Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg vet at dette er to forskjellige hus, og at guruene vil rynke på nesen over at noen stiller et slikt spørsmål.

Like fullt så er det slik at dersom man har litt Canon-utstyr fra før og vurderer å svi av 7-8-9.000 på hus kan dette være to aktuelle kandidater. Enten et pent brukt 5D, eller en ny 50D. Det hadde vært litt interessant å få en diskusjon om fordeler og ulemper ved de to valgene.

-Bildekvalitet

-Hastighet, ergonomi etc

-søker

-Krav til optikk (type og pris) for å få sammenlignbare resultater, evt for å utnytte hvert hus

Den typiske kjøper av en 5D var sikkert en stor entusiast. Kan man stole på telleverket som sier hvor mange bilder som er tatt?

Jeg er mest opptatt av bildeutsnitt i "portrett-området". Kvaliteten på jpeg er lite viktig.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags Canon-utstyr har du fra før?

50Ds mindre bildesensor (crop-faktor på 1,6) er jo en viktig forskjell. Endrer mye på hva slags bildeutsnitt du får med optikken hvis den har blitt brukt på fullformat/filmkamera før.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Jeg vet at dette er to forskjellige hus, og at guruene vil rynke på nesen over at noen stiller et slikt spørsmål.

Jeg synes ikke det er grunn til å rynke på nesen, fordi det er en god problemstilling.

Like fullt så er det slik at dersom man har litt Canon-utstyr fra før og vurderer å svi av 7-8-9.000 på hus kan dette være to aktuelle kandidater. Enten et pent brukt 5D, eller en ny 50D. Det hadde vært litt interessant å få en diskusjon om fordeler og ulemper ved de to valgene.

-Bildekvalitet

-Hastighet, ergonomi etc

-søker

-Krav til optikk (type og pris) for å få sammenlignbare resultater, evt for å utnytte hvert hus

Den typiske kjøper av en 5D var sikkert en stor entusiast. Kan man stole på telleverket som sier hvor mange bilder som er tatt?

Jeg er mest opptatt av bildeutsnitt i "portrett-området". Kvaliteten på jpeg er lite viktig.

-k

Begge husene vil kreve god optikk for å yte optimalt. Hvis du har Canon fra før, så bør den eksisterende objetivparken være et godt utgangspunkt. HAr du en del crop-objektiver av god kvalitet, så vil jeg si at en 50D vil være det mest fornuftige valget, rent objektivt sett. Har du lite obtikk eller kan selge de med gamlekameraet, så kan 5D være et vel så bra valg.

5D har bedre ytelse på høy ISO;50D har live-view og meget god skjerm bra. Hvem som vil gi det beste bildet når lie god opptikk, det vet jeg ikke. 50D er også raskere i bruk enn 5D; men om det er nok til at du bør vektlegge det; det er et annet spørsmål.

Tom

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg nok valgt 50D, vesentlig pga Live View, mulighet for å tune autofokusen til hvert objektiv, og (sannsynligvis) noe bedre autofokus. Kort sagt er 50D et nyere kamera og jeg vil gjerne ha med en del av de ny funksjonene. Samtidig ser jeg jo absolutt at 5D med mindre dybdeskarphet kan være spesielt interessant for portretter. Jeg sitter selv med 30D, og kunne godt tenkt meg 5D Mk II, men det er fryktelig dyrt og jeg liker "teleeffekten" som 1.6 crop gir.

Når det gjelder optikk så er nok begge ganske kresne. 5D har jo lav pikseltetthet, men utnytter større del av bildesirkelen og 50D har Canons hittil høyeste pikseltetthet som også krever sitt.

Men hva er du misfornøyd med nå? Det kan kanskje hjelpe deg i valget.

Lenke til kommentar

Prøv å google 50d vs 5d så ser du at dette er et ganske så vanlig spørsmål, så ingen grunn til neserynkning her. :wee:

Lenke til kommentar
Personlig ville jeg nok valgt 50D, vesentlig pga Live View, mulighet for å tune autofokusen til hvert objektiv, og (sannsynligvis) noe bedre autofokus.

Har vært inne på samme tankene hvis jeg går fra mitt 400D til et/noen skritt opp.Hvis det er slik at 5D ikke har Live View vil det være bedre med 50D for meg. (På grunn av mye macro fotografering), noe annet som er avgjørende, er jo at jeg har investert i en del bra objektiver som ikke kan brukes på fullformat. Så jeg burde vel gå for 50D, vet ikke hvor stor forskjell det vil utgjøre fra mitt 400D...kanskje det ikke utgjør så mye hos en "uskolert" amatør?

RandiA

Lenke til kommentar
5D: Bedre på høy ISO, bedre detaljgjengivelse.

Linken din inneholdt ikke vanlig 5D?

Se om du kan få låne/prøve et fullframe-kamera. Kjenn selv om det føles som et "must" med ekstra bildevinkel og stor søker.

Jeg har prøvd 5D/mk2 i butikken. Det er selvsagt ikke det samme som å bruke noen dager med et, men jeg liker spesielt godt søkeren.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Men hva er du misfornøyd med nå? Det kan kanskje hjelpe deg i valget.

Noen punkter som jeg kunne ha tenkt meg forbedret relativt 350D:

*Bedre autofokus, spesielt i dårlig belysning

*Større og mer lyssterk søker

Å øke antall megapixler utover 8 tror jeg ikke har noen betydning for meg og mitt bruk. Men muligheten til å bruke god støy-ytelse på høy iso til å redusere lukketid og/eller blenderåpning er interessant. Jeg tar mye bilder innendørs uten stativ.

Selvsagt har jeg ingen virkelig gode rasjonelle grunner til å bytte ut et kamera som var veldig godt for to-tre år siden. "Gear lust" sammenfatter vel mye :-)

Jeg ser kamerahus mer og mer som "ferskvare". Kjøp så bra som du trenger for å få tatt bildene dine, og bytt det ut forholdsvis jevnlig. Dette til forskjell fra objektiver som har mye lengre levetid. Men da blir det litt viktig at man kjøper et hus som lar deg kjøpe objektiver som vil ha praktisk nytte for deg også på neste hus.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Både 50d og 5d vil gi deg raskere, og bedre autofokus i dårlig lys. Med forbehold om at det er en stund siden jeg prøvde 5d, opplever jeg 50d som hakket vassere i denne disiplinen. Spesielt på følgefokus. Når det gjelder søker så er 5d i særklasse best. Det er som å gå inn i et lyssatt oslo spektrum kontra en mørk liten gymsal :-). 50d er dog vesentlig bedre enn 350d. Jeg har vært igjennom den samme problemstillingen du beskriver selv, og landet på 50d, mest pga hastigheten (autofokus og fps) da jeg tar en del bilder av sport og unger i fart. Samt litt "Gear lust". Jeg deler helt og fullt din betraktning om at hus er ferskvare.

Hadde portrett vært mitt hovedfokus hadde nok valget blitt 5d. Det er noe med akkurat denne egenskapen til 5d som fremkaller godfølelsen.

Ellers vil jeg trekke frem den svært gode lcdskjermen til 50d som har vist seg å bety mer enn det jeg trodde på forhånd.

Lenke til kommentar
Både 50d og 5d vil gi deg raskere, og bedre autofokus i dårlig lys. .... 50d er dog vesentlig bedre enn 350d.

Ellers vil jeg trekke frem den svært gode lcdskjermen til 50d som har vist seg å bety mer enn det jeg trodde på forhånd.

Lurer på om man merker noe avansement fra 400D også da? Har tenkt på en 50D, kan være gunstig med LiveView for macro, (og LiveView har vel ikke 5D, dessuten får jeg ikke brukt mine gode objektiver på 5D). Noe tilbud noe sted på 50D nå da?..Har jo for så vidt et ganske nytt 400D jeg burde selge først...

RandiA

Lenke til kommentar
Lurer på om man merker noe avansement fra 400D også da? Har tenkt på en 50D, kan være gunstig med LiveView for macro, (og LiveView har vel ikke 5D, dessuten får jeg ikke brukt mine gode objektiver på 5D). Noe tilbud noe sted på 50D nå da?..Har jo for så vidt et ganske nytt 400D jeg burde selge først...

RandiA

8.749,- på JP idag er det billigste i følge prisguiden.

Tom

Lenke til kommentar
8.749,- på JP idag er det billigste i følge prisguiden.

Tom

Takk for opplysningen Tom...får se om det kommer dalende noen tusinger snart da...men jeg må ha merkbar "opptur" fra min 400D, for egentlig er jeg veldig godt fornøyd med den, og må også ha en kjøper på den, før jeg kløper nytt. (Må jo begrense meg litt da..)

RandiA

Lenke til kommentar

Jeg var i nesten samme situasjon for et par måneder siden.

Hadde 30D og hadde litt lyst på 5D MkII , men var i stuss på om 11000,- var verd forskjellen mellom 50D og 5D MkII.

Siden jeg synes 1,6x formatet faktisk har en del fordeler som ikke fullformatet gir valgte jeg heller noen år til med 1,6x formatet og heller satse på litt mer optikk.

Valget falt da på 50D , EF 85mm f1.8, EF 70-200mm f4 L USM og en ny fotosekk til samme prisen som bare 5D MkII huset.

Forskjellen fra 30D var merkbar på flere måter , noe jeg har gitt utrykk for i en annen tråd.

Når det gjelder 50D vs 5D så har 50D høyere oppløsning men på mindre brikke noe som gjør dem jevne i følge mange tester.

Når det gjelder ISO støy så følger 50D med 5D opp til ISO 1600 og opp til 1600ISO er det ikke noe støy og snakke om ved riktig eksponering.

Autofokusen til 50D var merkbart bedre enn 30D og autofokusen på 50D gir ekstra følsom autofokus også ved b.l. 2.8.

Autofokusen skal være bedre enn 5D og 5D MkII.

Skuddhastigheten er også på flotte 6,3 bilder og dermed mye raskere enn begge 5D modellene.

Jeg bare nevner dett siden trådstarter nevnte hastighet.

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Den største forskjellen i bruk er vel at 50D har flere knapper for direkte adgang til ISO osv istedet for å bruke piltastene bak. Apropos piltastene, så er de erstattet med en snurrehjul og en joystick.

Og så var det å finne av/på knappen da ;)

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Den største forskjellen i bruk er vel at 50D har flere knapper for direkte adgang til ISO osv istedet for å bruke piltastene bak. Apropos piltastene, så er de erstattet med en snurrehjul og en joystick.

Og så var det å finne av/på knappen da ;)

Tom

:!: :!: , he, he...du er morsom som alltid du, Tom...men det er noe sannhet i det siste der :yes:

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...