Gå til innhold

Access 2003: Aktivere og deaktivere felt i skjema med vekselknapp

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og jobber med et prosjekt i Access 2003 og lurte på om det var mulig å aktivere og deaktivere tekstbokser i et skjema som jeg har laget ved hjelp av en vekselknapp.

Skjema viser en oversikt over medlemmer, men istedenfor å slette medlemmet når det ikke er medlem lenger så skal jeg ta vare på medlemsopplysningene. Jeg har laget et ja/nei-felt i medlemstabellen som forteller om medlemmet har sluttet eller ikke. Nå bruker jeg en vekselknapp til å skifte denne verdien mellom ja og nei.

Det jeg ønsker er at alle feltene i medlemsskjemaet skal deaktiveres, slik at de verken kan endres eller få fokus, dersom medlemmet har sluttet, altså når ja/nei-feltet har verdien "ja", eller mer korrekt -1.

Jeg ønsker også at medlemmet kan aktiveres igjen dersom dette skulle være nødvendig. Da skal alle feltene i skjema bli aktive igjen.

Lurer på om dette er mulig ved å bruke en makro eller en form for hendelseprosedyre.

Noen som kan hjelpe? :]

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei.. Nå er det en stund siden jeg har brukt Access, men er ikke noe problem å gjøre dette med vba. Er bare å bruke .Enabled egenskapen til tekstboksene. Ser for meg at Afterupdate eventen til vekselsknappen er stedet å legge koden.

Tekstxxx.Enabled = Veksleknapp.Value

osv

Håper dette ga mening og hjalp litt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...