Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen som har erfaringer med Opel Vectra Stv 2004 1.8?

Anbefalte innlegg

Hei

Står på vei til å bytte bil, vel.. fruentimmeret har sett på bil/biler en god stund nå.

Interessen min for bil har overhodet ikke vært tilstede på mange år, annet enn å kjøre og holde de i stand.

Men det kan ha noe med at jeg ikke har hatt noen skikkelig bil på 10-12år

Så "fruens" bil-søking ligger i uansett merker hun ser på, oppunder 200tusen derom.

Fant en igår som var fin, men jeg har overhodet ikke filla anelse på driftsikkerheten og mangler mm rundt dette med biler.

Ønsker å høre.. Tja alt som dere kan komme med, som Svakheter, også over tid. Positive ting.

Noen som har erfaring med:

Opel Vectra Elegance Stasjonsvogn

1.8liter 122hk 2004mod

(km stand ca 60tusen, hovedservice er tatt nylig)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg har hatt en Vectra Elegance Stv 1.8l 122hk Elegance med automat nå i 5 år - og på det tidspunktet da jeg kjøpte den (mars-04) så var det (for meg) en no-competition opp mot de fleste andre biler i 300.000-klassen. Det var det eneste bilen vi prøvde hvor jeg kunne sitte med bena i kors i baksetet og lese avisen mens kona (1.75m) kjørte bilen og eldste-ungen satt i bakovervendt sete ved siden av meg.

Nå har vi 2 unger og bilen pakkes jevnlig stapp-full for å reise på turer. I det siste har vi sluttet å ha med stor vogn ("bare" en 3-hjuls trille) og da drar jeg glatt trekket over all bagasjen baki. Kjørte sist helg nå 130 mil t/r Oslo-Nord-Trøndelag - ca 90l bensin gikk unna, og bilen var pakket opp kun slik at trekket gikk over alt sammen.

Bagasjerommet svelger unna det aller meste - ingen hjulbuer og helt flatt golv. Har hatt kjøleskap + komfyr baki bilen samtidig.... (med nedfelte bakseter tar bilen over 1800 liter....)

Automat-kassa (CVT) er silkemyk. Setene er komfortable nok, men jeg savner et par ekstra centimeter for setet egentlig (men det "problemet" har jeg med stort sett alle biler...). Veldig lite støy inne i kupeen - min far er Audi og Mercedes-fan og han sier Vectraen er minst like stille inni som de siste bilene han har hatt.

Så over til litt svakheter:

* 1.8 literen er ikke noen kjemperacer - mer en "glider". Men selv med automatkassa så skvetter bilen kjapt nok fra 80 til 130 slik at forbikjøringer egentlig ikke er noe problem.

* Pass på vannpumpe + reg.reim når bilen nærmer seg 90.000. Vår vannpumpe smalt på 91.500 (skulle inn på service 2 uker senere) og det ble _litt_ dyrere å fikse toppen enn å bytte vannpumpe + reg.reim. Garantien på dette er 6 år / 90.0000

* Opel Mobility gjelder bare for 12 og 12 måneder om gangen selv om serviceintervallet på bilen er 30.000 km (hvert andre år) - til og med forhandlerne i Norge synes dette er en smule "høl i hodet"

* Skaff deg en utgave som har rygge-sensor - bilen er diger (4.83m) og det er litt for lettvint å skrubbe litt borti hjørner og slikt (ja, jeg har ryggesensor på min)

Det var mine synspunkter - ta gjerne kontakt med meg via PM hvis du vil snakke mer Vectra :) (og evt kjøpe min til sommeren :) )

Lenke til kommentar
  • 12 år senere...

Enig. Fin å kjøre. Bruker mye bensin. Kjærringkassa (cvt) flyter, og venner seg til adferden til sjåføren. Kan bli litt overrasket når man en gang i blant ønsker lynrask reaksjon......da er det bare å vente til den får tenkt seg om🙈 Manuel skifting er noe annet, da går det unna!(fuelen også) Fordi ingen flusher kassa (koster en formue🥶) blir den litt rar etterhvert. Garasjeflushing, dvs. erstatter den olja som tappes ut 2 til 4 ganger hjelper veldig. Når drivreima må skiftes er vel et byggelån å foretrekke! (Billigere enn forbrukslån) F.ø. Herlig bil. God plass til fire golfere, eller 3-4 barnebarn med alt pikkpakket😉 God tur! NB! Girolja MÅ være til CVT kasse😉

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...