RainbowLady Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 (endret) Sitter her med eksamen for 2008, hvor det er en oppgave som skal løses i regneark, men som jeg ikke klarer å fatte hvordan jeg skal løse. Grete og Erik har vunnte i tipping. Grete kjøpte en motorsykkel til 250.000,- og Erik kjøpte frimerker for 50.000,-. Sykkelen faller 16% i verdi i året, mens frimerkene stiger med 10%. Verdien av sykkelen og frimerkene kan uttrykkes ved funksjonene nedenfor: y står for verdien av gjenstandene, og x er tallet på år etter kjøpet. Fremstill grafene i samme koordinatsystem, hvor tall på år varierer fra 1 til 10. Hvordan gjør jeg dette? Endret 8. mai 2009 av RainbowLady Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Denne kan kanskje vere til hjelp: http://www.scribd.com/doc/7101297/2a-Plott...ctions-in-Excel Funksjonane du treng er =250000*0.84^(A1) og =50000*1.1^(A1) Ha x-verdiane i fyrste kolonne, og skriv inn desse to funksjonane i B1 og C1. Kopier funksjonane ved å merke B1 og C1 og dra i nedre, høgre hjørne av C1. Når du dreg nedover vil A1 automatisk verte gjort om til A2, A3 osb. Når du har dei tre kolonnene med verdiar, merk alle saman og set inn eit «Scatter plot» (trur det heiter spredningsdiagram på norsk). Du finn dette saman med dei andre diagramtypene. Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 8. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2009 Jeg trodde det knapt, men det gikk faktisk! Trodde den oppgaven der skulle bli klin umulig. Nå håper jeg heller å få noe sånt på eksamen. Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå