fikk jeg innøvd en rutine hvor jeg stort sett våkner klokka seks - uavhengig om alarmen er på eller ikke. Nå legger jeg meg som regel rundt 00:00 - 00:30 på hverdagene og står opp igjen 05:30-06:00. Helgene pleier jeg som regel å drøye til 8 før jeg står opp. Det snodige er at jeg allikevel føler meg uthvilt hele dagen før kvelden kommer igjen. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Man sover jo mindre og mindre desto eldre man blir, så det er ikke så veldig rart, egentlig. Så lenge man lytter til kroppen, og ikke sover for lite, så kan man ikke trå feil. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Ok, jeg ser at jeg åpner for at man kan sove for lenge; men om vi tetter igjen det hullet, så er du vel fornøyd? Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Hm, jeg blir fornøyd hvis du forandrer "hører på kroppen" til "legger seg og står opp til faste tider hver dag". Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Alle har jo en personlig idealsøvnlengde(!), så du bør nesten finne ut av det selv. Personlig er det 8 timer, 16 i helgene Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Jeg tviler seriøst på 16 er ideelt i helgene, det er neppe noe i din fysiologi som tilsier at man i 2 av 7 dager må doble søvnbehovet. Men for all del. =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå