Gå til innhold

Integrert forsterker + effektforsterker


Anbefalte innlegg

Jeg har en NAD C320BEE på 2*50W. Jeg har planer om å gå til anskaffelse av en NAD 214 effektforsterker på 2*80W og koble disse sammen (bro-koble?), slik at jeg kan drive større høytalere.

 

Det jeg lurer på er hvordan jeg først og fremst i praksis skal gjøre dette. På forsterkeren er det pre out og main in tilkoblinger. Bruker jeg en signalkabel fra pre out ned til effektforsterker og ny signalkabel fra effektfosrsterker opp til main in tilkoblingen?

 

Er det "vanlig" å gjøre slikt, eller er jeg helt på jordet nå? :oops:

 

Hvilke høytalerterminaler skal jeg da bruke. De på forsterkeren, eller de på effektforsterkeren? Kan jeg eventuelt bruke begge?

 

Håper dette ble forståelig :)

 

- Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det du kan gjøre er å få tak i en signal splitter. Det vil si en y ledning med 1 inn og 2 ut sånn at du sender signalet paralelt til main inn på forsterkeren og til inngangen på effektforsterkeren da kan du bruke begge forsterkerene vanlig om de kan brokobles må du lese i bruksanvisningen jeg har 2 Nad 218 THX som jeg har brokoblet for å drive CV1515. lykke til :yes:

Lenke til kommentar

Hvis du skal brokople de to forsterkerne vil du sitte igjen med to monoblokker. Da trenger du ikke å splitte signalene. Du får en monoblokk til hver høyttaler. Men du vil få et annet problem fordi forsterkerne er så ulike i effekt. Den ene høyttaleren vil spille høyere enn den andre. Du kan delvis kompensere for dette med å justere balansen, men da vil du ikke få utnyttet den kraftigste forsterkeren.

 

På mine høyttalere er det mulig å kople bass/mellomtone og diskant på hver sine forsterkere. Hvis du har denne muligheten kjører du den største forsterkeren på bass/mellomtone, og den mindre på diskantene. Forsterkerne benyttes da i stereo og skal ikke brokoples.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...